Nedrans Jörnmark! ;-)

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Nedrans Jörnmark! ;-)

Inlägg av Straycat »

Jag skyller allt detta på Jörnmark som framförde förfrågan till mig, och jag kunde inte tacka nej. TV 4 Västerbotten ville göra ett reportage om UE, och jag hängde på.

Men jag står för det jag gör, även om jag INTE platsar framför en kamera... så om det är nån som undrar så... här är länken.

http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/umea?videoId=1.1550948

Förövrigt - anledningen till att vi filmade på Hällnäs sanatorium är att jag känner vaktmästaren där. Om det är nån som känner för att åka dit (vilket definitivt är värt det!) - kontakta mig så förmedlar jag numret till vaktis. Stället är nämligen hårdbevakat och du åker garanterat dit för olaga intrång om du kommer dit oanmäld. Vilket SÅ inte är värt det eftersom det är mycket trevligt folk som har hand om stället.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Inte illa! Tycker du skötte dig bra.

Sanatoriet verkar dessutom vara väldig intressant. Tyvärr ligger det lite långt bort för min del men jag har å andra sidan redan besökt ett par stycken relativt nära där jag bor. :)
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""jasifil""]Inte illa! Tycker du skötte dig bra.

Sanatoriet verkar dessutom vara väldig intressant. Tyvärr ligger det lite långt bort för min del men jag har å andra sidan redan besökt ett par stycken relativt nära där jag bor. :) [/quote]

Hehe, tack. Jag har dock verkligen noll kameravana, när det gäller att synas själv. Finns en anledning varför jag INTE blev TV-journalist, om vi säger så. ;)

Hällnäs ÄR intressant. Inte så förfallet egentligen, om du jämför med många andra svenska sanatorier. Men tycker tyvärr det gått utför med bygget en hel del sen jag var där första gången förra året. I vissa rum finns grejor kvar - andra är tomma. Finns många film- och fotomöjligheter.

Vad inte så många tänker på är de tokbilliga flygresorna som nu finns mellan Stockholm och Norrland (Sundsvall, Umeå, Luleå). Inte ens en bråkdel av tågpriset och du är framme inom en timme. Sen kan man hyra bil på flygplatsen eller dra ihop ett gäng. Klart rekommenderat. :)

Undertecknad är förstås bilburen själv och hänger med any day om nåt sådant händer.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""CB Milton""]Du skötte dig bra :-) Du gav ju verkligen en annan bild av UE än den som media gärna har, kräla i tunnlar osv. Du gav ju betoning på säkerhet och legalitet.[/quote]

Ja, jag ville göra ett försök att trycka på den aspekten att UE inte bara är tunnelkrypande. Förstås blev journalisten tvungen att klippa en hel del - vi gick runt på sanatoriet i säkert en timme, men inslaget blev väl strax runt två minuter.

Tyvärr kom inte 28ds med, men jag var mycket noga med att trycka på "take nothing but pictures, leave nothing but footprints" vilket blev ganska tydligt i det "dammiga" rummet. Men jag tyckte att journalisten gjorde ett bra jobb och klippte ihop det med bra "prator" framför allt. :)

Sen att han också tyckte att det spökade överallt var en extra bonus. ;)
Han hoppade högt när en dörr smällde igen bakom oss, och det var det jag skrattade åt. Såg lite lustigt ut att han tog med det.

Hursomhelst - tack för att du gillade det!
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Straycat""]Ja, jag ville göra ett försök att trycka på den aspekten att UE inte bara är tunnelkrypande. Förstås blev journalisten tvungen att klippa en hel del - vi gick runt på sanatoriet i säkert en timme, men inslaget blev väl strax runt två minuter.

Tyvärr kom inte 28ds med, men jag var mycket noga med att trycka på "take nothing but pictures, leave nothing but footprints" vilket blev ganska tydligt i det "dammiga" rummet. Men jag tyckte att journalisten gjorde ett bra jobb och klippte ihop det med bra "prator" framför allt. :)

Sen att han också tyckte att det spökade överallt var en extra bonus. ;)
Han hoppade högt när en dörr smällde igen bakom oss, och det var det jag skrattade åt. Såg lite lustigt ut att han tog med det.

Hursomhelst - tack för att du gillade det![/quote]

Tack för trevliga bilder. Verkade vara litet kallt, dock.

Jan.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""jornmark""]Tack för trevliga bilder. Verkade vara litet kallt, dock.

Jan.[/quote]

Hehe, bra att du var nöjd iaf eftersom allt är ditt fel. ;)

Jo, det var svinkallt i sanatoriet, mycket kallare än utomhus. Tyvärr tog han inte med något från det så kallade "dödsrummet", där var det passande nog is på både väggar och tak...
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Tyckte du skötte dej bra =)


//r
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""rjd2""]Tyckte du skötte dej bra =)


//r[/quote]

Tackar. :)

Jag hade en ganska bra idé om vad jag ville förmedla, och turen att det var en bra journalist som fick ta sig an uppdraget.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Det där gjorde du bra, gick igenom "reglerna" och sådant...

Synd bara att polisen var med i reportaget och påminde om det som hände för några veckor sedan. Som om det hade något med Sanatoriet, dig eller vanlig UE att göra.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar