English Russia

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

I Sverige hade arbetsmiljöverket inte tillåtit det :)


[quote=""jpkrax""]Vad kan man säga?
Jag beundrar vännerna i öst och deras uppfinninsgrikedom.

Vad gör man när vägen är bortspolad när man ska till jobbet?
http://englishrussia.com/2013/05/06/excavators-vs-lack-of-roads/

:D

JP[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Troposfärisk radiolänk.
http://englishrussia.com/2013/08/23/old-station-of-radio-communication/
Var inte nåt liknande uppe till diskussion för ett tag sedan här på forat?

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Häftigt! :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag kanske skall förtydliga det där med Troposfärisk radiolänk...
Vi pratar om höga frekvenser VHF-EHF 30MHz och över.
Det kallades förr för UKV- UltraKortVåg.
Vad man gjorde, var helt enkelt att man studsade radiovågorna i troposfärskiktet < 10km för att på det viset få längre räckvidd.

Några länkar för den som vill förkovra sig ytterligare:
http://hem.passagen.se/sk0rg/cept/vagutbr1.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/UKV
http://www.robotbyn.se/diverse/propagation.php

Jag tror att radarsnoop är bekant med tekniken.. ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Som ni kanske vet vid det här laget, är jag inte bara tågtokig, utan göder en
faiblesse för aeronautiska transportmedel.
Fann denna härliga bildserie skjuten från rampen på en An12:a,
på vårt östra grannlands mest kända "fotoblogg".
Detta är aeronautisk hårdporr, bland de absolut bästa bilderna jag sett i genren.
Håll till godo.

englishrussia.com

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""jpkrax""]Detta är aeronautisk hårdporr, bland de absolut bästa bilderna jag sett i genren.[/quote]
Fin fina bilder, tackar för länken. Bilden jag fastnade mest för är första på femte sidan.
Senast redigerad av 2 Akrylamid, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Direktlänken till bilden funkade visst inte
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Coolt! :)

AN12:an på maxfart och de andra två på krypfart. :D
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

An-12:an är snabbare än jag trodde:

An-12
Marschfart: 670 km/h
Maxfart: 777 km/h

Yak-130
Stallfart: 165 km/h
Marschfart: 887 km/h
Maxfart: 1 050 km/h

Su-30MKI (föregångaren) maxfart: Mach 2.35 / 2 500 km/h

Hittar tyvärr ingen uppgift om hur långsamt den kan flyga men det är verkligen långsamt. Väldigt avancerad när det gäller låga farter och manövrerbarhet.

Här är ett videoclip, troligen från samma tillfälle: http://www.youtube.com/watch?v=hkgwa5HU6i4
Senast redigerad av 1 Tobbe Arnesson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Föregångaren kör lite lågfartsmanövrar: http://www.youtube.com/watch?v=5w4e_2M17Bc
Skriv svar