film; inspelat i öde miljöer

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

The Imaginarium of Doctor Parnassus
Denna smått knasiga film med numera avlidne Heath Leadger innehåller flera scener inspelade i en miljö som ser ut som en riktigt förfallen fabrik.
Tydligen har flera andra filmer spelats in på detta ställe...
Lista - Battersea Power Station

En riktigt bra film i övrigt, synd att han skulle gå bort på toppen av sin skådespelarkarriär... Om ni frågar mig så hade Batman-filmen inte varit bra utan honom.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Livingstone
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 18:47

Inlägg av Livingstone »

Vet inte om någon redan nämnt filmen i tråden, har inte läst alla inlägg än.
Men filmen Them är en riktig skräckis inspelad i ett öde hus som ett ungt par ska rusta upp, nånstans i Östeuropa. Det värsta är att den sägs vara sann....

Jag kunde inte sova på en vecka- den ger mig fortfarande kalla kårar när jag tänker på den, men det var en riktigt fin miljö och vackert nedgånget hus.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Code Name: Emerald
Krigsfilm inspelad 1985 med bl.a. Max von Sydow och Ed Harris, en scen i början av filmen är inspelad i en stor Fransk industriruin.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

[quote=""Livingstone""]Vet inte om någon redan nämnt filmen i tråden, har inte läst alla inlägg än.
Men filmen Them är en riktig skräckis inspelad i ett öde hus som ett ungt par ska rusta upp, nånstans i Östeuropa. Det värsta är att den sägs vara sann....

Jag kunde inte sova på en vecka- den ger mig fortfarande kalla kårar när jag tänker på den, men det var en riktigt fin miljö och vackert nedgånget hus.[/quote]

En av mina favoritfilmer, och ja, den är baserad på en verklig händelse sägs det. Filmen ska utspela sig i Frankrike men är inspelad i Rumänien. Den är vekligen hemsk men bra, helt klart värd att se, den är ju ingen "splatterfilm" utan en katt- och råttalek.
Danny
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 20 sep 2009, 11:53

Inlägg av Danny »

Hollywoodfilmene Wrong Turn 1, (2) og 3 inneholder scener fra nedlagte/øde områder, bl.a. kjemikaliefabrikk, bilkirkegård etc. Bra scenografi!
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

tack vare internet börjar man ju få lite koll på de flesta kända platser...

men var i helsefyr är slutscenerna i beck - annonsmannen inspelat?

är ju några år gammal film så att det är rivet är ju inte omöjligt.
Jag har nog frågat innan men hittar ingen info
någonstans?! Varken här eller på andra ue sidor.
Byggnaden har ju lite speciell karaktär med massor av runda fönster men det säger mig just ingenting...

kom igen...jag skall på utflykt till stockholm (mässa) i augusti och då passar det bra med lite utforskande på lediga stunder.
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Sv: film; inspelat i öde miljöer

Inlägg av fransosen »

Kanske har någon redan nämnt detta italienska mästerverk från 1989: Bronx Executioner. Den utspelar sig bl. annat i ett övergivet slott (mot slutet) samt i olika gamla industrilokaler. Imponerande fajt-scener och skådespeleri på hög nivå! Kan inte minnas att den fick guldpalmen i Cannes då men det är tveksamt ;)
http://www.youtube.com/watch?v=JaJLYzf-PKg
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

hittade slutscenernas "fabrik" efter lite it letande....
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

Filmen 'Inkheart' är inspelad i den övergivna italienska byn Balestrino som jag skrivit om i denna tråden:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=2875
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Death Sentence innehåller scener inspelade på övergivna miljöer. Filmen gick på TV för några dagar sedan.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar