Öde - Det bortglömda Sverige

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""wildhack""]Varför dra upp detta (förmodade) handikapp? På mitt forum hade jag kallat detta personangrepp och modererat...[/quote]
Han säljer böcker på detta:

HAMPUS TALAR:
Hoppet flagnar.
I och med att drömmer och hopp dör ut som följer lika snabbt det heligaste med.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Du har givetvis rätt wildhack... men, som Jörnmark säger så känns det lite som att det är berättigat att hacka lite på honom.

Det är ju tydligen ingen klass på grejerna, bara en dålig kopia av ÖP och Svenska Ödehus, som också den har arbete nerlagt bakom, och inte bara en "hänga med i vinddraget av framgångsrika böcker som folk har slitit med"...
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Jag skulle också kunna ge ut en bok med en massa bilder och snabbt ihopkrafsad text, som mer eller mindre är tagen ur luften. Men det gör jag inte... Varför? Jo, därför att det känns fel att surfa på en våg som nån annan skapat för att tjäna en hacka. Svenska Ödehus rider ju på Jan's bok, men eftersom den är späckad med information som han tagit reda på själv så är det helt ok.
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Det är ju tydligen ingen klass på grejerna, bara en dålig kopia av ÖP och Svenska Ödehus
Men ... hur kan en bok vara en kopia av en bok (Svenska ödehus) som kom ut långt efter den...? ;-)

Tycker alla tre är rätt olika böcker; Jans skriver om historia och samhällsförändringar och hur de påverkat de olika ställena, Hampus är en fotobok och "Svenska ödehus" handlar mycket om livsöden och människor, som utspelat sig i de porträtterade husen.

Har du ens läst Öde och Svenska ödehus?
Senast redigerad av 1 wildhack, redigerad totalt 0 gånger.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

[quote=""wildhack""]Men ... hur kan en bok vara en kopia av en bok (Svenska ödehus) som kom ut långt efter den...? ;-)

Tycker alla tre är rätt olika böcker; Jans skriver om historia och samhällsförändringar och hur de påverkat de olika ställena, Hampus är en fotobok och "Svenska ödehus" handlar mycket om livsöden och människor, som utspelat sig i de porträtterade husen.

Har du ens läst Öde och Svenska ödehus?[/quote]

Visste inte vem som kom först, men det spelar ingen större roll.
Jag har inte läst Öde och Svenska Ödehus, men jag har läst flera recensioner och kollat igenom Öde's hemsida, sedan påverkas jag ju förstås av vad folk säger om boken här.

Känns som att du är den första som nånsin sagt nåt bra om den. :)

Min känsla är att han har hafsat ihop nåt för att bli känd och tjäna en slant... :|
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""wildhack""]Varför dra upp detta (förmodade) handikapp? På mitt forum hade jag kallat detta personangrepp och modererat...[/quote]
Jag ger dig till viss del rätt, och har gått in och ändrat mitt inlägg. Men grejen är att du blir en offentlig person när du skriver böcker, och då måste man också kunna kritiseras. Det är ungefär som alla som skäller på mig för sneda fotogradier och allt vad det kan vara. Andra letar fel med förstoringsglas och säger att dom vill stämma en därför att deras pappa var den riktiga arkitekten till platsen X eller Y.

HH har i intervjuer påstått att han inte skriver om platser för att han vill skydda dom. Sannolikare verkar det vara att bristen på platser gör policyn nödvänfig, och därför recyclar du ställen ett parr ggr oom och döper dom till arkitektkontor och allt möjligt annat.

Jag tycker det är kul att den här genren verkar växa, men det är synd om böcker skrivs ihop i en hast, utifrån platser man hittat i andra böcker och ute på nätet.
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""jornmark""]Men grejen är att du blir en offentlig person när du skriver böcker, och då måste man också kunna kritiseras. [/quote]
Jovisst kan och skall man kritiseras för sitt verk, tyckte det bara var lite lågt att diagnostisera ordblindhet baserat på texten på hemsidan. Det är som att påstå att du har hjärnfel eller defekt balanssinne pga din lutande bilder ;-)

Och nu var det ju boken det handlade om primärt, och där finns inga stavfel vad jag sett.

Nåväl - jag tycker inte det är en fantastiskt bok eller så, men inte heller att den förtjänar att sågas bara för att det förekommer stavfel på hemsidan. Inte heller för att ÖP1 kom ut 2007, och att då denna bok - som kommer ut över ett år senare - då automatiskt skulle snylta på dess renommé. Det var ju knappast ÖP1 eller Jan som ensam skapade detta intresse för ödehusfoto/-historik heller.

[quote=""Tomt & Öde""]Känns som att du är den första som nånsin sagt nåt bra om den. :) [/quote]
Jag kanske är den enda som faktiskt har den... :-)

Skillnaden är nog att jag inte drar den över samma kam som de andra böckerna - jag ser den som en ren fotobok att glutta i, till skillnad från Jans böcker eller nya Svenska Ödehus som jag tycker är i en helt annan genre. Men försöker man se den som en historiebok är den onekligen värdelös.... Hampus är inte någon speciellt duktig fotograf - bildern är väl i i klass med de andra böckerna ungefär, med samma dokumentära anslag i bilderna som de flesta av oss plåtar med - men den har ett bättre fototryck, så det är nog därför jag gillar den.

Och med ett plus i kanten för att den inte "outar" platserna.
Giggi
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 07:56

Inlägg av Giggi »

Jag har bara bläddrat i den som hastigast i bokhandeln men eftersom jag är mer fascinerad av historien bakom valde jag att lägga tillbaka den på bordet.

Däremot tror jag att det finns många, kanske framförallt i storstäderna, som gillar boken för dess bilder och väljer att låta den ligga framme på sitt "cofeetable" som en installation.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Precis som Giggi, så har jag också bläddrat igenom den nu, och som wildhack sa, trycket är otroligt bra!
Jag blir dock lite sne på att han delar upp Bukettenvillan i 2 delar, samma med Kodak och "Läkarmottagningen"... det är ju för tusan samma ställen... :|
Well well... all in all så är det en bok med tilltalande bilder (som alla andra bilder, oavsett om det är på nätet, tv eller i böcker)
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: Öde - Det bortglömda Sverige

Inlägg av Ärlige Harry »

Bläddrade i boken i dag. Det första som slog mig var det udda och rätt irriterande formatet. Bilderna är genomgående snygga och estetiska, men texterna är närmast värdelösa även för den som inte vill ha en dos ekonomihistoria a la ÖP.

Dessutom saknar den passion. Den är estetisk och distanserad och därför jättetrist. Det som gör ÖP så bra är att Jan verkar sakna distans till det han gör. Det skapar energi som gör att läsaren dras med. Detta saknar Hampus H:s bok. Man lägger ifrån sig den med ett "jaha".
Senast redigerad av 1 Ärlige Harry, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar