Estland

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Estland

Inlägg av jornmark »

Har idag kört Narva-Pärnu, cirka 35 mil. Kan vara europarekord i kollapsade byggnader efter vägan. Rekommenderas varmt till den ruinintresserade.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jornmark""]Har idag kört Narva-Pärnu, cirka 35 mil. Kan vara europarekord i kollapsade byggnader efter vägan. Rekommenderas varmt till den ruinintresserade.[/quote]

Morsan sa någonting liknande om Estland efter sin Spa-resa för några år sedan, menade på att jag hade trivts där, he he...

:D
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""CB Milton""]Det ska finnas något oljeskifferverk i nordöstra Estland, inte långt från den ryska gränsen. Antingen Narva eller Kothla-Nömme eller hur det nu stavas. Jag vet inget om statusen...[/quote]

Stämmer bra, i kohtla-Järve ligger ett "oljeskifferverk" (?) där man använder energin till produktion av både värme och el. Geggigt för naturen. Gissar att anläggningen ännu är i bruk. Man har väl pratat om att istället bygga kärnkraftverk för att kunna bomma igen skifferverket.

Ett par suddiga bilder tagna från bilen, (skitväder...) senhösten -07

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Stämmer bra, i kohtla-Järve ligger ett "oljeskifferverk" (?) där man använder energin till produktion av både värme och el. Geggigt för naturen. Gissar att anläggningen ännu är i bruk. Man har väl pratat om att istället bygga kärnkraftverk för att kunna bomma igen skifferverket.

Ett par suddiga bilder tagna från bilen, (skitväder...) senhösten -07

/B[/quote]
Det var en trevlig resa, men olyckligt det som hände med JE. Passerade Kötla-Järve både fredag och lördag och det ser ungefär likadant ut. En fattig del av Estland, med tung och livstrött industri, 90% ryssar, avfolkning och mitt i alltihop Swedbank.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jornmark""]Det var en trevlig resa. [/quote]

Mest faschinerande med resan hösten 2007 där det bla blev dagstur Tallain-Narva t/r, var vid en övergiven bonngård, du hade rusat in, när en gammal gumma (80-90 år) kom fram till mig, tilltalade mig på någon mix av Ryska och Estniska, pekade på kamera och bonngården och någon fråga.

Svarade med min icke befintliga Ryska och Estniska något om Швеция och Rootsi samt även Ruotsi, då kraxade hon ur sig några ord om att "Jag en gång pratat kunna Svenska" :eek: Sedan tog hon mig i hand, log bara, och gick iväg.

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Mest faschinerande med resan hösten 2007 där det bla blev dagstur Tallain-Narva t/r, var vid en övergiven bonngård, du hade rusat in, när en gammal gumma (80-90 år) kom fram till mig, tilltalade mig på någon mix av Ryska och Estniska, pekade på kamera och bonngården och någon fråga.

Svarade med min icke befintliga Ryska och Estniska något om Швеция och Rootsi samt även Ruotsi, då kraxade hon ur sig några ord om att "Jag en gång pratat kunna Svenska" :eek: Sedan tog hon mig i hand, log bara, och gick iväg.

/B[/quote]

Tänkte på det där när vi körde förbi den platsen i lördags. Syns på bilderna här.
http://jornmark.se/places_photo.aspx?pl ... =106&lang=
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Någon som känner till detta ställe:
http://www.vastavalo.fi/viro-maaseutu-h ... 53221.html

???
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Saddam""]Någon som känner till detta ställe:
http://www.vastavalo.fi/viro-maaseutu-h ... 53221.html

???[/quote]

Vridit och vänt på bilden och jämfört med ett slott i Estland jag har bild på/besökt.

Väldigt lika byggstil, men är nog inte samma ställe.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Vridit och vänt på bilden och jämfört med ett slott i Estland jag har bild på/besökt.

Väldigt lika byggstil, men är nog inte samma ställe.

/B[/quote]

Kollade mina egna bilder från samma ställe och det är verkligen Ungru slottet, som länge ägdes av de la Gardie familjen.
http://travel.aviastar.org/estonia/ungru.html
http://ucantkillmymindstock.deviantart. ... oodonly=24

Ett par hundra meter därifrån ligger även en fantastisk nedlagd sovjetisk flygbas. Inne i Haapsalu finns också mycket att se.
Rekommenderas.
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: blev lite fel
Skriv svar