Elisabeth Sanatorium

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Elisabeth Sanatorium

Inlägg av htiawe »

Under den varmaste delen av sommarne så klev jag och min bättre hälft omkring i det långa gräset som omgärdar Elisabeth Sanatorium och på något sätt blev jag fruktansvärt såld på den här byggnaden.

Känslan som infann sig när man fick se allt från dammiga originalgardiner till tapeter från 80-talet som börjat sträcka sig mot golvet, den var fantastisk. Väldigt fin byggnad, inte lika sliten som Beelitz och med en hel del härliga fotomöjligheter.

Fler bilder:

http://www.miyato.net/2015/02/behovet-ar-borta-men-elisabeths-sanatorium-star-kvar/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Tusan! Jag har haft det stället på kartan i flera år men i somras trodde jag det var för sent, eftersom de hållit på att bygga vägar runt om ett tag och jag hade hört att det blivit igenbommat och mer bevakat. Ser ju dock inte så bommat ut på dina bilder. Kul att se och fina bilder!
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Elisabeth Sanatorium

Inlägg av htiawe »

Definitivt mera bevakat, dels finns det någon sorts hundklubb just bredvid sanatoriet samt att grannarna var ganska intresserade av vad man hade för ärende i området.

Absolut värt ett besök, se bara till att ha uppdaterade kartor i GPSen. Den vi använde (bilfirmans) var inte uppdaterad sedan några år tillbaka vilket gjorde navigeringen oerhört omständig. :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Härligt ställe och fin hemsida som jag missat tidigare.

Men har man tex en Garmin med fria uppdateringar och karta över hela Europa skall väl den fungera? Konstigt att det gjorde så mkt för er. Är väl mest kring storstäder det brukar ändra sig. På landsbygden kan kartor från 30-talet ännu funka... ;)
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Elisabeth Sanatorium

Inlägg av htiawe »

Jag undrar om Europcar har tecknat avtal om gratis uppdateringar, jag kan tänka mig att det är lite annorlunda för bilfirmor.. i sommar kommer jag definitivt att använda ett kontantkort från respektive land och Google Maps. :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det där med GPS utomlands finns det säkert andra som har bra koll på men tänker högt här.

Åker man i flera länder kan det vara lite jobbigt att byta simkort. Kanske inte alltid täckning heller om man är på avlägsna platser

Begagnade GPS är ett alternativ. Många har livstids kartuppdatering numera. Hittade en Garmin 2595 (5" skärm) för 300 kr och fria kartuppdateringar och hela Europa. Kan man behålla länge. Uppdateras 4 gånger per år

Nokias windowsstelefoner mer eller mindre skänks bort nu. Har fria kartor över i stort sett hela världen att ladda ner. Kräver ingen uppkoppling. Kan vara ett alternativ om man inte vill släpa flera telefoner
Skriv svar