Svenska ödehus 2

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]Wow! Vilken story. Låter som något du borde berätta mer om vid lämpligt tillfälle. Men sagt: ett rent frossande i nostalgi kan bli lite påfrestande. Jag vill gärna se det i sitt sammanhang (vilket JJ gör så bra)[/quote]

Jag kan, om jag vill. Har nu dessutom lämnat så många ledtrådar att någon Copycat kan leta upp huset och källaren - men om jag hittar den storyn någon annanstans de närmsta fem åren kommer den personen inte att få roligt, det kan jag garantera dig. Jag kommer från en dalsländsk släkt av mycket hårt virke, som du förstår av det där. Hahaha.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""jornmark""]Yeah, true. Du vet, rostig skruv i motljus och så historien "Här stod Einar Persson i trettio år med sin slägga och sina drömmar...", den historien gör andra bättre. Fan, man har den där i sin egen släkt, morsan som växer upp i världens fattigaste torp i Dalsland bland nio syskon, som som 13-åring faller över en roterande sågklinga och blir av med vänsterarmen... och däruppe står torpet, och smutsen är enorm, och morfar arbetar ihjäl sig vid 58 års ålder och sedan löser den nya storkommunen in hela skiten och gör om det till Bengtsfors nya soptipp...

För mig är det till och med där strukturförändringen -helheten- som är det alldra mest intressanta. Men det är klart, när jag kom ut till tippen häromåret, och gick in i sophämtarnas kaffe- och vägningshus, och sedan letade mig ner i källaren och hittade mina numera döda morbröders autografer i källaren, då blev till och med jag matt. Kanske borde ha tagit med familjen Klenfeldts historia i Övergivna Platser Två, trots allt.[/quote]

En sak till, förresten. Morfar dog -67, och kommunen tog över kåken och de tio hektaren -69. Var alltså 10 år själv, och minns väl hur snacket gick. Fanns -mig veterligen- inte någon av de nio syskonen som kände nostalgi för huset, tvärtom hade dom redan flyttat ut så fort dom kunde vid 18-19 års ålder. Gladast av alla var nog mormor, som fick en bekväm mexitegelvilla i Billingsfors i ett jämnt byte.

Så när någon ska skriva historien om Henry och Elsa Klenfeldt och deras brustna drömmar får han göra hemläxan ordentligt först - det var bäst när Elsa fick flytta därifrån.

En lustig grej till. Nio barn (födda under loppet av elva år), sedan blev vi knappt 30 kusiner, som ju själva fått en del barn. Elsa lever fortfarande, och vi måste banne mig vara ungefär 80 pers som stammar ut ur den där kåken på soptippen. That's Dalsland, folks.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

@Jan. Om dina eventuella belackare läser detta tror jag de fattar att dina känslor för nostalgi är något .... begränsade.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""jornmark""]En sak till, förresten. Morfar dog -67, och kommunen tog över kåken och de tio hektaren -69. Var alltså 10 år själv, och minns väl hur snacket gick. Fanns -mig veterligen- inte någon av de nio syskonen som kände nostalgi för huset, tvärtom hade dom redan flyttat ut så fort dom kunde vid 18-19 års ålder. Gladast av alla var nog mormor, som fick en bekväm mexitegelvilla i Billingsfors i ett jämnt byte.

Så när någon ska skriva historien om Henry och Elsa Klenfeldt och deras brustna drömmar får han göra hemläxan ordentligt först - det var bäst när Elsa fick flytta därifrån.

En lustig grej till. Nio barn (födda under loppet av elva år), sedan blev vi knappt 30 kusiner, som ju själva fått en del barn. Elsa lever fortfarande, och vi måste banne mig vara ungefär 80 pers som stammar ut ur den där kåken på soptippen. That's Dalsland, folks.[/quote]



Fan det där skulle jag vilja skriva om.....på riktigt.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]@Jan. Om dina eventuella belackare läser detta tror jag de fattar att dina känslor för nostalgi är något .... begränsade.[/quote]

Alltså, min käre vän, du kan ju tänka dig hur det var därute på 40-talet när Elsa fick barn vartenda år ("den fattiges enda nöje" ska min morfar ha sagt som förklaring). En av mina mostrar berättade av en tillfällighet för mig för några år sedan att "en sommar sov vi barn i lagårn och hade vedspisen i trägårn". Varför då? säger jag, och då berättade moster Yvonne att "ja, vi hade blivit så många så vi rymdes inte i två rum och kök, så den sommaren fick Henry hjälp att bygga på en våning med ett par rum till där barnen kunde bo".

