Söker hjälp kring Chateau Lumiere

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Söker hjälp kring Chateau Lumiere

Inlägg av htiawe »

Jag har spenderat två (snart tre) timmar med att googla kring Chateau Lumiere och jag hittar verkligen inte rätt! Jag tror mig ha funnit rätt stad och eventuellt var byggnaden kan ligga men jag har ingen möjlighet att bekräfta det.

Är det någon som vet mer om huset och som kan bekräfta om jag funnit rätt plats? Skulle gärna vilja basera sommarens urbextur kring just det huset så det skulle ju suga rejält om jag har fel..
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Vad jag sett på bilder från platsen, så ska det finnas en busshållplats precis utanför objektet.
Kan det hjälpa?

JP

EDIT/ Du kommer inte att tro mig men.... Slottet finns med på franska wikipedia......XD
Sök på Maurice Burrus, tobaksmagnaten som ägde det.
Japp, finns en geocache där med.
Senast redigerad av 2 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Tillägg
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Söker hjälp kring Chateau Lumiere

Inlägg av htiawe »

My god! TACKAR!
Jag har googlat så mycket på tobak och tobaksindustrin men jag hade helt fel stad.
Kung! Tackar! :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""htiawe""]My god! TACKAR!
Jag har googlat så mycket på tobak och tobaksindustrin men jag hade helt fel stad.
Kung! Tackar! :) [/quote]

Vassego. Eftersom det finns på wiki så är det väl outat..
Grannarna verkar hålla lite koll på slottet så beware..

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Söker hjälp kring Chateau Lumiere

Inlägg av htiawe »

Har det varit mycket spring där på sistonde?

Det skulle ju vara en fantastisk känsla att få fota det!
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""htiawe""]Har det varit mycket spring där på sistonde?

Det skulle ju vara en fantastisk känsla att få fota det![/quote]

Jo det är nog spring där, cachen är aktiv och besöks regelbundet, sen kommer ju vi knasbollar ovanpå det.... :p .
Cachen heter Villa Burrus GC3R0HP.
Jodu, övergivna orörda slott är verkligen nåt att plåta.

Och som sagt, det finns på wiki och har en cache så outat är det big time.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Söker hjälp kring Chateau Lumiere

Inlägg av htiawe »

Blir intressant om det blir en tripp dit hursom, jag är mer intresserad av industrier och försvarsbyggnader men den här tog mig med storm. :)
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Söker hjälp kring Chateau Lumiere

Inlägg av htiawe »

För att återkoppla till den här tråden så åkte jag till Lumiere för två veckor sedan efter att ha bilat runt lite i Tyskland. Det var lätt att ta sig in på området om man bortser från taggtråden som jag landade rakt i.

Dock hann jag bara ta några bilder med mobilkameran av entrén (som alla fotat), sen hörde jag hur det lät runt om i huset. Jag var inte ensammen. Efter att ha gått upp på tredje våningen utan att hitta någon så bestämde jag mig för att gå tillbaka till ingången och börja fota allt med huvudingången som början.

När jag klev ner i "hallen" så mötte jag en VÄLDIGT arg fransk herre med en ficklampa i ena handen och en träpåk i den andra. Han var väldigt väldigt arg. Jag spelade dum turist, väldigt dum. Jag blandade friskt både svenska, engelska och tyska i en förhoppning om att han inte skulle ringa polisen. Skulle polisen dyka upp hade jag missat mitt flyg hem och med tanke på Frankrikes tämligen reserverade inställning mot utlänningar efter alla terrordåd så hade jag ingen lust att bli utfrågad av polisen.

Efter kanske tre eller fyra minuter av att han försökte göra sig förstådd (han kunde bara franska) medan jag försökte göra mig förstådd (jag kan ingen franska) så ville han att jag skulle dra dit pepparn växte. Iallafall var det så jag tolkade hans salivstänkande uttal av "PRIVÉ!", det enda franska ordet jag kan.

I bilen på vägen därifrån kändes det som ett nederlag samtidigt som att jag inte brydde mig så värst. Tanken slog mig att åka tillbaka efter någon halvtimme men hade jag blivit tagen av samma man då så hade Polisen definitivt dykt upp. Sen känns det inte som att det gjorde så mycket, slottet är fantastiskt fint men det känns som att jag sett det så otroligt mycket i och med att alla fotat det.

TL;DR: Jag kom, jag blev upptäckt och bortsjasad från området. Om någon vill åka dit för att se det, se upp för taggtråden och undvik mannen med träpåken.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Söker hjälp kring Chateau Lumiere

Inlägg av htiawe »

Tack jpkrax förresten som gav mig ledtråden om var det fanns. Hade jag åkt på min ursprungliga instinkt så hade jag sett ett fint franskt område men absolut inget slott. :D
Skriv svar