Signalstationen i Ryssland

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]Skulle inte förvåna mig om han nosar upp den inom en vecka.....

Förresten skulle det inte förvåna mig om han redan nosat upp den, rest dit, fotat skrället och lagt ett reportage i sitt terrabytearkiv på datorn - ifall det skulle vara kul att slänga upp på sidan....[/quote]

Hahaha! Men, Ryssland är inte besökt :mad: Ännu... :p Måste spara ihop en större påse pengar först, så att man har råd släpa med sig en Ryskspråkig och beväpnad tolk. Fårr grotta ner mig i den här tråden i vinter.

Men, nu får det vara slut med OT. Synd förstöra en intressant tråd.

/B
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Hör med ENIGMA 2000. De har järnkoll på "The Buzzer" m.m.

Nummersändare är f.ö. intressant. Nog är de för illegalister i annat land m.m.

Ponera att du är illegalist någonstans i världen. Du är på hemligt uppdrag av en underrättelsetjänst. Du är i landet på falska bevegelser. Hur ska din kontaktperson få tag i dig? Mobiltelefon? Går att spåra och avlyssna. Du är avslöjad! Parabol på taket för satellitsändningar? Glöm det! Telefonautomat? Tveksamt! Få misstänker en liten bärbar kortvågsradio som man kan köpa för några futtiga 100kr i närmaste hobbybutik. Vilken turist som helst har med sig en sådan för att lyssna på sitt lands utlandsprogram eller kanske BBC Worldservie, Voice of America, Deutsche Welle m.fl. Sändningarna blir enkelriktade. Med hjälp engångsnyckel kan du dekryptera innehållet. Den första siffergruppen är referensgrupp, en slags "startpunkt". Sista nummergruppen är avslutning.

Ofta har man fasta tidpunkter med repetition två eller tre gånger för att säkerställa att budskapet kommit fram.
Aktiva länder är f.n. USA, Ryssland, Storbritannien, Kina, Kuba och ev. också Tyskland.

Man delar in nummersändarna i olika grupper.
E, G, M, V, X, och S.
E = English
G = German
V = Various
M = Morse
X = Tone
S = Slavic


Mest läskig var/är nog G2 med tysk stel kvinnlig röst med ID "Midsommarvaka" av Hugo Alfvén spelad på music box.
"Achtung! Noi-yin fier eins tswo funnef trennung acht nall"
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Fogfighter
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 03 nov 2008, 18:17

Inlägg av Fogfighter »

Ber om ursäkt för OT, men vi har väl inte fler trådar om signalstationer så...

"The Numbers Station" kommer 2012 (?)

http://www.imdb.com/title/tt1659338/
Skriv svar