Mysteriet Krampnitz

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Aseabarn""]En detalj många har missat är att de orange kvadraterna i hörnen är faktiskt hakkors som ännu verkar vara övermålade! Såg det nämnas i ett forum. Utifrån det kan man ju fortsätta deducera fram troliga alternativ... Varför och när skulle de ha målats över och av vem? Rättare sagt tyder det nog på att altsammans varit övermålat och att man tagit fram resten men tyckte överexponeringen av hakkors störde så man lät dem vara.

Angående funkis så faller det när man tänker på byggherren. Funktionalism var väl "entartet" i tredje riket. Där gällde klassicism och nationalromantik. Arkitekturen var väl bland de få saker de faktiskt gjorde rätt på något sätt, även om det var parodiskt överdrivet.



Haha. Jag mailade en gång en art director som jobbade med The Pianist angående de gamla lyktstolparna man ser i bombruinerna. Jag fick svar![/quote]

Ja, jag får ge mig där vad gäller stilen. :o
Det var dåligt påläst av mig.

Vi får se om G får något svar..mystiken tätnar...

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kommer tillbaka till min fråga om mosaik. Är det så svårt? Jag ser framför mig en konstruktion typ barnens pärlplattor fast med en väv. Sen plockar någon bara i bitar. Fast skall ju upp i taket och fästas också. Fast det skulle en enkel målning/bild också.

Känns lika troligt att det är original som på något vis klarade sig som en nykonstruktion.

Fast vore det original borde det inte vara så hemlighetsfullt? Ingen kan väl dömas för att tvätta taket? Hur visste man att det fanns en symbol dold om det nu är original? Svaret kan vara färg som flagnat.

Håll oss underrättade Grishnac :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Kommer tillbaka till min fråga om mosaik. Är det så svårt? Jag ser framför mig en konstruktion typ barnens pärlplattor fast med en väv. Sen plockar någon bara i bitar. Fast skall ju upp i taket och fästas också. Fast det skulle en enkel målning/bild också.

Känns lika troligt att det är original som på något vis klarade sig som en nykonstruktion.

Fast vore det original borde det inte vara så hemlighetsfullt? Ingen kan väl dömas för att tvätta taket? Hur visste man att det fanns en symbol dold om det nu är original? Svaret kan vara färg som flagnat.

Håll oss underrättade Grishnac :) [/quote]

I princip är det samma teknik att lägga mosaik som att sätta kakel, skillnaden är storleken på bitarna. :p :D

Har man sen en bra ritning och rätta verktygen är det relativt enkelt.
Däremot är det väl inte fel att ha en konstnärlig ådra.. ;)

Gissningsvis skulle jag tro att en erfaren mosaiksättare skulle klara den ovan sagda på ca 1-2 arbetsveckor.

Som du mycket riktigt är inne på finns i dag halvfabrikat på nätmatta, jag tror det varit med nåt liknande i Timells lekstuga...

Ser fram emot upplösningen på denna gåta jag med.....

/edit...upptäckte en annan sak.
Malteserkorset som bakgrund till örnen verkar lite udda.
Brukade inte ett rakt kors användas, samma som på flaggan?

JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Resident Evil är tydligen en av filmerna som använt platsen...
Nån som sett den?

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]Resident Evil är tydligen en av filmerna som använt platsen...
Nån som sett den?[/quote]
De har varit på samma ort men tror inte att de filmat hakkorset i taket. :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Försöker också dra mitt strå till stacken. Mailade just Geoff Walden. Amerikan som håller i resor och har ganska mkt om glömda symboler på sin hemsida. Dock inte denna tror jag. Han borde veta eller ha hört något - hoppas jag
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""jpkrax""]I princip är det samma teknik att lägga mosaik som att sätta kakel, skillnaden är storleken på bitarna. :p :D

Har man sen en bra ritning och rätta verktygen är det relativt enkelt.
Däremot är det väl inte fel att ha en konstnärlig ådra.. ;)

Gissningsvis skulle jag tro att en erfaren mosaiksättare skulle klara den ovan sagda på ca 1-2 arbetsveckor.

Som du mycket riktigt är inne på finns i dag halvfabrikat på nätmatta, jag tror det varit med nåt liknande i Timells lekstuga...

Ser fram emot upplösningen på denna gåta jag med.....

/edit...upptäckte en annan sak.
Malteserkorset som bakgrund till örnen verkar lite udda.
Brukade inte ett rakt kors användas, samma som på flaggan?

JP[/quote]


Om du tänker på det raka korset jag tänker på så är det flyget som använder det. Malteserkorset eller järnkorset som dom kallade det är korrekt utfört - jämför med utmärkelsen järnkorset.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Vissa orangea och silverfärgade plattor ser ut att vara "metallic mosaik", kanske bara är på fotot iofs. Undrar hur länge man tillverkat sådana??
Känns som ett modernt påfund men kanske varit på tapeten förr.

Något annat som ser lite suspekt ut är ju att hakkorsen i hörnen nästan döljs av att bakgrund håller samma nyans som förgrund. Verkar konstigt att inte framhäva själva symbolen så tydligt som möjligt, om man nu är nazi murare vill säga.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]Om du tänker på det raka korset jag tänker på så är det flyget som använder det. Malteserkorset eller järnkorset som dom kallade det är korrekt utfört - jämför med utmärkelsen järnkorset.[/quote]

Nu tror jag det blev lite missuppfattning, jag menar att kombinationen med korset OCH örnen är ovanlig.
Kombinationen med swastika och rakt kors var på alla flaggor, Die Adler med hakkors brukade förekomma som ensam symbol vad jag kan få fram.
Visserligen förekom swastikan på Järnkorset men då utan örn.

Mystiken tätnar.... ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""jpkrax""]Nu tror jag det blev lite missuppfattning, jag menar att kombinationen med korset OCH örnen är ovanlig.
Kombinationen med swastika och rakt kors var på alla flaggor, Die Adler med hakkors brukade förekomma som ensam symbol vad jag kan få fram.
Visserligen förekom swastikan på Järnkorset men då utan örn.

Mystiken tätnar.... ;)

JP[/quote]

Ah, nu är jag med. Jo när du säger det så har jag nog inte sett den kombinationen förut. Skall gräva lite och se.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar