Mysteriet Krampnitz

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Jag mailade lite följdfrågor till honom om korset. När jag mailade första gången så hänvisade jag till just den bilden som vi diskuterat, så hans svar gällde just den.
Han svarade på 24h senast så jag hoppas han är lika snabb denna gång (om han inte tröttnat på frågor) :)

[quote=""Elagabalus""]Hoppsan! Mycket läsa. Han skriver inte direkt om mosaiken utan om "vereinzelte Hakenkreuze" ( OBS pluralis). Ordet kan betyda övergivet eller kanske förfallet men också " här och där". Tolkar det som det senare ( fast första tolkningen passar ju också) och i så fall påstår karln att finns fler kors genom pluraländelsen. Det gör han faktiskt oavsett hur man tolkar ordet.

Finns det mer bilder eller info om tornet? 48 m högt är inte illa. Kan man bestiga? Många högre positioner som "Die Bismarckstürme" sprängdes av tyskarna eller blåstes bort av ryssarna då de användes för observation

Edit. Undrar om han vet så mkt om mosaiken? Dessutom lämnade "Iwan" anläggningen först 1994. Sen stod den säkert låst i flera år. Är ganska många år då ingen hade koll på byggnaderna. Kan ju vara några kufar som tagit fram den då den kanske skymtat bakom flagor?[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag kan tänka mig att det är "Iwan" själv som plockat fram den. Hur kul var det sitta där i fyra långa år 1990-94? Understimulerad, desillusionerad och uttråkad. En perfekt "present" till Förbundsrepubliken när de skulle ta över. Några straff var nog knappast att vänta för detta spratt heller.

Jag gissar på ryssarna och i så fall skulle den vara original.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Uppdatering från tysken :)
Fick detta svar:

"Hi Patric,
The Eagle is at the ceiling in the staircase of the administration Building.
The sovjets covered it.
It was the landmark of the german school for fast troups.
With best regards from Germany,

Thilo Gehrke"

Så enligt honom så är det en orginal som har varit övertäckt.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Bra jobbat! Då är väl mysteriet löst.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Bra jobbat! Då är väl mysteriet löst.[/quote]

Jag instämmer, bra jobbat allihop.
Men två av varandra oberoende källor är alltid bra att ha. ;)
Vi får se vad Grishnac får fram.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Låter bra, hoppas att vi kan få fram mer så att vi kan sova lugnt på nätterna igen :D

[quote=""jpkrax""]Jag instämmer, bra jobbat allihop.
Men två av varandra oberoende källor är alltid bra att ha. ;)
Vi får se vad Grishnac får fram.

JP[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Mysteriet Krampnitz

Inlägg av Grishnac »

Det verkar ju som att mysteriet är löst, jag har inte fått något svar på mitt mail än men det är en annan sak som stör mig.
Någon påpekade att det inte verkar finnas andra exempel där järnkorset kombineras med örnen och hakkorset, en enligt mig viktig punkt eftersom nazisterna var väldigt noggranna med sin regalia och det fanns tydliga regler för hur allt skulle utformas, om man inte kombinerade dessa (järnkorset är en urgammal symbol för det tysk-romerska riket och brukades redan av korsriddarorden Tyska orden som bland annat förde korståg i Baltikum på 1100-talet, se boken "Gud vill det" av Dick Harrison) symboler för det gamla och det nya Tyskland. Man ville med användandet av järnkorset knyta an till gamla traditioner och rättigheter samtidigt som man med hakkorset symboliserade en ny ordning.

Men jag har hittat ett par exempel i alla fall även om det inte är exakt likadant:

Bild

Bild

Utöver dessa hittar jag några som stämmer bättre med mosaikens komposition men dom är uppenbara nytillverkningar utan hänvisningar till några referenser. Så jag kan inte hitta några andra exempel på den kompositionen av örn, järnkorset och svastikan. Vad man skall dra för slutsatser av det vet jag inte riktigt.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Om det intresserar nån så finns det som kan kallas nazisternas grafiska manual "Organisationsbuch der NSDAP" att ladda hem som pdf här >

http://observatory.designobserver.com/e ... ntry=24358

nedladdningslänken finns bland kommentarerna.

Om ni vill dra Krampnitz en vända till så har jag kontaktuppgifter till ägarna, dom borde ju veta om nåt ändrats eftersom filmcrewen borde sökt tillstånd för det.

/R
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Mysteriet Krampnitz

Inlägg av htiawe »

Enligt personer som besökt Krampnitz nyligen så är numera örnen övertäckt med gips, någon som hört samma?
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Mysteriet Krampnitz

Inlägg av htiawe »

Skriv svar