Mina fotografier stjäls till wikipedia..

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Radarsnoop
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 19:06

Mina fotografier stjäls till wikipedia..

Inlägg av Radarsnoop »

Hej go vänner.
Har hamnat i en Kafkaliknande situation där användare på wikipedia stjäl mina fotografier då "jag inte har upphovsrätt till de verk (bunkerteckningar) jag fotograferat" [sic].
Till saken hör att ursprungsverken inte har någon upphovsrätt kvar.
Detta är avstämt med chefsjuristen vid Riksarkiven.

Det spelar inte någon roll, mina bilder är ju mina... Kan man tycka.
När jag försöker påtala detta så får jag höra att jag får skylla mig själv, att jag håller på med bedrägeri, att de i allafall tänker behålla bilderna, att det inte spelar någon roll om jag blir bestört osv. osv.

Så ett varningens ord! Var finns era bilder?
Om någon har kunskap i ämnet skulle jag uppskatta support! :confused:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4n ... tning...22
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Radarsnoop""]Hej go vänner.
Har hamnat i en Kafkaliknande situation där användare på wikipedia stjäl mina fotografier då "jag inte har upphovsrätt till de verk (bunkerteckningar) jag fotograferat" [sic].
Till saken hör att ursprungsverken inte har någon upphovsrätt kvar.
Detta är avstämt med chefsjuristen vid Riksarkiven.

Det spelar inte någon roll, mina bilder är ju mina... Kan man tycka.
När jag försöker påtala detta så får jag höra att jag får skylla mig själv, att jag håller på med bedrägeri, att de i allafall tänker behålla bilderna, att det inte spelar någon roll om jag blir bestört osv. osv.

Så ett varningens ord! Var finns era bilder?
Om någon har kunskap i ämnet skulle jag uppskatta support! :confused:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4n ... tning...22[/quote]

Jag tycker att ruttenheten i att använda andras material utan lov borde innebära åtminstone sträckbänk.
Det är förjävligt att inte kunna fråga om lov.. :mad:
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Ledsen med det var för mkt text på sidan, men har jag fattat det rätt:
-Du har tagit foto på ritningar på en anläggning som du lagt ut på en sida som är din.

-Någon annnan har sedan tagit dina bilder på ritningarna från din sida och använt i sin egna artikel/reportage utan att ange att det är dina bilder.

-De menar att just andras bilder på ritningar är ok att använda utan att be om lov då upphovsrätten till ritningarna gått ut och att foton av dessa oavsett vem som tar korten är tillåtet.
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Berätta mer - vilka bilder gäller det?

Gäller det bunkrar du plåtat i skogen, eller avfotograferade ritningar och gamla bilder? Är det det förstnämnda är det inget snack om saken, du har full upphovsrätt på bilderna och du bestämmer var och hur de publiceras på andra ställen.

Däremot kan du ha brutit upphovsrätt om du plåtat av andras foton tex, normalt gäller upphovsrätten tills 70 år gått efter fotografens död. Även en ritning är upphovsrättsskyddad, men osäker på vilken skyddstid som brukar anses gälla. Sen kan ju ritningen i sig vara tillåten att reproducera, så det behövs lite mer info innan vi kan reda ut detta. Vet du detta?

Normalt gäller upphovsrätt bara sådant som anses ha verkshöjd - dvs man har skapat/tillfört något. Men med fotografier är det speciellt, alla slags bilder täcks av upphovsrätten - även dina avplåtade ritningar.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Det är väl bara inse att Holger är en simpel lat bildtjuv som inte vågar stå upp för sina handlingar utan försöker skydda sig med ordbajsande.

Jag har läst hela texten och jag gillar inte attityden hos denne Holger. Fegt kräk i mina ögon..
Användarvisningsbild
Radarsnoop
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 19:06

Inlägg av Radarsnoop »

Det rör bl.a. denna
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=sv

Jag har pratat med chefsjuristen och vår gemensamma tolkning är att det inte finns någon upphovsrätt till verket då upphovsmakaren är okänd/det har gått 70 år sedan han dom om han varit känd. Således ok att publicera.
Det hade varit OK om wiki hade lagt ner samma jobb för att hitta originalet och lagt ut sitt fotografi men nu har man tagit mitt... Som JAG förstår det så är fotografier (oavsett på vad) skyddade i 50 år om de inte uppnår verkshöd då den är längre.
Det fåniga är att hade man frågat så hade man fått. Hade man sagt ops ursäkta så hade det varit OK men nu vägrar man hårdnackat att förstå mig och (vilket är det jag invänder emot) lägger ut fotografierna som public domain..
Så stjäl på där grabbar och tjejer! Nej visst ja, ni frågar och får naturligtvis bilder av mig :)
Någon som är juridiskt kunnig?
/J
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Här är Wikipedias egna infosida och regler runt bilder och illustrationer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:BF
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Illustrationer
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""Radarsnoop""] Som JAG förstår det så är fotografier (oavsett på vad) skyddade i 50 år om de inte uppnår verkshöd då den är längre.[/quote]
På gamla bilder tagna före den nya Upphovsrättslagen gäller detta, men nya lagen har ändrat det och gör inte längre skillnad på bild och verk. Även inscanning kan betraktas som fotografi. Så som fotograf har man ett mycket stark skydd för sina bilder.

49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.
Med fotografisk bild avses även en bild som har framställts genom ett förfarande som är jämförligt med fotografi.


Men, nu får man fråga sig om detta är värt att tvista om. I en rättegång skulle det inte komma långt, om det bara gäller faksimiler av ritningar skulle jag tro.

(Och för att vara petig - detta kallas inte stöld i lagens mening, det är upphovsrättsbrott)
Senast redigerad av 2 wildhack, redigerad totalt 0 gång.
TEN
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 08:22

Inlägg av TEN »

Inte för att det är någon tröst men det är tyvärr inget ovanligt att bilder stjäls. Ett exempel från mig:

Jag driver en sida rörade vissa kustnära förbands verksamhet genom historien.
På sidan har jag lagt ut inscannade illustrationer från reglementen, alltså verk som inte är mina men som jag ändå bedömt kunna publicera utan att väcka någon anstöt.

Det förefaller dock som om vissa, EU-finansierade museala stiftelser, tycker att det är smidigt att plocka, mina egenhändigt inscannade illustrationer, och använda dem på sin hemsida och där hävda att de inte får användas utan medgivande. Smidigt för dem, irriterande för mig.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Trist sånt här. Vad händer om du lägger in en(ful) vattenstämpel eller någon slags signatur? Cloonas det bara bort?
Skriv svar