Bunkrologens Balkan, minnen i bilder

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Bunkrologens Balkan, minnen i bilder

Inlägg av Grishnac »

Det här gör inga underverk för min öststatsabstinens vill jag bara påpeka.....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""bunkrologen""]Nu har det blivit fyra resor till Balkan för min del, jag/vi har rest runt och mer och mer börjat förstå de olika krigen, folken och motsättningarna.
Jag har fått se städer som Dubrovnik, Sarajevo, Mostar, Zagreb, Belgrad mfl mfl som alla har varit ordentligt inblandade i krigen.

Sarajevo var ju för exempel belägrat i nästan fyra år och var ett rent helvete att befinna sig i för den stackars befolkningen som ej heller kunde komam ut ur staden.

Denna gång kom det sig att vi passerade Srebrenica vars öde nog inte kan ha undgått många. Det var en vidrig känsla att se detta i verkligheten. Detta Srebrenica som har passerat i tv och tidningar så många gånger.

Srebrenica utsattes för den värsta massakern i Europa efter andra världskriget. 8372 personer skall ha blivit mördade. FN fanns på plats, men de 600 holländska soldaterna var tröttkörda, bränslet nästan slut samt hade dåligt med ammunition.
FN hade utlovat staden som en säker plats för muslimerna i östra Bosnien och just Srebrenica ses som ett av de största sveken någonsin av FN då soldaterna inte kunde hindra trupperna från det som skulle ske.

Gravarna ligger i stora fält på minnesplatsen. De gröna gravarna är nyligen anordnade och där har det ej blivit någon begravningsceremoni ännu.

Massgravar grävs än idag fram.

Trots den vidriga känslan av att vara där så känns det bra att få ha bevistat detta i verkligheten och allt sjunker in på ett annat sätt än om man endast har sett det på tv.

Nog med ordbajsande för denna gång, men jag anser att detta är av vikt att lyfta fram! :o [/quote]


Riktigt läskig händelse, jag har även läst att befäl i andra FN trupper på plats har kritiserat den holländska truppens befäl för att ha "fegat ur" helt enkelt. Han blev ålagd ett ultimatum av den belägrande styrkan vilket han borde ha vägrat eftersom dom aldrig skulle våga ge sig på en FN styrka med berått mod. Man har även kritiserat det faktum att luftattackerna från NATO styrkorna påbörjades alldeles för sent, det hade kunnat stoppa allting.

Usch.....hemska saker har hänt nere på Balkan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Grishnac""]Det här gör inga underverk för min öststatsabstinens vill jag bara påpeka.....[/quote]

Då skall jag inte vara elak heller... :D

Det var lite uppmålat här o var, kanske elaka rykten om drömmar om renovering kommer falla in då? Tror inte det med tanke på hur det ser ut på många ställen i landet som behöver fixas före detta, men man vet aldrig. Det var också lite av anledningen till att det blev ett besök nu och inte om ett par år. Jag/vi ville gärna se denna pjäs i nuvarande skick.

7 år tog det att bygga och taket var en gång klätt med ca 30 ton koppar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Vad har det varit för något..
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""podden""]Vad har det varit för något..[/quote]

Ja vad 17 har det vart till?
Hade inte fransosen en tråd om ett liknande i Bulgarien?
JP

edit/ Hittade den: The mothership
och det var ju samma plats såklart.... :p
Buzludzha heter det, ser fram mot bilder bunkrologen.
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

För att göra en lång historia kort så byggdes det för att fira det som sedermera blev det kommunistiska partiet och hade sin start på samma berg.

7 år tog det och uppemot 6000 arbetare samt de flesta framstående konstnärerna från Bulgarien var med. Det sparades inte på något och marmor, dyraste glas var vanligt. Ca 500kvm mosaik med Lenin, Marx, Engels etc och inte minst Todor Zjivkov som även invigde det 1981.

Zjivkov satt 35 år vid makten i Bulgarien för övrigt.
Sjivkovs ansikte knackades ned på order av politbyrån 1989 efter hans avgång och den efterföljande oblodiga omdaningen av landet. Sedermera överlämnades monumentet till staten 1991 och efter det har det bara stått still.

Monumentet invigdes på 1300-års dagen av bildandet av staten Bulgarien.

Skicket är högst intressant med stora plåtskivor på väg ned från det 15 meter höga kupoltaket. Det har redan rasat en hel del och det är nog inte trevligt att träffas av en sådan. För fler lär komma ned då det nästan alltid blåser där uppe på dryga1400 meters höjd.

Laddar upp något mer sedan, nu skall jag vila ett par timmar så jag orkar jobba i natt. Det kan behövas, gick upp 03,30 i morse svensk tid för att komma hem från Balkan.. :)
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Det där fantastiska stället alltså! Ser fram emot att se fler bilder!!
Dör lite av avundsjuka, men är glad att duktiga fotografer hinner dit och dokumentera det om det nu ska börja göras vid...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Sånt byggs inte längre. Bra bilder, önskar man kunde ta sig en sådan runda innan de länder börjar rensa och städa för mycket.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""bunkrologen""]Det var också lite av anledningen till att det blev ett besök nu och inte om ett par år. Jag/vi ville gärna se denna pjäs i nuvarande skick.[/quote]
Ja, det stället har stått hyffsat högt upp på önskelistan ett tag nu... Men jag är inte där i krokarna så ofta... rättare sagt aldrig... Jag får nöja mig med dina riktigt trevliga bilder tills vidare.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Whoa, riktigt häftig ruin och bra bilder där till!
Skriv svar