Öde - Det bortglömda Sverige

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""Tomt & Öde""]Nån som kan scanna in Hampus bok och maila den till mig?
Jag vill INTE betala för nåt slikt, men jag vill gärna se "what all the fuzz is about"... :) [/quote]

Nej, jag har inte boken, men killens hemsida har ett antal bilder där du kan se maneret.

http://www.hampus.com/index2.php

Den kan säkert gå hem hos en och annan som tycker att det övergivna är estetiskt tilltalande. Däremot finns ingenting i boken - vad jag vet - som beskriver historien bakom platserna och varför de övergavs.

Eftersom den övergivna estetiken är inne nu kommer boken säkert att landa på ett och annat coffee table i Vasastan eller Bromma. Men det känns inte som UE, möjligen som trendigt fotograferande.

Hampus Hedelius är, om jag fattar rätt, rising star på en av landets coola och dyra reklambyråer. Han sägs synas ofta ute i det vimmel som Harry numera sällan besöker.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Ärlige Harry""]Nej, jag har inte boken, men killens hemsida har ett antal bilder där du kan se maneret.

http://www.hampus.com/index2.php

Den kan säkert gå hem hos en och annan som tycker att det övergivna är estetiskt tilltalande. Däremot finns ingenting i boken - vad jag vet - som beskriver historien bakom platserna och varför de övergavs.

Eftersom den övergivna estetiken är inne nu kommer boken säkert att landa på ett och annat coffee table i Vasastan eller Bromma. Men det känns inte som UE, möjligen som trendigt fotograferande.

Hampus Hedelius är, om jag fattar rätt, rising star på en av landets coola och dyra reklambyråer. Han sägs synas ofta ute i det vimmel som Harry numera sällan besöker.[/quote]



Tycker också det är mycket vackra bilder (tror fan det med en kamera för 73 000 :-) men väldigt lite kunskapstörstsläckande om man för uppfinna nya ord.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Jag tycker den är helt OK. Det är ju ändock en fotobok, och utger sig väl inte för att vara något annat heller -- inte en bok med historik och info om ställen - då läser man med fördel Jörnmarks eller den nya trevliga "Svenska ödehus"

Fotografiskt är den rätt bra, inte direkt nyskapande men många bilder man gärna stannar vid en stund - även fast man sett den typen av motiv så mycket. Allt är dock inte bra, han kunde rensat ut en del (eller jobbat mer på exponeringen). helt utfrätta himlar är aldrig kul.

Det är mest bilder från välkända ställen för oss här, men skolan i norr var fin (påminde mig om skolan i Pripyat) och sällan man ser bra bilder från Elefanten. Och boken har betydligt bättre färgtryck än de ovan nämnda.

Men samma "wow"-känsla som man kan få i tex Henks boks får man aldrig, dels pga av bokens format, dels avsaknaden av så stora, mäktiga ställen som Henks.
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

Han har använt en Canon 5D till startsidebilden enligt Exifviewern.
Men saksamma.
Bilderna på hemsidan är väldigt fina, hoppas dem i boken håller samma klass.
Väntar fortfarande på att den ska ramla ner i postlådan :)
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Jag tycker bilderna på hemsidan suger... var bara 2 st som jag gillade.
Nej... Det spelar ingen roll om man har en kamera för 73 000:-.
Det är fotografen och motivet som gör bilden, inte kameran... :p
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Tomt & Öde""]Jag tycker bilderna på hemsidan suger... var bara 2 st som jag gillade.
Nej... Det spelar ingen roll om man har en kamera för 73 000:-.
Det är fotografen och motivet som gör bilden, inte kameran... :p [/quote]

Från hemsidan.

HAMPUS TALAR:
Sista hoppet.
När en skola läggs nd och glömst bort så dör staden. Snabbare än vad man tror. Invånarna i staden vet ofta detta och därför kämpar man för att behålla skolan, oftast för döva öron.
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Men den här är riktigt rolig -Stad dog!!

HAMPUS TALAR:
Staden hade ett världskänt varumärke som stått sig starkt i flera hundra år. När stålkrisen kom så raderas det ut på mindre än två år och stad dog.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Så här beskriver Hampus ett halländskt tegelbruk:

HAMPUS TALAR:
Tegel- och Asbestfabriken.
Hela komplexet står tomt och helt öppet. Närmsta granne är familjen som bor tvärs över gatan.
Idag lastar manom långtradare på fabrikens enorma parkerinsplats.
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

[quote=""jornmark""]Så här beskriver Hampus Ljusne Plywood:

HAMPUS TALAR:
Tegel- och Asbestfabriken.
Hela komplexet står tomt och helt öppet. Närmsta granne är familjen som bor tvärs över gatan.
Idag lastar manom långtradare på fabrikens enorma parkerinsplats.[/quote]

Haha! Manom är en mexikansk grovarbetare, som bor i en hemlig del av den gamla plyfa-fabriken... :)
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Varför dra upp detta (förmodade) handikapp? På mitt forum hade jag kallat detta personangrepp och modererat...
Skriv svar