Vad tycker ni om ÖP2?

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Vad tycker ni om ÖP2?

Inlägg av jornmark »

Lite grand i egen sak, men vad tycker ni om Övergivna Platser 2?

Jan
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Vad tycker ni om ÖP2?

Inlägg av Grishnac »

Jag kan väl börja med mitt eget omdöme.

Nu har jag ju inte läst den så ingående som jag skulle vilja, bara en snabb genomgång hemma hos Jan strax innan lanseringen, men mitt intryck är odelat positivt.
Bilderna har bättre kvalitet - det märks att du har fotat mer och lärt dig var ljuset gör bäst effekt utan att din egen personliga stil har tagit skada av det. Fortfarande väldigt distinkt "jörnmarkianska" bilder av bättre kvalitet helt enkelt.
Texten har också vuxit och håller en fängslande kvalitet utan att den i del ett för den sakens skull var dålig så har ändå formatet på del på vuxit och kan nog fånga en bredare publik eftersom den är lite mer lättläst.

Jag tycker att uppföljaren bara är bättre på alla sätt och vis, vilket ju inte är så vanligt om man ser till hollywoodfilmer.

Bra jobbat Jan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""jornmark""]Lite grand i egen sak, men vad tycker ni om Övergivna Platser 2?

Jan[/quote]

Ungefär som Grishnac. Tvåan är (ännu) bättre än ettan, både text- och bildmässigt. Det är mer av sammanhållen historia och konceptet har satt sig. Däremot tycker jag nog att Ettan innehåller häftigare objekt. Möjligen för att det var nyhetens behag då, men Yxhult, Lyxvillan och Hästhagen är helt enkelt svårslagna.

Texterna i Tvåan innehåller många viktiga lärdomar för de som fattar beslut, både i politiken och i företag. Jag hoppas att de läser och inte bara tittar på bilderna. Man borde ordna ett seminarium om Sveriges ekonomiska framtid med ÖP som grund. Bilderna tillsammans med Jans kommentarer om globaliseringen skulle kunna göra intryck.

Jag känner lite folk i näringslivsorganisationerna som säkert skulle vara intresserade.

Sorry för OT men jag tycker att det är intressant och viktigt.
FH660
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 17:08

Inlägg av FH660 »

Jo, jag får nog säga att tvåan är strået vassare, och det är precis som det borde vara. Båda böckerna har med bitar som kan ge oss göteborgare lite åldersnojja. Historia som inträffat under ens eget liv känns lite extra.

Det är texterna och den skicklige pedagogens önskan att lära läsaren ett och annat om nationalekonomi i praktiken som gör böckerna till något mer än en vacker sak att ha framme på soffbordet.

I dagar som dessa med finansoro etc så anar man att ett och annat nytt
objekt kan komma fortare än vi anar. Tänk bara på de banker som nu börjar
inse att en del av deras säkerheten består av hus som _skall_ byggas...
Giggi
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 07:56

Inlägg av Giggi »

Jag har inte läst hela tvåan lika noga som ettan än, är mitt uppe i en flytt så läsandet får lida. Men, det jag har läst har varit intressant och läsvärt.

Dock håller jag med Ärlige Harry om att ettan innehåller häftigare objekt och det ligger säkert som han säger, lite i nyhetens behag.

Vad gäller bildkvaliteten är jag för mycket lekman för att uttala mig om det. Bilderna i ettan duger mer än väl till mig. :)

Min syster som inte har läst ettan och inte är intresserad av något sådant här fastnade dock i boken när jag visade henne bilderna på hotellet i Tänninge. Hon läste tvåan från pärm till pärm efter det.
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

Tyvärr har jag inte ens läst ettan, men har faktiskt beställt den nu. Känns som ett måste i bokhyllan, ÖP2 kommer jag troligtvis att beställa så fort jag läst ut ettan. Har bara hört gott om bägge böcker! :)
Användarvisningsbild
Geminiq
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:14
Kontakt:

Sv: Vad tycker ni om ÖP2?

Inlägg av Geminiq »

Fick ÖP2 i min hand för ett tag sedan. Jodå…ett signerat ex t.o.m. Efter del ett hade jag höga förväntningar på den uppföljande delen, och jag blev inte det minsta besviken. Precis som del ett så bjöd tvåan på den ena nostalgitrippen efter den andra.
Jag är ett ”efterkrigsbarn”(född i slutet av 40-talet Jodå, även vi kan vara intresserad av det ”öde och övergivna&#8221 ;) , och har upplevt många av miljöerna i böckerna ”i sin glans dagar”.
Att Jörnmark ”vässat” kameratekniken märks tydligt i del två.
I övrigt instämmer jag helt med övriga skribenter.
_________________________________________
Skulle allt gå lätt,blir man fort dum.....
http://forritiden.blogg.se/index.html
http://www.vimeo.com/user1627480
Hans Fredriksson
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 15:24

Inlägg av Hans Fredriksson »

ÖP1 har jag hemma och ÖP2 bläddrade jag genom hos bokhandlarn.
Det som slog mig vid bläddrandet var just fotografierna. Dåligt fotade utan känsla och tekniskt dålig kvalité på bilderna. Brusiga bilder med allför mycket oskarp mask kan accepteras om de är skickligt fotade.
Vete katten om inte boken hade vunnit på avstå de dåliga bilderna, ev mindre antal och/eller mindre storlek så att bilderna ej blir så framträdande.
Synd att en kunnig fotograf ej varit med.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Tyvärr har jag inte läst den ännu, men jag tror den kommer att rocka fett, precis som ettan... :)
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
bojo-
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:43

Inlägg av bojo- »

Köpte del 1 när den kom och annonserades, fick ett numrerat ex #24 om jag minns rätt :D

Önskade mig del 2 och fick den av snälla sambon, det oxå den signerad av snälla herr Jan.

Döm om min förvåning när mamma kommer på födelsedagsbesök och jag visar boken, så säger hon ja just den har jag hört talas om och ber att få låna del 1. :eek:

Min åsikt är att, om man är intresserad av UE, fotografering eller bara samhälls/ekonomi-historia är de ett måste i bokhyllan.

Blir det en del 3 kommer jag garanterat att införskaffa den.

Blandningen av bilder och bakgrundtexter tycker jag gör det hela mycket bra.
Skriv svar