Svenska Hemligheter

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

iNTENSITY
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:18

Inlägg av iNTENSITY »

Nu finns fjärde avsnittet på SVT Play, om en fantastisk plats i min hemstad, nämligen stadsparksberget och dess tillhörande bergrum som en gång i tiden inrymt delar av den svenska guldreserven, och senare även en luftskyddscentral.

Väldigt sevärt, och det mest intressanta avsnittet hittills!
Senast redigerad av 1 iNTENSITY, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Språkdoktorn i mig gjorde sig påmind.
Thomas
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 21:26

Inlägg av Thomas »

En riktig höjdarserie, senaste avsnittet är verkligen bra.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Såg senaste bara för någon dag sen,riktigt bra. Om glömda rum finns att ta ner så kommer jag även göra det. Avsnitt 3var inte så intresseväckande om man frågar mig.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""iNTENSITY""]Nu finns fjärde avsnittet på SVT Play, om en fantastisk plats i min hemstad, nämligen stadsparksberget och dess tillhörande bergrum som en gång i tiden inrymt delar av den svenska guldreserven, och senare även en luftskyddscentral.

Väldigt sevärt, och det mest intressanta avsnittet hittills![/quote]

Det har även inhyst en HuvudCentral. Berget har haft tre funktioner.
iNTENSITY
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:18

Inlägg av iNTENSITY »

[quote=""bunkrologen""]Det har även inhyst en HuvudCentral. Berget har haft tre funktioner.[/quote]

Korrekt. Med anledning av detta är det märkvärdigt att så mycket från ledningscentralens dagar fått ligga kvar utan att bli undanstädat.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""iNTENSITY""]Korrekt. Med anledning av detta är det märkvärdigt att så mycket från ledningscentralens dagar fått ligga kvar utan att bli undanstädat.[/quote]

Det är väl inte märkligare än att det ligger kvar saker i andra Hc´s, Dc´s etc.
Hc´n där var i separata lokaler vilket gör det hela ännu mindre märkligt i mina ögon.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

Dundrade igenom de senaste avsnitten av programmet nu och det senaste var ju riktigt trevligt, loket dom hittar måste nästan vara detta:

http://www.historiskt.nu/rullande/lokda ... n_641.html

Alltså N641, om man tittar på inslaget så hittar reportern en lapp i loket som vittnar om en inspektion som gjorde 1972 på den kryptiska platsen "K", i loggen på sidan om loket står att det observerades 1970 i Korsnäs.......det står också att loket nu står uppställt i SJVM lokhus vilket jag tolkar som Statens Järnvägsmuseum och i inslaget säger man ju att just dom lyckats rädda detta lok.

Undrar bara vart detta lokhus finns någonstans...

Norrhyttan kan ju tycka att det här loket är intressant också eftersom det en gång tjänstgjorde i Vikmanshyttan och även tydligen spårade ur där i hög fart och därför fick avsluta sin tjänst.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

Lokhuset ligger utanför xxxxxx
Användarvisningsbild
Stoneman
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:59

Inlägg av Stoneman »

Nja, plåtskjulet i filmen är tomt idag, strax efter reportaget hämtades de. Det som stod där var ångloken SJ E2 904 och SJ E2 1184.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Stoneman""]Nja, plåtskjulet i filmen är tomt idag, strax efter reportaget hämtades de. Det som stod där var ångloken SJ E2 904 och SJ E2 1184.[/quote]

Var är de nu då?
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Skriv svar