Elche Spanien

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Elche Spanien

Inlägg av jpkrax »

Var på jobb i Ibi, Spanien i veckan, och såg detta när vi flög in mot Alicante.

Något VNV om Elche ligger denna ofärdiga motorvägssträcka... :eek:
Några km mitt i ingenstans, numera asfalterad och fin... :confused:

Upptäckte dessutom att flera av de nybyggda "miljonprojekten" står öde, precis som Jörnmark presenterar på sin sida.
Ett projekt SV om Alicante gick på 21 000 000 Euro. 2000 lägenheter i brutalbetong och inte ens 10% uthyrda. Allt med STORA bidrag från EU.

Jodå det står stora fina skyltar som talar om, hur duktiga politikerna varit och ordnat bidrag till det hela.

De människor jag talade med på plats var helt enhälliga; -Det var bättre innan EU.
Då åkte massor av turister dit och höll igång ekonomin.
När Euron antogs avrundades priserna uppåt, mycket uppåt.
Sen bar det utför....

Det är utanför min förmåga att fatta, hur enormt mycket pengar EU pumpat in.
Och resultatet?......Nada!

Hade detta skett i Sverige hade vederbörande beslutsfattare blivit uthängda och förnedrade av Josefsson o co, regeringar fått avgå osv osv...

Denna veckan jag var nere, blev en supermarket mer eller mindre rånad av en lokal fackförening, de helt enkelt gick in och plockade ut varor och gav till arbetslösa och andra utan inkomst.
Vem kan klandra en Robin Hood?

Här hemma har vi ju bla Stålverk 80 för den som vill jämföra.

Nej jag sällar mig till dom som säger: EU= Extra Utgifter.....
Sanslöst....helt sanslöst. :eek:

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

EU i sig är kanske inte så illa, förutom helt galna jordbruksbidrag, och att Sverige pumpar in mer pangar än vi får tillbaka, men det är en separat diskussion.

Värre med Euron, helt galet blanda olika stora ekonomier under samma valuta, var till Estland förra sommaren, upplevde att prisnivån där blivit betydligt högre sedan de gick med i Eurosamarbetet.

Värst av allt är att jag känner mig oroad över Sverige, folk lånar helt galet mycket med pengar, både till boende och konsumtion, med låg grad av amorteringar, en rejäl dip i Svenska ekonomin, massor av folk som blir arbetslösa, så sitter vi i samma skit som PIGS-länderna :eek:

Vad säger Jörnmark om det hela, skulle vara kul höra hans syn på Sveriges ekonomi?

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]EU i sig är kanske inte så illa, förutom helt galna jordbruksbidrag, och att Sverige pumpar in mer pangar än vi får tillbaka, men det är en separat diskussion.

Värre med Euron, helt galet blanda olika stora ekonomier under samma valuta, var till Estland förra sommaren, upplevde att prisnivån där blivit betydligt högre sedan de gick med i Eurosamarbetet.

Värst av allt är att jag känner mig oroad över Sverige, folk lånar helt galet mycket med pengar, både till boende och konsumtion, med låg grad av amorteringar, en rejäl dip i Svenska ekonomin, massor av folk som blir arbetslösa, så sitter vi i samma skit som PIGS-länderna :eek:

Vad säger Jörnmark om det hela, skulle vara kul höra hans syn på Sveriges ekonomi?

/B[/quote]

Spot on B, var själv som sagt i Litauen förra hösten och upplevde detsamma.
Pendlade mellan Gotland och Ventspils relativt ofta på -90talet och då var det helt annorlunda.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Spot on B, var själv som sagt i Litauen förra hösten och upplevde detsamma.
Pendlade mellan Gotland och Ventspils relativt ofta på -90talet och då var det helt annorlunda.
JP[/quote]

Men ändå är Lettland och Litauen "bara" med i EU, inte Euroland? Var något dygn i Lettland förra året, billigare jämfört med Estland.

Var i Litauen 2008, då var det löjligt billigt. Åter i Litauen 2010, aningens dyrare än 2008, men inte så farligt.

Vi får se hur det går med Kroatien när de kommer med i "Gemenskapen" 1 juli 2013, hoppas de håller sig borta från Euron....

/B
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Tror ni förenklar det lite för mycket.

http://www.google.com/publicdata/explor ... rt+estonia

Som ni kan se har BNP ökat flera gånger om. Med andra ord ligger det inte långt borta att anta att även hushållens köpkraft ökat i takt med landets ekonomi. Således ökar även priserna.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Mirage""]Tror ni förenklar det lite för mycket.

http://www.google.com/publicdata/explor ... rt+estonia

Som ni kan se har BNP ökat flera gånger om. Med andra ord ligger det inte långt borta att anta att även hushållens köpkraft ökat i takt med landets ekonomi. Således ökar även priserna.[/quote]

Klart det är förenklat.
Att beskriva de enorma problem ett samhälle får, när dess ekonomi helt eller iaf till stora delar är uppbyggd på bidrag, och den ekonomin sedan kollapsar skulle förbruka allt serverutrymme på detta forum. ;)

Men men, vi har sett det förut och vi kommer få se det igen.

Nackdelen med global ekonomi; det finns alltid nåt "rötägg" i korgen som ställer till det.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]EU i sig är kanske inte så illa, förutom helt galna jordbruksbidrag, och att Sverige pumpar in mer pangar än vi får tillbaka, men det är en separat diskussion.

Värre med Euron, helt galet blanda olika stora ekonomier under samma valuta, var till Estland förra sommaren, upplevde att prisnivån där blivit betydligt högre sedan de gick med i Eurosamarbetet.

Värst av allt är att jag känner mig oroad över Sverige, folk lånar helt galet mycket med pengar, både till boende och konsumtion, med låg grad av amorteringar, en rejäl dip i Svenska ekonomin, massor av folk som blir arbetslösa, så sitter vi i samma skit som PIGS-länderna :eek:

Vad säger Jörnmark om det hela, skulle vara kul höra hans syn på Sveriges ekonomi?

/B[/quote]

Vi som var med redan 1992 minns kompisar som lånat till tex lägenheter som plötsligt bara föll i pris och knappt gick att sälja. Men det stora lånet fanns förstås kvar

En stor fördel med EU är fredsaspekten. Man börjar, oftast, inte kriga med de man suttit och haft möten och avtal med.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Vi som var med redan 1992 minns kompisar som lånat till tex lägenheter som plötsligt bara föll i pris och knappt gick att sälja. Men det stora lånet fanns förstås kvar.

[/quote]

Till exempel min lägenhet, 1983 kostade den cirka 170.000 Kr, 1989 kostade den 580.000 kr, sedan kom "Bank-, finans- och fastighetskrisen i Sverige 1990–1994" och 1993 var min lägenhet bara värd strax över 200.000 kr. Värde nu, vet inte riktigt, men kanske 1.600.000 kr.

Känns på något sätt likna det som hänt i Spanien (?)

Var nog rätt surt/jobbigt för de som köpt bostad under slutet av 1980-talet.
Bara hålla tummarna för att Sverige inte drabbas av något liknande igen...

/B
Skriv svar