Det lät ju bra, ända till morsan berättade resten av historien: den som fick bo i det ena av de två nya rummen var morfars farsa - alla de nio kidsen fick fortfarande dela på ett rum.

Herregud, storyn om hur morsan till slut ramlar över den roterande sågen och blir av med vänster arm och halva ansiktet (hon har långt många fler stygn än Börje Salming) är en sorts logisk sllutpunkt på det där... Nej du, Fattigsverige var fan bäst efteråt.
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Förtydligande
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Även jag, måste jag erkänna, har ibland känt det som Tidholm beskriver. Du beskriver tex ett Deje som tvärdör och det är inte mer med det. Men med denna bakgrund i bagaget är det nog inget jag någonsin kommer att reflektera över :eek: inte konstigt om dina böcker är sakliga utan allt för mkt nostalgi....
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]Även jag, måste jag erkänna, har ibland känt det som Tidholm beskriver. Du beskriver tex ett Deje som tvärdör och det är inte mer med det. Men med denna bakgrund i bagaget är det nog inget jag någonsin kommer att reflektera över :eek: inte konstigt om dina böcker är sakliga utan allt för mkt nostalgi....[/quote]

Nostalgi, jag vet inte... Du vet, morsans olycka, det otroliga är egentligen att hon överlever, alla som hört hur det gick till blir svårt svimfärdiga när hon berättar (hon var vid medvetande hela tiden). I alla fall kommer hon ner till sjuhuset i Bäckefors, fortfarande i livet, och dom tråcklar ihop ansiktet med grova stygn. Sedan forslas hon till Sahlgrenska, och sedan blir hon kvar i Göteborg resten av 50-talet, framförallt för att hon behöver vara i närheten av sjukhuset när hon gör en serie plastikoperationer för att ta bort spåren av tråcklandet i Bäckefors. De operationerna pågick förresten hela 60-talet, och var en självklar del av ens uppväxt.

I vart fall, hon kom ut ur Dalsland och blev kvar i Göteborg... helt klart, hade inte den isfläcken funnits där på Nolängen vid lucia 1952, hade ingen av böckerna om de Övergivna Platserna existerat.

http://www.bengtsfors.se/page/21857/ate ... entral.htm
http://www.avfallsverige.se/avfallshant ... nolaengen/

Klicka på bild 5 här så anar man ett rött hus i bakgrunden. That's it.
http://www.hsjgolf.se/index.php?pageId=31
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Hittade några fina länkar.
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Nutiden är morgondagens dåtid. Allt förändras, men inte egentligen: För; är det inte så att vi människor aldrig tycks lära av vår historia, utan begår samma misstag om och om igen? Nihil sub sole novum est - inget nytt under solen. Jag tror att de flesta av oss här på forumet har ett genuint intresse av sammanhangen: Varför vissa händelser leder till andra. Hur "historien upprepar sig". När det gäller UE blir allting så påtagligt; man kan omöjligt missa att historien går i cykler. Nej, jag tror inte att "allting var bättre förr", lika lite som att "det har aldrig varit bättre än nu" - bara annorlunda. Den fattigdom som rådde bara för några få decennier sedan här i Sverige är utbytt mot ett annat slags fattigdom. Bättre? Kanske... Globalisering som fenomen är ingenting nytt; människan har i årtusenden försökt att bygga imperier, även om förändringarna går snabbare nuförtiden och sprider sig globalt, så är det samma grundläggande mekanismer som styr. Om det är "fel" att beskriva detta, så får vi väl ge Tidholm "rätt", men jag tror att han är fel ute; bl.a. Jörnmarks texter och böcker tjänar till eftertanke! Få svenskar har väl lyckats belysa sammanhangen så överskådligt som JJ. Det är onekligen mycket tragik bakom många av de övergivna miljöer som vi hittar idag; från förhoppningar till hopplöshet, från glädje till sorg, från mat för dagen till ren desperation och flykt till en bättre (?) tillvaro i storstaden. Visst kan det vara lätt att känna nostalgi för en tid när alla kurvor pekade uppåt och framtiden såg allt ljusare ut - och det är absolut inget fel med det! Själv hamnade jag i "UE-träsket" p.g.a. intresse för historia, samhälle, foto, teknik, utveckling och nyfikenhet. Det, plus kanske en portion av det så förhatliga "nostalgi"... Nu blev visst även jag "tung"... Du har rätt Elagabalus; det är ju trots allt "bara en hobby"...
Och: Ja! Även jag skulle mycket gärna läsa hela JJ's historia!
Senast redigerad av 2 insern, redigerad totalt 0 gång.
Nihil sub sole novum est
Skriv svar