Ungdomar under jord i Ludvika

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

whitedynamite
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 08:08

Ungdomar under jord i Ludvika

Inlägg av whitedynamite »

ABF har en kurs för arbetslösa ungdomar. Och i ett av projekten så ska de göra en film om skyddsrum i Ludvika.

http://svtplay.se/v/2414014/ungdomar_go ... under_jord

Det är väl kul i och för sig att man sätter fart på de arbetslösa. Men det tragiska i det hela är att kursledaren Örjan Svedberg har fått NEJ två gånger från kommunen att beträda skyddsrummen. Smartast vore väl ändå att lyssna på kommunen och låta bli att springa runt där. Men då får fåntratten för sig att gå dit olovandes samt att ta med sig både gävledala och dalarnas tidningar.
Vilken enbart kommer att resultera i att kommunen vidtar ytterligare åtgärder och svetsar igen alla tänkbara ingångar. Ska det få vara så här?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Konstigt om en etablerad organisation som ABF beter sig på det här sättet och dessutom annonserar om det. Har de inte fått lära sig att olaga intrång faktiskt är straffbart i det här landet. Tidningarna begår ju även de olaga intrång om de följer med och det kan ju knappas stödja varken deras eller ABF:s verksamhet...

Själv kan jag inte kommentera kommunens agerande eller varför de säger nej till en iofs kanske välvillig verksamhet. Jag kan helt enkelt för lite om fallet, men om kommunen uttryckligen sagt nej två gånger, så bör det iallafall respekteras.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Ludvika HC är duktigt plomberad vid det här laget och detta reportage har väl ett par år på nacken? 2009 nån gång. Underligt att han inte hade tillstånd kan ju vara att föredra om man ska gå ut i rikstäckande tv. Kan tilläggas att även SR gjorde ett reportage om det här.
whitedynamite
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 08:08

Inlägg av whitedynamite »

http://www.dalademokraten.se/sida/id/144310/

Här hänvisar han till offentlighetsprincipen (Som inte hjälper han i detta fall) samt kommenterar han att han kommer komma i kontakt med olaga intrång.

Alla som vistades vid platsen (Även media) har begått brottet olaga intrång. NLT valde att inte köra artikeln om detta, då det var en brottslig handling.

SVT inslaget är filmat för 2-3 veckor sedan.
Verkskyddscentralen vid gamla wing wa huset har låsen blivit klippta och utbytta till egna lås. Men i dagsläget så står dörrarna olåsta.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""whitedynamite""]http://www.dalademokraten.se/sida/id/144310/

Här hänvisar han till offentlighetsprincipen (Som inte hjälper han i detta fall) samt kommenterar han att han kommer komma i kontakt med olaga intrång.

Alla som vistades vid platsen (Även media) har begått brottet olaga intrång. NLT valde att inte köra artikeln om detta, då det var en brottslig handling.

SVT inslaget är filmat för 2-3 veckor sedan.
Verkskyddscentralen vid gamla wing wa huset har låsen blivit klippta och utbytta till egna lås. Men i dagsläget så står dörrarna olåsta.[/quote]

Konstigt om dom vart där för 3 veckor sen, hört från säkra källor att det skall vara duktigt igensvetsat... Men saker kan ju förändras

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=4479023
Senast redigerad av 1 rjd2, redigerad totalt 0 gånger.
Myrslok
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 01 dec 2010, 15:27

Inlägg av Myrslok »

Örjan Svedberg som har gruppen med arbetslösa ungdomar för Arbetsförmedlingens räkning, i ABFs lokaler vet nog vad han sysslar med.

Om inte annat har han säkerligen ordnat tillstånd.

Ska gå förbi nästa vecka och höra hur det ligger till med detta, tror inte det är så värst mycket olagligt i denna rörelse.
whitedynamite
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 08:08

Inlägg av whitedynamite »

[quote=""rjd2""]Konstigt om dom vart där för 3 veckor, hört från säkra källor att det skall vara duktigt igensvetsat... Men saker kan ju förändras

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=4479023[/quote]

Det är inte igensvetsat.

[quote=""Myrslok""]Örjan Svedberg som har gruppen med arbetslösa ungdomar för Arbetsförmedlingens räkning, i ABFs lokaler vet nog vad han sysslar med.

Om inte annat har han säkerligen ordnat tillstånd.

Ska gå förbi nästa vecka och höra hur det ligger till med detta, tror inte det är så värst mycket olagligt i denna rörelse.[/quote]

Det kan jag lova dig att han inte har. Han har som sagt fått nej två gånger från kommunen om att beträda området!
whitedynamite
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 08:08

Inlägg av whitedynamite »

får en känsla av att du "Myrslok" kan vara en i gänget? En av dessa arbetslösa ungdomar?
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jadu men slutar inte att bli förvånad.. fast det förbryllar mig när och hur detta är gjort.
Jag känner inte igen målningen utanpå och dörren såg då inte ut så sist heller, hur någon nu skulle lyckats få bort en hel plåt??
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""kristofer""]Jadu men slutar inte att bli förvånad.. fast det förbryllar mig när och hur detta är gjort.
Jag känner inte igen målningen utanpå och dörren såg då inte ut så sist heller, hur någon nu skulle lyckats få bort en hel plåt??[/quote]

Tror jag viker mig, efter lite googlande så kan det nog faktiskt vara så att det filmades för 3 veckor sedan. Dock efter att det där kom i rikstäckande tv borde det nog ha åtgärdats direkt,
Senast redigerad av 2 rjd2, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar