Bilder & Klipp från beredskapsåren och framåt..

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Intressant se hur Skånska Cementgjuteriet, mitt under brinnade krig 1943, kom på hur man skulle göra reklam för hur hur duktiga de var på att bygga saker i betong, utan att för den sakens skull alltför tydligt visa vad/var :)

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Efter att en vän introducerade mig till att riksluftskyddsförbundet sedermera civilförsvarsstyrelsen under beredskapsåren hade gett ut ett brädspel under namnet "Hemskyddsspelet" har jag letat med ljus och lykta efter det. Min tjej frågade mej för ett tag sen vad jag drömde mest om att hitta på en loppis och då nämnde jag det. Nu har hon tydligen sedan dess letat febrilt och igår kom hon med ett uppskattat paket.....

Sverige i en annan tid...... :eek:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""rjd2""]Efter att en vän introducerade mig till att riksluftskyddsförbundet sedermera civilförsvarsstyrelsen under beredskapsåren hade gett ut ett brädspel under namnet "Hemskyddsspelet" har jag letat med ljus och lykta efter det. Min tjej frågade mej för ett tag sen vad jag drömde mest om att hitta på en loppis och då nämnde jag det. Nu har hon tydligen sedan dess letat febrilt och igår kom hon med ett uppskattat paket.....

Sverige i en annan tid...... :eek: [/quote]

Bara att säga grattis :)

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Tidningsreklam 1940

Överdragskläderna, så kallade "Overalls". Det viktigaste var att de inte krymte? :)

Brandredskap, vid bombanfall, hur långt räckte en hink med vatten med handpumpad liten vattenspruta... :eek:

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar