Tuna Hästbergs gruva i vetenskapens värld.

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Tuna Hästbergs gruva i vetenskapens värld.

Inlägg av kristofer »

23 minuter in i programmet: http://svtplay.se/v/2380966/vetenskapen ... 815,1,f,-1

Alltid lika kul att se!
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Nice... tackar för den.

Seriöst dyk det där, hatten av.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""kristofer""]23 minuter in i programmet: http://svtplay.se/v/2380966/vetenskapen ... 815,1,f,-1

Alltid lika kul att se![/quote]

Melker Becker är såå bra på såna här reportage :)
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Mysigt ställe. Jag besökte dem i höstas. Fortfarande inget räcke på trappan ser jag; Det är rätta takter. Att gå i den gav lite extra hår på bröstet även när packningen bestod av kameraväska istället för syrgastankar...

När vi gick i kvällningen undrade jag lite lätt "ni ska inte med upp eller" och fick svaret "nej nej - vi stannar här nere så länge vi kan, här trivs vi bäst". Rätt inställning. :)

Vid tillfälle ska jag sätta samman mitt panorama från "Indy-salen".
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

[quote=""Aseabarn""]Mysigt ställe. Jag besökte dem i höstas. Fortfarande inget räcke på trappan ser jag; Det är rätta takter. Att gå i den gav lite extra hår på bröstet även när packningen bestod av kameraväska istället för syrgastankar...

När vi gick i kvällningen undrade jag lite lätt "ni ska inte med upp eller" och fick svaret "nej nej - vi stannar här nere så länge vi kan, här trivs vi bäst". Rätt inställning. :)

Vid tillfälle ska jag sätta samman mitt panorama från "Indy-salen".[/quote]

Det ser jag fram emot..! Nu finns det räcke.. Var ett tag sedan det där filmades!
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Hoppas att de har lyckats ta sig in matsalen på 200m-nivån. :) Dörren satt benhårt fast sa de i filmen. Men vilket klart vatten och allting helt indränkt i vatten fast det inte ser ut som så. När var det Tuna-Hästberg lades ned? Var det 1968 eller senare? Någon av Idekerberget och Tuna Hästberg lades ned sist. Ställbergsgruvan hade nog varit intressant att dyka i eftersom den är så djup.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

[quote=""Penfold""]Hoppas att de har lyckats ta sig in matsalen på 200m-nivån. :) Dörren satt benhårt fast sa de i filmen. Men vilket klart vatten och allting helt indränkt i vatten fast det inte ser ut som så. När var det Tuna-Hästberg lades ned? Var det 1968 eller senare? Någon av Idekerberget och Tuna Hästberg lades ned sist. Ställbergsgruvan hade nog varit intressant att dyka i eftersom den är så djup.[/quote]

Den nya anläggningen mötte slutet 1968. Tror de slutade använda det gamla schaktet kring 50. Malmen är dock långt ifrån slut som sägs i avsnittet. "Det finns malm för flera hundra års brytning kvar" är ett väl använt citat..
Idker hängde i ända till 1977!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""kristofer""]23 minuter in i programmet: http://svtplay.se/v/2380966/vetenskapen ... 815,1,f,-1

Alltid lika kul att se![/quote]

23 minuter in var det cancer.. Ca 30 minuter in blev det bättre.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""bunkrologen""]23 minuter in var det cancer.. Ca 30 minuter in blev det bättre.[/quote]

De hade vist ändra nått.. nåja du hittade ju iaf. ;)
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""kristofer""]De hade vist ändra nått.. nåja du hittade ju iaf. ;) [/quote]

Misstänkte att det kunde vara så. :)
Skriv svar