Tips för Rom?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Tips för Rom?

Inlägg av Akrylamid »

Jag åker på en tjänsteresa till Rom och funderar på om det kan vara värt att åka i samband med en helg och spendera någon extra dag där. Jag är dock inte intresserad av de vanliga turistandet (utom kanske en guidad tur nere i katakomberna under Rom). Colloseum har jag sett tidigare, och intresset för pizza och tiramisu motiverar inte en helg i Rom.

Hur är det i Rom eller runt utkanterna? Är det som Milano med övergivet så gott som överallt utanför stadskärnan? Alla tips tas gärna emot.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Tips för Rom?

Inlägg av Grishnac »

En kollega som är uppvuxen i Rom berättade en gång om en kyrkogård som lät ganska häftig i staden, den var ännu inte utgrävd men i bedrövligt skick och där dök diverse morbida saker upp ur marken efter regnoväder.
Tyvärr minns jag inte alls var den skulle ligga annat än att där skulle vara en nattklubb belägen i ett hus vars ena vägg var muren in till kyrkogården.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Akrylamid""]Jag åker på en tjänsteresa till Rom och funderar på om det kan vara värt att åka i samband med en helg och spendera någon extra dag där. Jag är dock inte intresserad av de vanliga turistandet (utom kanske en guidad tur nere i katakomberna under Rom). Colloseum har jag sett tidigare, och intresset för pizza och tiramisu motiverar inte en helg i Rom.

Hur är det i Rom eller runt utkanterna? Är det som Milano med övergivet så gott som överallt utanför stadskärnan? Alla tips tas gärna emot.[/quote]

Har väl inga direkta tips. Övergivet lär det ju finnas fast av kanske lite mer äldre datum än det vi brukar diskutera här. Såg någon på nätet som försökt hitta ingången till Cloaca Maxima tex...

Jag skulle kanske ta en tur till E.U.R som projekterades inför världsutställningen 1942. Mussolinis "drömstad" strax utanför Rom ( är väl snarare en stadsdel idag). Lite googling visar en rätt avslagen arkitektur avsedd att imponera. Har för mig att det var ett halvt UE-objekt i många år men som nu skall vara fullt bebodd/använt.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Elagabalus""]Har väl inga direkta tips. Övergivet lär det ju finnas fast av kanske lite mer äldre datum än det vi brukar diskutera här. Såg någon på nätet som försökt hitta ingången till Cloaca Maxima tex...[/quote]
Jo, jag läste det i samband med lite sökningar. Ensam underjord i skumma miljöer lockar inte direkt :o

[quote=""Elagabalus""]Jag skulle kanske ta en tur till E.U.R som projekterades inför världsutställningen 1942.[/quote]
Det skulle kunna vara nått. Skulle jag stanna över en helg så kanske det är värt att ta sig en titt här.

[quote=""Grishnac""]En kollega som är uppvuxen i Rom berättade en gång om en kyrkogård som lät ganska häftig i staden, den var ännu inte utgrävd men i bedrövligt skick och där dök diverse morbida saker upp ur marken efter regnoväder.[/quote]
Jag får hålla ögonen öppna :) Jag ska ändå jobba där i tre dagar och närmaste hotel är inte gång avstånd, så jag kanske hyr en bil. Då kan man bara åka lite på måfå och se vart man hamnar.

Flyget är inte bokat ännu, så jag söker ännu info för att se om det är värt helgen där.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ok. Du var ju inte inne på turistattraktioner denna gång men kompis hittade en "orörd/restaurerad" bit av Via Appia en bit utanför Rom. Tydligen magiskt. Vägen med spår av kärrhjul och banne mig om det inte gick en akvedukt bredvid. Men det bästa var att han var i princip ensam. Fick passera en motorväg tror jag. Stället borde lätt kunna googlas fram
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Elagabalus""]Ok. Du var ju inte inne på turistattraktioner denna gång men kompis hittade en "orörd/restaurerad" bit av Via Appia en bit utanför Rom. Tydligen magiskt. Vägen med spår av kärrhjul och banne mig om det inte gick en akvedukt bredvid. Men det bästa var att han var i princip ensam. Fick passera en motorväg tror jag. Stället borde lätt kunna googlas fram[/quote]
Jo, i sin jakt på övergivet kanske man går miste om sevärda ruiner, bara för att man inga vill vara "den vanliga turisten". Via Appia har fångat mitt intresse helt klart. Kanske blir en helg där ändå...
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Ja, jag kan bara konstatera att Rom är som Milano vad det gäller övergivet, dvs det finns något övergivet i var och varannan gatukorsning. Dock upptäckte jag ganska snabbt att i centrala delarna av Rom så är många av dessa ställen bebodda av hemlösa och illegala invandrare. Det var inga problem att springa in och fotta lite men det kändes lite olustigt med alla skumma blickar, så efter ett par bilder bar det av utanför Rom.

Höjdpunkten var ett övergivet sockerbruk. Helt underbart att knata omkring där... Det hördes lite skumma ljud överallt av saker som fladdrade lite grand i den svaga vinden, då och då något högre ljud så att jag hoppade till "Vad var det där!? :eek: " Riktig "ghost town" känsla :)

Också härligt var att jag såg inte ett enda spår av något klotter överhuvudtaget... Nåväl, jag har en del bilder att jobba med men så här ser sockerbruket ut:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Akrylamid""]Ja, jag kan bara konstatera att Rom är som Milano vad det gäller övergivet, dvs det finns något övergivet i var och varannan gatukorsning. Dock upptäckte jag ganska snabbt att i centrala delarna av Rom så är många av dessa ställen bebodda av hemlösa och illegala invandrare. Det var inga problem att springa in och fotta lite men det kändes lite olustigt med alla skumma blickar, så efter ett par bilder bar det av utanför Rom.

Höjdpunkten var ett övergivet sockerbruk. Helt underbart att knata omkring där... Det hördes lite skumma ljud överallt av saker som fladdrade lite grand i den svaga vinden, då och då något högre ljud så att jag hoppade till "Vad var det där!? :eek: " Riktig "ghost town" känsla :)

Också härligt var att jag såg inte ett enda spår av något klotter överhuvudtaget... Nåväl, jag har en del bilder att jobba med men så här ser sockerbruket ut:[/quote]

En riktig karamell!
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Akrylamid""]Ja, jag kan bara konstatera att Rom är som Milano vad det gäller övergivet, dvs det finns något övergivet i var och varannan gatukorsning. Dock upptäckte jag ganska snabbt att i centrala delarna av Rom så är många av dessa ställen bebodda av hemlösa och illegala invandrare. Det var inga problem att springa in och fotta lite men det kändes lite olustigt med alla skumma blickar, så efter ett par bilder bar det av utanför Rom.

Höjdpunkten var ett övergivet sockerbruk. Helt underbart att knata omkring där... Det hördes lite skumma ljud överallt av saker som fladdrade lite grand i den svaga vinden, då och då något högre ljud så att jag hoppade till "Vad var det där!? :eek: " Riktig "ghost town" känsla :)

Också härligt var att jag såg inte ett enda spår av något klotter överhuvudtaget... Nåväl, jag har en del bilder att jobba med men så här ser sockerbruket ut:[/quote]

Det där såg ju hur bra ut som helst. Grattis.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Nu har jag fått tummen ur och lagt upp bilderna från Italien... Se här för länkar:
http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... ostcount=8
Skriv svar