Bila runt Riga

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Bila runt Riga

Inlägg av mindwrench »

Hej,

Är det någon som har gjort en sån resa? Och i så fall, hinner man med något på om man skulle dra t.ex Tors - Sön?

Vi var på en vanlig kryssning för några veckor sen och jag såg massor med sköna övergivna byggnader i inloppet till Riga. Det känns nästan som man skulle kunna bila runt lite på måfå bland hamnar och industrier där och hitta intressanta ställen?

Med vänlig hälsning
Anders
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Låter inte alls som en dum idé. Tors-söndag hade nog varit lagom. Har inte varit där än själv men har funderat lite kring en resa nu i några år. Du lär hitta en massa på måfå men det skadar ju absolut inte att forska lite i förhand.

Kan rekommendera boken "Undergångens skuggor" för tips och inspiration: [ länk till tråd ]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Tack för tipset! Redan beställd :)
Jo jag tänker forska en del innan. Det är ju även det en del av resan. Just nu planeras för en resa till Kiev/Tjernobyl under 2014.

[quote=""Saddam""]Låter inte alls som en dum idé. Tors-söndag hade nog varit lagom. Har inte varit där än själv men har funderat lite kring en resa nu i några år. Du lär hitta en massa på måfå men det skadar ju absolut inte att forska lite i förhand.

Kan rekommendera boken "Undergångens skuggor" för tips och inspiration: [ länk till tråd ][/quote]
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja bara inloppet är spännande. Står tex en fallfärdig fabrik som verkar ha sammanbyggd kyrka som ser intressant ut. Har också funderat på något liknande. Gillar man gamla fina förfallna hus behöver knappast förbereda sig. Kör ut till Jurmalaområdet tex.Det finns överallt men större anläggningar som fabriker, sanatoriet etc är det bra att förberEda sig för och pricka in. Både benkar och Jörnmark har en del om Lettland på sina sidor.
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Jo jag såg en del riktigt intressanta fabriker i inloppet. Tyvärr ville min Sambo se Gamla Stan och inte fabriker när vi var där även om hon oftast inte har något emot att hänga på mina UE-äventyr :)

[quote=""Elagabalus""]Ja bara inloppet är spännande. Står tex en fallfärdig fabrik som verkar ha sammanbyggd kyrka som ser intressant ut. Har också funderat på något liknande. Gillar man gamla fina förfallna hus behöver knappast förbereda sig. Kör ut till Jurmalaområdet tex.Det finns överallt men större anläggningar som fabriker, sanatoriet etc är det bra att förberEda sig för och pricka in. Både benkar och Jörnmark har en del om Lettland på sina sidor.[/quote]
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag har varit där 5-6 gånger nu. Första gången redan -91 med en båt från Norrköping ( vänorter). Ett sagolikt förfall men var inte så intresserad då. Minns i alla fall att det fina centrala varuhuset ( deras NK) var helt orenoverat. Mörkt och lite smutsigt, Bågnande golv. Idag skiner byggnaden så att Nk framstår som den fattige kusinen från landet.

Efersom jag bara varit på dagskryssar hittills har jag satsat en gång på deras "Djursholm" norr om stan och en annan gång Jurmala. Blir väldigt stressigt men ändå givande.

Det här sitter kvar i minnet. Lär finnas flera: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=5018
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Fina bilder! Jag har ett liknande minne från mitt första besök i Tallinn. Det var precis i brytningen och det rullade fortfarande Sovjetiska tanks på gatorna. Allt fanns att köpa i dollarshopen på hotell Viru (t.ex reservdelar till Lada) men ingenting fanns i hyllorna i deras stora varuhus.
Nu har de nästan fler och mer exklusiva butiker än Stockholm i Tallinn.

Passkontrollen var intensiv och noggrann med minst tre tjänstemän på rad som skulle granska passet. Minns att det var lite pirrigt att gå i genom där.

[quote=""Elagabalus""]Jag har varit där 5-6 gånger nu. Första gången redan -91 med en båt från Norrköping ( vänorter). Ett sagolikt förfall men var inte så intresserad då. Minns i alla fall att det fina centrala varuhuset ( deras NK) var helt orenoverat. Mörkt och lite smutsigt, Bågnande golv. Idag skiner byggnaden så att Nk framstår som den fattige kusinen från landet.

Efersom jag bara varit på dagskryssar hittills har jag satsat en gång på deras "Djursholm" norr om stan och en annan gång Jurmala. Blir väldigt stressigt men ändå givande.

Det här sitter kvar i minnet. Lär finnas flera: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=5018[/quote]
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

En variant jag funderat på är att ta bilen till Riga och sedan åka hem via Tallinn ( eller omvänt). Kan nog vara en trevlig trip
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Jo den varianten har jag också varit inne på. Jag har bara utforskat det gamla hamnområdet i Tallinn. Det mesta där är borta nu:

http://andersplassgard.prosite.com/138138/1587180/abandoned/tallinn

Men det lär finnas mycket kvar i andra delar av Tallinn/Estland också.

[quote=""Elagabalus""]En variant jag funderat på är att ta bilen till Riga och sedan åka hem via Tallinn ( eller omvänt). Kan nog vara en trevlig trip[/quote]
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Fina bilder! Lite off topic men en verklig Grande Tour vore att starta i Tallinn och sedan köra ner genom Estland. In i Lettland och vidare ner genom Litauen och sedan mot gamla Ostpreussen och in i Polen. Antingen hem via Gdansk eller fortsätta mot Rügen och Sassnitz. Skulle inte bli några jättesträckor men massor att se.
Skriv svar