Egna fotoböcker

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""riddar m""]Nä, programmet är inte helt optimalt, det håller jag med om.
För att ha en bild över två sidor la jag helt enkelt ut bilden två gånger, en på var sida, och såg till så skarvarna passade ihop. För det verkar ju inte gå att dra ut en bildram över hela uppslaget, man måste ha två. Och ta till med lite marginaler som sagt. Du får lägga ut bild på resultatet när det kommer så småningom![/quote]


Ahaaa, smart, tackar för hjälpen ska testa detta sen.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Fick hem fotoboken från Blurb, tog lite bilder för att jämföra blurb med Apples iPhoto: foton finns här: LÄNK
Det svarta som finns med på vissa är ett standard svart A4 papper som storleksjämförelse. Ber om ursäkt om vissa av bilderna är otydliga, var lite darrhänt.

En jämförelse på en skala 1 till 7.
Båda böckerna har hård pärm med omslagspapper, blurb 120 sidor (kan fås med 40, 80 och 120 sidor vilket påverkar priset givetvis), iPhotos 20 sidor (fler sidor kan köpas till för 8 kr styck). Blurbs har "premium paper" vilket gjorde den lite dyrare än med standardpapper. iPhotos är detta inget alternativ. Hos båda kan man välja hårda eller mjuka pärmar.

Pappers Kvalité: iphoto: 6; blurb 6, bägge känns mkt bra och rejält.

Bokomslaget: iPhoto: 6; blurb 5, lite svårt att jämföra, iPhoto har ju ett bokomslag med samma tryck som finns på bokpärmen, blurb fick man välja tryck på pärm alt på bokomslaget, inte både och. iPhotos känns "mer" som en riktig bok.

Kvalitén på fototryck: Iphoto 6, blurb 4. iPhotos har en bra tydlighet och klarhet, blurbs blev mer fadda och otydliga med sämre färgåtergivning än iPhoto.

Programvara: iPhoto 5, blurb 6; iPhoto är enklare men inte lika flexibelt som blurbs, bägge är gratis och relativt lätta att sätta sig in i. Blurb laddar man ner och iPhoto följer med macarna, går kanske att hämta via deras hemsida men jag vet inte. Det går givetvis att skriva i böckerna, blurb är mer flexibla och har större utrymme för detta.

Bindningen av boken: iPhoto 6, blurb 5, bägge känns bra men granskar man pärmen så ser blurbs lite "tanigare" ut. MEN det kan bero på att den innehåller 120 sidor jmf med iPhotos 20 sidor.

Leverans: bägge gick på 10 dar från beställning till mottagandet. Iphoto skickades med bud vilket gör det bökigare rent praktiskt eftersom de måste lämnas personligen. Blurb hamnade på Posten som vilket paket som helst med avi.

Överlag: Bägge rekommenderas, blurb pga av man får så många sidor jmf med iPhoto, Iphoto vinner i kvalitén och bokkänsla, är även ngt större än blurbs.
Jag kan tycka att har man riktigt snygga foton som man vill ha i bokform, då ska man satsa på en bok från iPhoto, färre med bättre kavlité helt enkelt. För mer vanliga "albumkort" då ska man ta blurb.
-Jämför man prismässigt så får du kanske 80 sidor hos blurb jmf med 20 hos Apple.
Så sammanfattningsvis, Blurb mkt prisvärt men ngt sämre, iPhoto dyrt men väldigt fin kvalité.

Undrar ni nåt eller vill ha fler jämförelser mellan märkena så pm:a eller posta här så ska jag försöka svara på det.


Kan tillägga att jag fick 10% rabatt hos blurb då det tog sån tid för att skicka iväg min bok, efter en månad fick jag ett erbjudande via ett mail om att de saknade mig...
Skriv svar