Bunkrologens Balkan, minnen i bilder

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Bunkrologens Balkan, minnen i bilder

Inlägg av bunkrologen »

Första gången jag bevistade Kroatien så var det en hänförelse av rang. Högklassiga ruiner, berghangar, fartygstunnlar och en massa öde fina hotell.

Det blev en ny resa dit efter ca 6 månader med samma sällskap och det formligen exploderade med nya ruiner. Av bara farten så blev det ytterligare en resa till Balkan, nu med reducerat sällskap av olika anledningar. Det gick på två personer också.. :)

Summa summarum, tre resor på 1,5 år och ca 17-18 dagars upptäckande med hyrbil. Kroatien, Bosnien samt Montenegro har besökts och nya resor blir det förhoppningsvis till denna region.

Det som ändå har satt sina spår är alla dessa minor ifrån krigen under 90-talet.
Börjar denna tråd med lite olika varningar från dessa länder.

Jag kommer fylla på tråden med lite temainspirerade inlägg vartefter.



EDIT, ser gärna att denna (min enda) tråd får vara ifred från allt för allvarliga urspårningar. Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 bunkrologen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Fyller på med en del min-minnen. Även de klassiska granaterna som jag var en dm ifrån att trampa på. Efter det lugnades tempot betänkligt.

Ett varningens finger för att stressa i dessa krigshärjade miljöer. :eek:
Ta det lugnt och tänka sig för är A o O!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Spännande! Skall bli kul att följa tråden
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Elagabalus""]Spännande! Skall bli kul att följa tråden[/quote]

+1. Säger det samma !
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

Hur fungera det att knalla omkring där borta? Utöver säkerhetsaspekten att se till så man inte trampar på en mina, behöver man tillstånd från myndigheter eller något liknande? Eller kan man gå runt lite som man vill och ta konfrontationer med markägare och liknande lite som de dyker upp (som många tycks göra här hemma)?
Senast redigerad av 2 FairDinkum, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Syntax
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""FairDinkum""]Hur fungera det att knalla omkring där borta? Utöver säkerhetsaspekten att se till så man inte trampar på en mina, behöver man tillstånd från myndigheter eller något liknande? Eller kan man gå runt lite som man vill och ta konfrontationer med markägare och liknande lite som de dyker upp (som många tycks göra här hemma)?[/quote]

Tja.. Man chansar väl helt enkelt på att ingen arg person ska dyka upp. Är det liv och rörelse så brukar vi skippa det hela och åka vidare.. :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Det finns även äldre fortifikationer från tiderna kring det första världskriget. Tror att detta ev har stått som skydd mot Dalmatien, Österrike-Ungern. Tittar man på uppbyggnaden så bör det ha varit ett hyfsat svårt artilleri. Bygget påminner i stil en hel del om det som byggdes i Sverige under samma tidsera.

Österrike-Ungern dominerade området kraftigt, men detta bör ha stått på andra sidan gränsen om jag tolkat det hela rätt. Det finns en hel del modernare anläggningar i området som jag kommer återkomma till senare. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

Underbart! ny favvotråd att följa :D
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Ibland lyckas man verkligen få den där vyn från hotellfönstret som andra skulle spy över.. Själv njöt jag och var glad att telet var med på resan.
En oljehamn sista natten på senaste resan, det lovar gott inför kommande dag.. :D Nog en av de sämsta vyer jag har haft (turistmässigt), näst efter Scandic Borlänge.. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""bunkrologen""]Ibland lyckas man verkligen få den där vyn från hotellfönstret som andra skulle spy över.. Själv njöt jag och var glad att telet var med på resan.
En oljehamn sista natten på senaste resan, det lovar gott inför kommande dag.. :D Nog en av de sämsta vyer jag har haft (turistmässigt), näst efter Scandic Borlänge.. :D [/quote]

Ähh vad klagar du över, havsutsikt för fan :D
Skriv svar