Something Something i Szczecin

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Something Something i Szczecin

Inlägg av huricane4 »

Har besökt ytterligare en övergiven industri i utkanten av Szczecin kommer dock inte ihåg vad dom tillverkat men troligen nått kemiskt och miljöfarligt (genomgående tema för övergivna industrier i den här regionen...)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

:) :) :) Bra bilder.

Inte alls långt från varken Rostock eller Sassnitz, Polen lockar mer och mer. Fanns det mer övergivet i den staden?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Saddam""] :) :) :) Bra bilder.

Inte alls långt från varken Rostock eller Sassnitz, Polen lockar mer och mer. Fanns det mer övergivet i den staden?[/quote]

Tackar :)

Ännu närmare från Swinoujscie (färja från Ystad eller Trelleborg)

Har besökt dessa:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=6083

och

Detta "monumentet" gick inte komma in men vore väldig lätt med en batteridriven vinkelslip.... verkade väldigt trevligt inuti...
Bild

Nån har plockat bort örnarna :(
Bild

och

Har bland annat använts för obduktioner..
Bild

och

Detta utsiktstorn (inte så mkt kvar av dess forna glans..)
Bild

Bild


Har även besökt en övergiven Järnvägsstation men har inga bilder på den :(
Senast redigerad av 2 huricane4, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Oj vika bilder och miljöer! Tornet/tornen kan vara sk "Bismarcksturm". Googla så får ni se. Byggdes uppåt kanske 50-100 st. Minns ej. Även i Afrika byggdes ett par.

Detta är ju gammalt tyskt kärnland men i och med att polska gränsen flyttades västerut efter WWII så blev det polskt. Inte så länge sedan.

Runt "Swinemünde" ( kan inte stava till det polska namnet ;) ) en bit bort finns saker. Var där på en kurs för kanske 15 år sedan. Minns extremt förfallna tegelkaserner nästan mitt i stan, vilka troligen är borta nu, resterna av U-båtsutbildningsflootilj, resterna av en testanläggning för jättekanonen V3 och så tror jag även det fanns rester av V1 avskjutningsramper ute på dynerna. Men en kurs och vi gick inte ens ut bussen utan det nämndes mer
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det är ett Bismarckstorn. Det byggdes 173 stycken. Flera sprängdes under kriget då de användes som utsiktsplatser och man ville inte bjuda fienden på det. Detta skulle renoveras men det gick i stöpet. Har legat på Ebay till försäljning

http://www.bismarcktuerme.de/ebene4/polen/stettin.html
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""Elagabalus""]Oj vika bilder och miljöer! Tornet/tornen kan vara sk "Bismarcksturm". Googla så får ni se. Byggdes uppåt kanske 50-100 st. Minns ej. Även i Afrika byggdes ett par.

Detta är ju gammalt tyskt kärnland men i och med att polska gränsen flyttades västerut efter WWII så blev det polskt. Inte så länge sedan.

Runt "Swinemünde" ( kan inte stava till det polska namnet ;) ) en bit bort finns saker. Var där på en kurs för kanske 15 år sedan. Minns extremt förfallna tegelkaserner nästan mitt i stan, vilka troligen är borta nu, resterna av U-båtsutbildningsflootilj, resterna av en testanläggning för jättekanonen V3 och så tror jag även det fanns rester av V1 avskjutningsramper ute på dynerna. Men en kurs och vi gick inte ens ut bussen utan det nämndes mer[/quote]


Visste att det va ett Bismarckstorn men trodde inte dom hade gjort mer än ett..... hahah
ganska intressant när man läste på lite :)


Allt är svårt när det kommer till Polska språket...

har planer på å besöka kusten du nämner, tror det kan finnas mkt sevärt där.


Och V3 hade jag missat..Men är ganska påläst på V1 och V2.

700000kr 2001 va nog ett ganska bra pris :) ligger ju inte jätte centralt men hade kunnat bli en frän bostad, men man behöver nog en bra åskledare ;)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Inte jättemycket kvar av V3 men en del. I denna lilla badorten Misdroy strax urtanför Swindemunde. Där min kurs gick

https://www.insel-usedom-wollin.de/zale ... useum.html
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Re: Something Something i Szczecin

Inlägg av huricane4 »

Lyckades komma in i "Obduktionshuset"

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Something Something i Szczecin

Inlägg av Elagabalus »

Häftigt. Det undre tormet var dock inget Bismarcksturm utan ett minnesmärke över en rik byggherre och cementfabrikant. Quistorpturm
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Re: Something Something i Szczecin

Inlägg av huricane4 »

Komplettera med en tegelfabrik:
Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar