Det här är vackert! Utforskning av den nedlagda postjärnvägen i London.
http://www.silentuk.com/?p=2792
(Här hemma har vi ju Fortum-banan, fortfarande aktiv vad jag vet. Någon som åkt?)
Post Office Railway, London
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
Post Office Railway, London
Senast redigerad av 4 wildhack, redigerad totalt 0 gång.
[quote=""wildhack""]Det här är vackert! Utforskning av den nedlagda postjärnvägen i London.
http://www.silentuk.com/?p=2792
(Här hemma har vi ju Fortum-banan, fortfarande aktiv vad jag vet. Någon som åkt?)[/quote]
Oj vad häftigt! Man får lite Half-Life-vibbar samt börjar fundera på om tunnlarna enbart använts till att transportera post. Vem fan kommer på idén att frakta post på underjordiska järnvägar!?
http://www.silentuk.com/?p=2792
(Här hemma har vi ju Fortum-banan, fortfarande aktiv vad jag vet. Någon som åkt?)[/quote]
Oj vad häftigt! Man får lite Half-Life-vibbar samt börjar fundera på om tunnlarna enbart använts till att transportera post. Vem fan kommer på idén att frakta post på underjordiska järnvägar!?
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Fy fan vad spännande läsning. Tack för länken.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
- Elagabalus
- Inlägg: 2292
- Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
- Kontakt:
[quote=""Saddam""]Vem fan kommer på idén att frakta post på underjordiska järnvägar!?[/quote]
Engelsmän.... alltid lite udda lösningar. En annan udda sak är att London hade ett hydrualiskt system som gick i trummor i underjorden. Drev mindre maskiner, hissar, teatermaskinerier, reservkraft till Tower Bridge mm. Har en bok någonstans. Tydligen kan man ännu se golvbrunnar med
"London Hydraulic Power Companys" logga i gatan. Intresseant bok för den teknikintresserade
Här en länk med vad som återstår:
http://www.subbrit.org.uk/sb-sites/site ... dex1.shtml
"The system was used as a cleaner and more compact alternative to steam engines, to power workshop machinery, lifts, cranes, theatre machinery, and the backup mechanism of Tower Bridge. It was also used to supply fire hydrants, mostly those inside buildings. The water, pumped straight from the Thames, was heated in winter to prevent freezing.
[edit] Pumping stationsThe pressure was maintained at a nominal 800 psi (about 5.5 MPa, or 54 bar) by five hydraulic power stations, originally driven by coal-fired steam engines. These were at:
Falcon Wharf Pumping Station next to Blackfriars Bridge (this was the first)
Renforth Pump House (Rotherhithe, Canada Water) (opened in 1904), using the defunct Tower Subway to carry pipes under the Thames [1]
Wapping Hydraulic Pump Station (est. 1890) (closed in 1977 and the last to be used) [2]
City Road Basin on the Regent's Canal in Islington
Pimlico along Grosvenor Road (79 Grosvenor Rd, Westminster, London SW1V 3, UK).
Short-term storage was provided by hydraulic accumulators, which were large vertical pistons loaded with heavy weights"
Engelsmän.... alltid lite udda lösningar. En annan udda sak är att London hade ett hydrualiskt system som gick i trummor i underjorden. Drev mindre maskiner, hissar, teatermaskinerier, reservkraft till Tower Bridge mm. Har en bok någonstans. Tydligen kan man ännu se golvbrunnar med
"London Hydraulic Power Companys" logga i gatan. Intresseant bok för den teknikintresserade
Här en länk med vad som återstår:
http://www.subbrit.org.uk/sb-sites/site ... dex1.shtml
"The system was used as a cleaner and more compact alternative to steam engines, to power workshop machinery, lifts, cranes, theatre machinery, and the backup mechanism of Tower Bridge. It was also used to supply fire hydrants, mostly those inside buildings. The water, pumped straight from the Thames, was heated in winter to prevent freezing.
[edit] Pumping stationsThe pressure was maintained at a nominal 800 psi (about 5.5 MPa, or 54 bar) by five hydraulic power stations, originally driven by coal-fired steam engines. These were at:
Falcon Wharf Pumping Station next to Blackfriars Bridge (this was the first)
Renforth Pump House (Rotherhithe, Canada Water) (opened in 1904), using the defunct Tower Subway to carry pipes under the Thames [1]
Wapping Hydraulic Pump Station (est. 1890) (closed in 1977 and the last to be used) [2]
City Road Basin on the Regent's Canal in Islington
Pimlico along Grosvenor Road (79 Grosvenor Rd, Westminster, London SW1V 3, UK).
Short-term storage was provided by hydraulic accumulators, which were large vertical pistons loaded with heavy weights"
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.