Tur under Berlin

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Tur under Berlin

Inlägg av flygger »

Var på besök i Berlin förra helgen och passade på att ta en guidad tur i dom undre regionerna. Bestämde mig för tur nummer tre http://berliner-unterwelten.de/tour-3.15.1.html som fokuserade på befolkningsskyddsrum och Kalla Kriget.

En duktig och påläst engelsman med humor tog gruppen ner till en äldre WW2 anläggning med plats för ett tusental personer. Där berättade han ingående om historien kring KK med bilder och kartor. Fota fick man göra i undantagsfall.

Efter en rejäl rundvandring så kommer vi ut genom en dörr mitt i en tunnelbanestation. Vi hoppar på tåget och åker till en station som i händelse av ofred förseglas och blir förläggning/skyddsrum. Det här är av nyare snitt och bakom tunnelväggarna kommer vi in till en stor anläggning med riktig ventilationsanläggning på fjäderfötter och med plats för drygt tre tusen personer. Blyblock låg i högar för att kunna byggas upp i dörröppningar och skydda mot EMP.

Summa summarum blev det 90 intressanta minuter och väl värt dom tio euro det kostade. :)
Flygger
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Sv: Tur under Berlin

Inlägg av hjakse »

Tack för en bra rapport, mycket intressant! Jag har funderat på dessa turer många gånger men blivit lite avvaktande på grund av att det lär vara förbjudet att fotografera. Vad menade de med att fotografering är tillåten "i undantagsfall" när du var där? Får man publicera bilderna eller är de strängeligen enbart för privat bruk?
Kalla krigets historia http://www.hjak.se
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Man får ta ett par foton om man gör det diskret och inte tar bilder på kartor, och annan rekvisita som föreningen satt upp. Vet inte hur dom ställer sig till publicering på egna hemsidor och så vidare men släng iväg ett mail så får du säkert bra svar. Det kändes som att dom inte vill att man skulle mata av en massa bilder och slänga upp på nätet.

Likaså är det inte populärt att skjuta av blixtar i nyllet på guiderna eller andra i sällskapet, vanligt fotohyfs alltså. Under vår tur så var det ingen som fotade men vill man så kan man passa på under förflyttningarna. Det går att boka privata visningar och då kanske det är andra regler.
Flygger
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Har kollat en del på deras arrangemang tidigare men aldrig blivit av trots flertalet berlinresor. Nu åker jag nästa vecka igen och då tänkte jag nog passa på.
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

Jag tänkte också gått på någon av de där turerna när jag var där för ett par veckor sedan (men fanns för mycket annat roligt i berlin). Om man har rejäl utrustning och kan tyska tillräckligt finns det en tur som bara visas på deras hemsida om man väljer den tyska varianten:
http://berliner-unterwelten.de/tour-e.338.0.html
Skulle gissa att den är väldigt trevlig!
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Inlägg av jaswane »

Veldig interessant. Kule bilder. Visste ikke at det så sånn ut under Potsdamer Platz. Vært der flere ganger.
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

[quote=""rjd2""]Har kollat en del på deras arrangemang tidigare men aldrig blivit av trots flertalet berlinresor. Nu åker jag nästa vecka igen och då tänkte jag nog passa på.[/quote]

Jag/vi åkte taxi från KuDamm till BU och det gick på ca 20e, med Ubahn blir det en del byten om man åker till/från centrum men kostar å andra sidan 2.30e per väg.

Jag trodde tur 3 skulle vara mera hardcore skyddsrum och bunker men var mest kalla kriget historia berättat i skyddsrumsmiljö. Som sagt helt OK tur men nästa gång ska jag fråga vilken som bäst passar det jag är ute efter.
Flygger
Cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:05
Kontakt:

Inlägg av Cooper »

Kan rekommendera iallafall Tour 1-3 med Berlin Unterwelten, de andra har inte hunnits med ännu. För en liten kostnad får man se och uppleva intressanta och udda miljöer som man normalt bara snabbt passerar förbi t ex på väg ner till tunnelbanan, utan att veta att de finns där precis intill... det brukar vara ganska mycket folk, så det kan vara svårt att få bra bilder utan att få med människor i bilderna...

Som ni kanske känner till finns det bl a en bunker i väst på Kurfurstendamm 206 (Story of Berlin) där det hålls visningar. En ganska stor kärnvapensäker bunker där det är lättare att ta bilder. Det är ganska mörkt och vissa rum är upplysta i olika nyanser. Blir ganska effektfulla bilder. Ta med stativ.

En annan plats med lite mer öde-känsla är Stasis gamla fängelse och tortyrnäste (http://en.stiftung-hsh.de/index.php) en bra bit ut i forna Östberlin. Iallafall 2008 fanns det några helt öde och förfallna byggnader omkring den del som är själva fängelset. Har svårt att se att det skulle se annorlunda ut idag. Fängelset är ett stort komplex där guideturen är flera timmar lång. Intressant och byggnaderna är inte så tillrättalagda som turerna ovan.

Förresten är det väl värt att ta en spårvagnstur ut i Östberlin. Bara en liten bit öster om Alexanderplatz börjar det se slitet ut, och ännu längre ut finns det en hel del öde hus och fabriker. Har bara sett de öde byggnaderna från spårvagnen, men de ser helt klart intressanta ut.
Skriv svar