Inga ruiner i Prag?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Inga ruiner i Prag?

Inlägg av htiawe »

Jag sitter och tittar på att resa till Prag men hittar väldigt lite, det verkar finnas en del övergivna flygfält 4-5 mil utanför Prag
men det är inte riktigt en möjlighet då jag är synnerligen dålig på att köra utomlands och inte vill bränna en dag på bilkörning.

Har funnit en övergiven pool och några raserade stadions, utan att avslöja några koordinater (hur stor betydelse det nu har iom
att det inte ligger i Sverige?), är det någon som känner till något av intresse eller blir det shopping för mig hela resan? :)
Senast redigerad av 1 htiawe, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Radbrytningar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har inga tips men Tjeckien skall ju vara "bra". Tror det ordnar sig på plats. Kolla en gammal karta och se vad som var bebyggt i utkanterna tex på 30-talet. Ta en spårvagn dit och jag skulle bli förvånad om du går lottlös.

Dessutom kanske du gör något fynd ingen noterat innan
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Googla.Sladovna podbaba .. Kan vara något..
Har inte tid att söka bidare nu då jag måste jobba lite.

Edit. Verkar rivet...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Fräck restaurang: http://www.youtube.com/watch?v=uWfWTElXxPU

Flygbas: http://www.youtube.com/watch?v=Xl2SougpYIQ

Går väl hyfsat bra för Tjeckien, men bör ju finnas några ruiner även nära/i Prag, frågan är bara hur öppna de är. Ingen aning, aldrig varit i Prag.

Är väl bara att tillbringa några kvällar och söka på nätet, i Google Earth osv :)

/B
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Finns en hel del om man letar på GC. Finns mycket gammalt från WWII i skogarna mot Polen. Finns en gigantisk gammal robotbas i närheten av "America" (fantastisk badplats även om det är förbjudet...). Dock ser inte alltid tjeckiska myndigheter mellan fingrarna även om man är "dum turist". Har en kompis som bor i Tjeckien och enligt honom så är det förenligt med ganska stora risker att ta sig in på gamla militärbaser, det är rejäla straff. Annars finns det ruckel i var och varanna hörna om man kommer utanför Prag. I närheten av skelettkyrkan Kotna Hora fanns nog ett 20-tal större byggnader som en mäklare skulle skyltat som "Hus helt utan möjligheter" vid en försäljning. :) Även i Praha 5 (den delen vi bodde i när vi var i Prag) fanns det hur mycket ruiner/övergivet som helst, även om vi inte var så intresserade av övergivna hus då. I de centrala delarna är det mer uppstädat.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Inga ruiner i Prag?

Inlägg av htiawe »

Tack för era svar, jag ska forska vidare. :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det var som jag misstänkte. Har hittills inte besökt en enda stad bakom forna järnridån där förfallet inte legat behagligt nära. Visst kan man googla men personligen brukar jag låta slumpen styra helt när man är på kortare resor. Jag missar förmodligen massor men kan göra oväntade fynd å andra sidan.
Skriv svar