Karlskrona vill köpa minstation på Ö. Hästholmen

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Karlskrona vill köpa minstation på Ö. Hästholmen

Inlägg av FRH »

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4603104
Hade varit kul att se stället innifrån. Tyvärr är ju tunneln plomberad såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Kul, äntligen lite planer och visioner om hur man kan använda sig av bunkrarna runt om i skärgården. Hade varit kul om man även tänkt p Västra Hästholmen på väg ut mot Hasslö.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Frohike""]http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4603104
Hade varit kul att se stället innifrån. Tyvärr är ju tunneln plomberad såvitt jag vet.[/quote]
Tunneln? Nu tror jag att du blandar ihop saker och ting... det anordnades en visning där för inte så länge sedan(kommer inte ihåg när exakt men jag var där :D ) och då var allt där inne intakt, utanför hade dock en liten mast försvunnit.

Tänker du på någon "mintunnel"(i Ronneby skärgård) där det förvarades minor under andra världskriget? Eller den på den tunneln som skulle funka som någon slags verkstad(Tjurkö)? Båda är plomberade idag.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Saddam""]Tunneln? Nu tror jag att du blandar ihop saker och ting... det anordnades en visning där för inte så länge sedan(kommer inte ihåg när exakt men jag var där :D ) och då var allt där inne intakt, utanför hade dock en liten mast försvunnit.

Tänker du på någon "mintunnel"(i Ronneby skärgård) där det förvarades minor under andra världskriget? Eller den på den tunneln som skulle funka som någon slags verkstad(Tjurkö)? Båda är plomberade idag.[/quote]

Hmm, det ska ju ha funnit stabtunnel och "sjukvårdstunnel" vid kommandoplatsen. Hittar inte mycket info nu, minns inte var jag har läst det och jag har inte själv sett själva tunneln. Står några ord i Befästningspark Karlskrona som jag förutsätter att de flesta äger minst ett exemplar av :)

OffT: Kunde inte ta emot ditt meddelande innan, hade fullt i inkorgen, sorry!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Det stämmer nog att nån av tunnlarna/gångarna är rejält plomberad, kanske t.o.m raserad. Har också för mig att jag läst det och att det skulle vara stabstunneln klingar bekant. Men det är nog den "äldre" delen, det är väl den "nyare" delen som är intakt, där avfuktningen fotfarande är igång som man vill köpa isf.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Men minstationen i artikeln är ingen tunnel, det är ett gammalt pjäsvärn från krigets dagar som byggts om till minstation under kalla kriget.

"Lånar" en bild utav dig DTM då jag inte publicerat några själv(än): detta är själva minstationen
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: EDIT: lägger till en bildlänk
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

Det va maj en tradig minstation.... :) , men fina bilder , hur många varianter fanns det egentligen? personligen så gillar jag den som låg i helsingborgshamn bäst, den liknade lite den som ligger utanför Kalmar på....hmmm den lilla ön där.

Mvh
Bb
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Bunkerbus""]Det va maj en tradig minstation.... :) , men fina bilder , hur många varianter fanns det egentligen? personligen så gillar jag den som låg i helsingborgshamn bäst, den liknade lite den som ligger utanför Kalmar på....hmmm den lilla ön där.[/quote]
Det fanns många varianter, denna måste vara unik då man utgick från en gammal bunker. I Karlshamn fanns en minstation som skulle likna en försvarsmur av stenblock från 1700-talet... den är plomberad idag men det går att urskilja från resten av fortifikationerna på ön(Boön utanför Sternö).
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar