Egna fotoböcker

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Egna fotoböcker

Inlägg av DMT »

Satt i helgen och gick igenom mina foton på datorn. Vissa ställen man varit på är ju jävligt fräna och jag tänkte det vore kul att göra nåt mer med dem än att bara ha dem på datorn eller på nätet. Vissa har jag ju framkallat och förstorat men jag ville göra nåt annat än detta.

Eftersom jag kör Mac så använder jag mig av iPhoto som huvudprogram för att sortera korten i olika album och detta funkar bra för mina behov.
Då reflekterade jag iaf över en knapp jag sett men inte brytt mig om längst ner som heter typ "Bok".
Trycker man på den så kunde man alltså göra en egen fotobok utifrån olika mallar. Jag satte igång eftersom det var så smidigt och faktiskt rätt kul och har nu beställt en egen fotobok med egen text.

Till frågan:
Är det någon som har erfarenheter av att göra egna fotoböcker och isf vilka bolag använder ni. Jag kikade runt lite på nätet och hittade några ställen man kan göra såna böcker.

Jag tänkte det kunde vara intressant att ställa samman lite erfarenheter om pris, resultat/kvalité, service, programvara osv. om fler är sugna på att "publicera" sig själva. Jag hittade ingen liknande tråd om detta men har jag missat det så flytta gärna dit den.

Min bok gjordes som sagt i iPhoto till Mac, dvs Apples/Macens egna program som även sköter framkallning/tryckning av boken. Mallen jag beställde hette "Portofolio" och består av 20 sidor (10 blad utöver omslaget).

Mått 28x20 cm med hårt omslag med eget motiv samt möjlighet till text i boken. Detta kostade typ 290 spänn samt ca 80 i frakt, totalt runt 375 kr. Vill man ha mer än 10 blad så kostar varje extra blad ca 8 kr.

Max sidantal i varje bok är 100 sidor. Det fanns även en större variant samt mindre storlekar, den största var ca 33 x 25 men var rätt så mkt dyrare tyckte jag. Det fanns en mängd mallar att välja mellan även om böckerna är likadana till formen. Man kunde välja mella hårda eller mjuka omslag, de med hårda omslag var lite dyrare.

Till bakgrundsärgen på själva sidorna kunde jag välja mellan svarta eller vita och att detta kunde varieras i själva boken om man vill ha olika färg varannan sida eller så. Andra mallar har kanske fler färger att välja på.
Beställde man 25 st eller fler så får man 10% rabatt (jag tog bara en för att testa).

Jag återkommer om kvalitén på tryck och papperstjocklek när jag fått den i min hand, då jag inte hittade detta på hemsidan.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

Jag har gjort samma bok. Är "testpilot" för lite såna prylar ibland.

Jag blev inte jättenöjd med resultatet även om det självklart är en kul grej.
Har däremot sett andra versioner som är mycket snyggare där man får en riktig inbunden bok som ser ut som om den lika gärna kan vara köpt i en bokaffär.

Fast det var några år sen jag gjorde denna så de kan ju ha utvecklats - jag fick skicka in en massa kommentarer och förslag på förändringar så det kan ju ha blivit bättre. Hoppas få se din - kanske nästa gång vi är ute på äventyr. :D
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Jag har beställt böcker från Apple flera gånger och är mycket nöjd med resultatet (det jag har testat är mjuka pärmar och typ A5-storlek). Det är inte precis billigt men jag har alltid varit nöjd med färgåtgivning och svärta. Med Aperture kan man göra mer modifieringar i mallarna än i iPhoto, vilket kan vara ett tips.

I samband med nåt gratiserbjudande gjorde jag två böcker från Fujidirekt i somras. Förutom att programvaran, som bara fanns till PC, var tämligen usel kändes resultatet lite som en pekbok (vääldigt tjocka blad), även om inbindningen var snygg. Tyckte inte riktigt om bildkvaliteten heller.

Någon som har testat Pixopolis? Jag är lite nyfiken.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag tror starkt på blurb som testat av fotosidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/36136.htm
Framförallt då de verkar ha överlägsen bildkvalité men också att de ger ett seriöst intryck i vad de erbjuder och vilka möjligheter som finns för att skicka in egen design i pdf format. Dessutom finns ju möjligheten att lägga ut boken till försäljning i deras shop om man är sugen på det.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Jag testade också Fujidirekts gratiserbjudande via Fotosidan i höstas. En gratis bok med 24 sidor. Tycker det blev helt OK för "vardagsbruk". Framför allt väldigt kul att se sina bilder i tryck på detta sätt.

Jag kryssade ur all form av automatisk bildförbättring, vilket tyvärr ibland gav mig lite mörka bilder.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Sv: Egna fotoböcker

Inlägg av wroomlars »

Jag har gjort en del böcker med Iphoto och tycker del tjänsten är helt grym. Har nog bara varit missnöjd med en bild/sida av alla i de böcker jag gjort. Det jag gillar mest är sättet man kan kolla på boksidorna i helskärmsläge och har man ordning på bildena så är det så snabbt och oerhört lätt att göra böcker med apple.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Kamera och bild testade nyligen en del olika leverantörer:
http://www.kamerabild.se/tester/tillbeh ... 42924.html
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Har en bok hemma med min svensexa och fruns möhippa. Som en rolig grej är det ju oslagbart, men som dokumentation över platser står jag över då bildkvaliteten inte är på långa vägar bra. Den boken kommer från en av de stora framkallningsjättarna.
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Inlägg av charliem »

Själv har jag använt Fastlab.se flera gånger och alltid varit nöjd med resultatet.
Har valt hårt omslag och svart bakgrund till bilderna vilket jag har tyckt "lyft" bilderna.

Aldrig haft problem med bildkvalitén men originalbilden får ju inte vara för liten om den skall uppta hela sidan.

Men, det var ett tag sedan och då gjorde man sin fotobok färdig i sin egen dator med ett program man laddade ner och skickade sedan över allt när man var färdig och nöjd.
Ser när jag loggar in idag att numera skall man visst göra sin fotobok on-line på nätet.

Inte testat det men spontant tyckte jag nog det var bättre att sitta i lugn och ro över flera kvällar och designa sitt fotoalbum.

Får väl in och testa nya varianten då det snart blir dags att göra ett album med ett urval av 2009 års bilder. Gjorde en över 2008 som jag är nöjd med.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Har nu fått fotoboken.
Personligen är jag mkt nöjd, den är snygg, lagom stor och kvalitén är bra både på foton, papper och bindningar. Den känns som en "riktig" bok faktiskt,k med skyddspapper med tryck samt samma tryck på bokens omslag.
Så av 6 ger jag den en stark 5, lite minus för priset (20 sidor för ca 370 kr).

Passade även på att beställa en annan fotobok som ska bli en julklapp. 20 sidor spiralbunden fotobok för totalt 167kr inkl frakt/momser.
Ca 20 cm lång 15 bred eller nåt. Känns som bra kvalité, fotona är bra, men känns inte alls bokliknande på nåt sätt, paketet vägde ingenting så jag trodde det blivit fel nånstans. Betyget blir 3 av 6, kul som present men kanske inte som nåt varaktigt som man plockar fram och bläddrar i. Då är det bättre att lägga på extra till en bok med hård pärm istället.

Ha det gott
-D
Skriv svar