Hinner man se något på 8h i Tallinn/Riga?

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

[quote=""albin""]Jag var vid fängelset för ett år sedan. Från landsidan blev vi bortkörda, men från stranden var det inga problem att krypa in under fängelsemuren som underminerats av vågorna.[/quote]

Och hur var det därinne då? Bilder?
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hinner man se något på 8h i Tallinn/Riga?

Inlägg av htiawe »

Ledsen att gräva upp en gammal tråd men det kändes bättre än att starta en ny.

Hur är Tallinn idag? Funderar på att åka till Riga eller Tallinn men har lite svårt att bestämma mig. Har fått för mig att Riga är "enklare" om man har begränsat med tid.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""htiawe""]Ledsen att gräva upp en gammal tråd men det kändes bättre än att starta en ny.

Hur är Tallinn idag? Funderar på att åka till Riga eller Tallinn men har lite svårt att bestämma mig. Har fått för mig att Riga är "enklare" om man har begränsat med tid.[/quote]

Sommaren 2013. Fängelset i Tallin var riktigt OK, 3€ i inträde, sedan fritt hopp och lek och foto, glöm inte stativ och belysning, är helt mörkt i vissa delar, "Self-guided Urban Exploration" i sunkigt museum, typ... :D Jag strosade runt i ganska så många timmar, fotograferade och kände av stämningen.

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... iFangelse/
http://www.patarei.org/en/patarei-sea-fortress-prison/

Färjan ankommer Tallin 10.00, fängelset öppnar 12.00, och tar väl max 20-30 minuter promenera dit, och man kan väl starta dagen med en öl ner vid en uteservering i hamnen, ta en titt på Linnahall (Gamla bilder från 2007) som man passerar på vägen från färjan till fängelset:
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... gling1980/

Vid fängelset ligger det något marin-museum, ska visst vara fint, men hoppade över det, och mellan fängelse och marin-museum en massa gamla fordon uppställda, vilket jag glömde bort, gick istället in till stan och "turistade/strosade runt".

Hoppade dock över att käka inne i gamla stan, hittade en prisvärd uteservering med grill, när man gått från gamla stan, via tingel-tangel-marknad, i parken i utkanten av hamnen, var prisvärt och gott. Sedan lättar färjan ankar 18.00. I övrigt så har jag ingen aktuell status kring andra ruiner osv i Tallin eller Riga, men går säkert hitta något "light" att besöka.

Vad det gäller färjan till Tallin, går via Åland, så det är Taxfree (men svindyrt i jämförelse med Eckerölinjen) Färjan till Riga går ej via Åland, så det finns ingen "riktig" Taxfree på den. Men å 3:e sidan så dricker jag inte starksprit, och skulle inte orka släpa på vin eller öl... Men är man lagd åt det hållet så är det billigare handla i respektive hamn (Tallin / Riga) men vete tusan hur det hos Tallink går ihop/går lösa med denna regel:
http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/b ... ta#8302399
5. ...... Det är förbjudet att medföra alkoholhaltiga drycker ombord gäller även matvaror.......

Vad det gäller Tallinks färjor, så är väl Baltic Queen den fräschare av deras två Tallin-färjor. Det var rätt så dött på färjan (en vardag juli 2013) och hur maten är, hmm, körde en budget-resa, käkade i land innan avfärder, och softade mest i pianobaren, så jag vet inte, men det såg dyrt ut... :p

/B
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hinner man se något på 8h i Tallinn/Riga?

Inlägg av htiawe »

Tusen tack för det mycket utförliga svaret benkar!
Jag läste om Patarei innan och fick intrycket av att man endast fick 1 timme i fängelset men det verkar ju inte stämma, mycket intressant!

Blir kanske Tallinn ändå.. :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""htiawe""]Tusen tack för det mycket utförliga svaret benkar!
Jag läste om Patarei innan och fick intrycket av att man endast fick 1 timme i fängelset men det verkar ju inte stämma, mycket intressant!

Blir kanske Tallinn ändå.. :) [/quote]

Det var så lite så, hoppas du får en bra resa till Tallin eller Riga :)

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har "speed ue:at" till Riga flera gånger. Det går om man lägger upp det precist. Gillar man förfallna gamla praktkåkar är Riga att föredra. En tur är hålla sig i stan. Mkt står och väntar på renovering. Finns stora övergivna kyrkogårdar.

En annan tur är att kasta sig på spårvagnen och åka mot Meze Park. Deras förfallna Djursholm ( men många hus är renoverade också).

Jurmala har massor. Tåg från Riga tar kanske 30 min.,Kryllar av gamla hotell och träkåkar. Blir väldigt stressigt och man får knappast mer än ett par timmar. Taxi i någon riktning ger 1 h extra.

Båtarna är inget speciellt men att bara sitta på däck med en öl i nypan är inte fel. Väljer man Riga får man uppleva 30 min gångtid uppför floden som är intressant för ruinturisten. Inte speciellt billigt ombord. Brukar ha med en stor flaska mineralvatten, lite frukt och yoghurt som komplement..

Har man möjlighet att övernatta ger det förstås mer.

Tillägg. Aldrig varit med om att man kollat om man har med sig ombord som mat eller olika drycker. Tror det mest gäller rena partykryssning där man läst hur folk har med både sprit och egen mat. Att man på en kryss eller reguljär resa skulle plocka en på sånt känns orimligt.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hinner man se något på 8h i Tallinn/Riga?

Inlägg av htiawe »

Jag hade tänkt stanna tre dagar, det glömde jag att nämna. Är såklart nyfiken på Patarei men vet också att det finns en del mer eller mindre uppstyrda urbexturer i Riga som också känns intressant.

Blir att singla slant. :D
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Båda är intressanta. Tallinn är som ett stort Visby/gamla stan. Inte varit utanför centrala Tallinn. Jo en pyttetur. Stod en MB 600 SE i taxikön. Att äntligen få åka V12 gjorde att vi bad honom köra en sväng och gasa lite ;-)

Även åkt helikopter till Tallinn. Snabba amerikanska modeller från H fors. Två veckor efter gick den i drickat och alla omkom.

Måste säga att jag gillar Riga lite mer som stad. Kallades ju Baltikums Paris och låg väl något i det.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hinner man se något på 8h i Tallinn/Riga?

Inlägg av htiawe »

Jag hamnade i Riga av misstag en gång för tre-fyra år sedan, jag och min sambo skulle resa till Paris och hade missat att det var mellanlandning i Riga. Utan pass kom vi då inte vidare utan blev fast i Riga och fick infinna oss på ambassaden för ett tillfälligt utresebevis.

Då spenderade vi vår weekend i Riga och förutom att det blev en fruktansvärt dyr Riga-resa så var det en fantastisk stad och jag har alltid saknat den lite men eftersom jag aldrig varit i Tallinn så fick mitt val falla där. Får väl försöka hinna med Riga till hösten. :D
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hinner man se något på 8h i Tallinn/Riga?

Inlägg av htiawe »

Just hemkommen från min tripp till Tallinn och det är nästan svårt att förstå sig på Tallinn som stad. Efter benkar's rekommendation så kikade jag på Linnahall samt besökte Patarei, båda väldigt intressanta! Jag kom till Linnahall vid 09 på lördagsmorgonen vilket gjorde att jag var helt ensammen med denna cementkoloss, vilken mäktig känsla!

Staden i sig är ju verkligen en djungel mellan nybyggen och fallfärdiga urblåsta tegelbyggnader, det går verkligen inte att titta sig mätt. Dock var ju mycket i sådant skick att det inte såg så intressant ut att titta närmare på men faktumet att allt fått stå kvar var i sig stort.

Är det någon som lyckats fota inifrån Linnahall? Jag har inte hittat några bilder i "urbexstil" därifrån. När jag trampade runt där i lördagsmorse så fann jag en dörr som tro det eller ej var öppen, en av entrédörrarna. Dock skulle jag isåfall ta mig runt ett taggtrådsstängsel och jag gjorde bedömningen att stor kameraväska + shorts skulle förstöra hela helgen.

När jag kom tillbaka på söndagmorgon efter att ha sovit på saken så var dörren stängd. Finns det bilder därifrån som jag bara inte hittat?
Skriv svar