film; inspelat i öde miljöer

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Antagligen inte en film som är inspelad i öde miljö(vet ej var den är inspelad, har försökt kollat upp det men inte nått bra svar) men en film om Urban Explorations i Moskva, såg den förra året tror jag, ganska sjuk film måste jag säga men en riktig nagelbitare, iaf i början av filmen så kan varmt rekommendera filmen :)

After : http://www.imdb.com/title/tt0462172/
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

[quote=""c_balder82""]Antagligen inte en film som är inspelad i öde miljö(vet ej var den är inspelad, har försökt kollat upp det men inte nått bra svar) men en film om Urban Explorations i Moskva, såg den förra året tror jag, ganska sjuk film måste jag säga men en riktig nagelbitare, iaf i början av filmen så kan varmt rekommendera filmen :)

After : http://www.imdb.com/title/tt0462172/[/quote]

Den få man ju ta å kolla upp :)

Här kommer en musikvideo med
http://www.youtube.com/watch?v=hmvwrz8HIic
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Nordmans nya video är inspelad på Hällnäs sanatorium:

http://www.youtube.com/watch?v=QzzFWii80NA

Den är förövrigt grymt cool.

Jag var förresten på Hällnäs sanatorium i morse. Som vanligt helt lagligen. Men mer om det senare... kanske. Nedrans Jörnmark. ;)

*gömmer sig så länge* ;)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Filmen Unknown från 2006 har jag sett två gånger nu, här är en screenshot från filmen.

Ni som gillar filmer som sätter "myror i skallen på en" -se den. Läs inga avslöjande saker på t.ex. imdb.com eller någonting sådant -bara ladda ner/hyr/ låna/köp den och se den!

Kategori: thriller/drama. Betyg på IMDB just nu: 6,6
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Sv: film; inspelat i öde miljöer

Inlägg av erro »

Om du har sett någon av de tre Stieg Larsson filmerna med Lisbet Salander och gänget, så har du även sett Gamla Riksarkivet. De lokaler där tidningen Millenium håller till ligger inte alls på Söder utan är faktiskt... just det... i gamla Riksarkivet.

Och även där hade filmteamet "glömt" en del rekvisita i hyllorna...
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""erro""]Om du har sett någon av de tre Stieg Larsson filmerna med Lisbet Salander och gänget, så har du även sett Gamla Riksarkivet. De lokaler där tidningen Millenium håller till ligger inte alls på Söder utan är faktiskt... just det... i gamla Riksarkivet..[/quote]
Även rummet som polisen har som tillfällig lokal för insatsen i tredje filmen ligger i Riksarkivet.

Arkivet kan även ses i första Kennyn Starfighter TV-serien (där man även kan se Vin& Sprits bergrum).

Fantastiskt hus det där. Men nu är det slut med dess ödestatus, Riksarkivet är under renovering och skall bli något slags center för barnkultur. Hur tråkigt är inte det? :-)
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""wildhack""]Även rummet som polisen har som tillfällig lokal för insatsen i tredje filmen ligger i Riksarkivet.

Arkivet kan även ses i första Kennyn Starfighter TV-serien (där man även kan se Vin& Sprits bergrum).

Fantastiskt hus det där. Men nu är det slut med dess ödestatus, Riksarkivet är under renovering och skall bli något slags center för barnkultur. Hur tråkigt är inte det? :-) [/quote]

Tycker det är hur bra som helst. Vad är alternativet? Övergivet - vandaliserat - rivet...?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Tittade på Full Metal Jacket för kanske femte gången igår och började fundera var stridsscenerna var inspelade,
gissade att de var inspelade i Thailand som många andra Vietnamfilmer men där hade jag lite fel... :D

Scenerna som utspelar sig i den sönderbombade staden Huế är faktiskt inspelade på Beckton Gas Works i England!
(gasanläggningen lades ner 1970, filmen spelades in 1987)
In the final hour or so of Full Metal Jacket, Stanley Kubrick's 1987 movie portraying the Vietnam War, Matthew Modine (Private Joker), Adam Baldwin (Animal Mother) and their platoon go into Huế, a Vietnamese city, to clear it of Viet Cong and snipers. Kubrick had the whole gasworks selectively demolished and then the art department dressed the 'set' with latticework and appropriate advertising hoardings to make it believable. At one point the soldiers enter a building to flush out a sniper. This building was one several, located between the central buildings of the old gas works and about 200 yards from the river Thames. The final scene sees the soldiers marching off into the (London) sunset against the silhouettes of the burning old gas works' smoke stacks and buildings, singing the Mickey Mouse march music. In the film a period of several days takes place in the protagonist's lives as they travel through the industrial quarters of Huế city; in reality the action took place within a square mile.
Denna film är inte det enda som spelats in just där -kolla denna lista. :eek:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

[quote=""Saddam""]Filmen Unknown från 2006 har jag sett två gånger nu, här är en screenshot från filmen.

Ni som gillar filmer som sätter "myror i skallen på en" -se den. Läs inga avslöjande saker på t.ex. imdb.com eller någonting sådant -bara ladda ner/hyr/ låna/köp den och se den!

Kategori: thriller/drama. Betyg på IMDB just nu: 6,6[/quote]

Just det, den här filmen har jag ju, började titta på den för straxt före jul tror jag men blev avbruten av sonen som vaknade på kvällen, hur typiskt är inte det när det gäller barn ;) och ingen film en 5-åring kan se heller så det var bara att gilla läget men får nog kolla den en annan dag!
Skriv svar