Mina fotografier stjäls till wikipedia..

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Står lite här i ett nyhetsbrev jag får. Finns ju tydligen en"Bildombudsman"

http://www.fotosidan.se/cldoc/50-bildtjuvar-jagas.htm[/quote]

Såg det jag med, trevligt. Dock ingen lätt procedur.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Har blivit rakt av bestulen av en av Sveriges absolut största tidningar en gång. Året efter kunde jag sätta åt samma bildchef så det sjöng om det för en odiskutabel bildstöld.

Det var kul och det blev sannerligen inte billigt för tanten.

Men dom är lika goda kålsupare allihop, det är det som är min poäng här.
Anders And
Inlägg: 96
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 13:24

Inlägg av Anders And »

Det borde väl gå att ge Wiki dålig pr på Facebook och andra sites/soc. medias - de är ju så sugna på att få stöd från deras users - så får de f..... göra nånting åt skiten - det är inte okej med a..holes som denna Holger Ellgaard och alla som gör som han. Jag tror det är dags att ta bort mina bilder från Facebook till en början. F.. också :eek:
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

Beklagar det inträffade. Jag måste dock säga att jag håller med wildhack: ditt "verk" i det här läget består ju av att du tar någon annans verk + din resa dit där verket är uppsatt. Om det begåtts ett moraliskt fel här, är det du, wikipediasnubben eller kartritaren som borde bli mest upprörd?

Med det sagt så tycker jag det är ren hyfs att ange dig som fotograf, om du så önskar. Rätten till erkännande är, så att säga, "kostnadsfri" om man är det minsta seriös.

Det här med upphovsrätt på inscanningar tar jag mer som ett tecken på att upphovsrätten inte är uttänkt för att verk någonsin ska släppas fria, än en väl balanserad rätt för kreatörer. Du har både (svensk) lag och de flesta här i forumet på din sida, men begrunda det gärna ur andra vinklar också.

PS: även om jag kanske inte håller med, så är mitt tips att meddela moderatorer på WP om du ändå vill ha bilden borttagen - referera till aktuella paragrafer i lagen. De är som sagt väldigt strikta, och kommer enligt min erfarenhet att gå på din linje.
Skriv svar