Försökte besöka Chateau Miranda..

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Försökte besöka Chateau Miranda..

Inlägg av htiawe »

Jag och mitt resesällskap har varit på en kortare UE-tripp genom Tyskland och sett några militärbaser och skulle avsluta det med ett tappert försök att få se slottet Miranda i Belgien.

Innan hade vi läst om ägaren som verkade minst sagt ogästvänlig och sett en del filmer av hur folk blev hämtade ur slottet. Vi var däremot inte så oroade iom att vi är väldigt diskreta. Vi säger i princip ingenting till varandra och är väldigt försiktiga, kanske onödigt ibland men det är så vi rullar. :)

Hursomhelst, när vi kom in i byn där Miranda är beläget så åkte vi upp till det andra slottet, Veves, för att kolla läget. Inom några minuter (mindre än fem, mer än två) så kom det två killar på en fyrhjuling och följde efter oss när vi körde därifrån. No kidding. Jag körde av på en mindre avfart och de körde efter och stannade bakom oss. Punktmarkerade direkt.

De körde iväg efter en stund och vi hittade en parkering en bit bort från Miranda och påbörjade promenaden. Vi började ta oss upp för den ganska branta slänten och möttes av många skyltar som varnade för att det var privat mark och att ägaren var beväpnad. Det påminde mig om en redogörelse av en UEare som berättade att mannen faktiskt var beväpnad.

Vi fortsatte på eftersom det "bara var skyltar" men vi kom kanske tio meter så kändes underlaget annorlunda. Inte mjukt och svampigt på samma sätt. Vi stod på tomma hylsor från ett hagelgevär. Bara där jag satt mina fötter var det tre stycken och där mitt resesällskap var fanns det lika många.

Då bestämde vi oss för att vända, det spelar ingen roill om han hade stått och skjutit upp i luften eller vad som helst, det var inte värt det. Det kan hända att han bara hotar men det kändes som att en högre makt försökte ge oss en hint.

Från att ha blivit punktmarkerade direkt vi kom in i byn (det enda som syntes på bilen var ett litet Europcar-klistermärke som bara syntes om man var någon meter ifrån) till tomma hylsor.. då fick det vara.

Jag skriver det inte för att avskräcka människor från att besöka Miranda, jag fick aldrig se slottet och skulle gärna vilja se det med egna ögon men var försiktiga, ditt liv och din hälsa är värt mycket mycket mer än några bilder.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Intressant rapport. Jag hade också vänt. Nu känner jag inte till slottet så värst (Jörnmark har väl ett galleri) men man får väl acceptera att vissa platser är privata.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ja jisses... :eek: Blivit "punktmarkerad" vid några besök/försök till besök i Sverige, men inga hagelbössor...

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Ja jisses... :eek: Blivit "punktmarkerad" vid några besök/försök till besök i Sverige, men inga hagelbössor...

/B[/quote]

Jo hagelskott har jag varit ute för, då handlade det om att palla frukt...
Nå, det sköts i luften så ingen skada skedd.
Men ni kan lugnt räkna med att vi fick brått därifrån...... ;)
Hem till mor o far för att byta kallingarna......... :D

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Blev ett besök till Miranda idag såg varken polis eller skogsvaktare dock ett 20-tal andra UE:are. Det är väldigt sönderslaget där inne nu mot vad man sett på många bilder, vilket är mycket synd. Men sen har troligen tiden, väder och vind gjort sin del också samt tjuvar. Var väldigt mycket grönska runt slottet så knappt man såg det.

Det var trots detta en väldigt häftig syn bilden är tagen med mobilen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 mobe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Inlägg av htiawe »

Det blev faktiskt ett besök till Miranda i år även för min del, den här gången tog vi en annan väg upp och fann tacksamt nog inte heller någon arg ägare eller dylikt. Däremot kändes det ganska trist med tanke på hur mycket stället förfallit, på något sätt förstår jag ursprungsägarens ilska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Aha trodde du inte varit där alls efter den händelsen, tur du återvände :) .
Jag önskar som med de flesta ställen man varit på att man hade varit där åtskilliga år tidigare innan vandalerna varit förbi. Sen hade det nog varit sjyst att se slottet på vintern eller hösten när alla löv är borta så att man ser mer av slottet.

Det sägs även att Miranda ska rivas i år, enligt Wikipedia.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Försökte besöka Chateau Miranda..

Inlägg av htiawe »

Rivningen är väl avblåst? Vad jag läst så tänkte ägaren riva slottet eftersom det var så många som var där och sprang i tid och otid men efter ett antal tidningar rapporterat om det så lyckades kommunen köpa slottet av honom. Men det kanske ändå ska rivas?
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Riktigt läcker bild mobe!
Vegetationen har ju gett slottet en helt ny inramning. Ser mycket kusligare/mysigare ut nu än tidigare.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

[quote=""Bengiz""]Riktigt läcker bild mobe!
Vegetationen har ju gett slottet en helt ny inramning. Ser mycket kusligare/mysigare ut nu än tidigare.[/quote]

Jag får nog hålla med dig, man missar dock lite av dess storlek. Men man kan ju inte få allt som det brukar heta.
Skriv svar