Bilder & Klipp från beredskapsåren och framåt..

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""regelbau""]Jag hittade tonvis med liknande PDF:er med instruktioner som dessa på nätet för något år sedan, nu kan jag så klart inte hitta dom igen :( [/quote]

Här finns lite till att börja med, kan det vara något som faller er i smaken. ;)

Hihi, Google är fantastiskt.

/edit. MSB är ett ymnighetshorn att ösa ur.... kolla här.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

Ja där var den ja! tackar :D
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""regelbau""]Ja där var den ja! tackar :D [/quote]

Vassego.; :D
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Glömde bort den här tråden lite. Kommer posta lite mer saker framöver, Civilförsvarets Dag vid Bromma Flygfält är inget man ser idag....

En personlig inbjudan till Civilförsvarsöverlakaren X XXXXXXX

En kort förklaring över mycket personal och frivilliga som faktiskt fanns under civilförsvarets vingar under beredskapsåren, ganska hisnande siffor.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Bjuder på gasmaskreklam från 1940 :p

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Om man får ta sig friheten att sträcka ut "Bilder & Klipp från beredskapsåren och framåt.. " till "Bilder & Klipp & Propaganda från beredskapsåren och framåt.. " så vill jag bidraga med denna "Propaganda/informations-affish", tror den är från 1952.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Hehe mullvaden var ju skitsnygg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Sverige 1939... Är det övning med KKK? :eek:

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Bilder & Klipp från beredskapsåren och framåt..

Inlägg av Grishnac »

Nu har jag inte direkt någon bild men har något relaterat till beredskapsåren ändå.

Det har nämligen ganska länge varit känt att min farmorsfar varit inblandad med motståndsrörelsen i Norge under kriget då han jobbade som tullare på en gränsstation, men mycket mer än det har vi inte vetat innan jag snubblade över hans namn i boken "De glömda agenterna" och det framkom att han tydligen inte bara blundade för flyktingar utan också skall ha jobbat med att transportera materiel in till Norge för Hjemmefrontens räkning.

Just nu har jag kontakt med Hjemmefrontens arkiv och vi letar efter fler uppgifter om denna smått hemlige man som tydligen också stred under Finska inbördeskriget (inte vinterkriget alltså).
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Grishnac""]Nu har jag inte direkt någon bild men har något relaterat till beredskapsåren ändå.

Det har nämligen ganska länge varit känt att min farmorsfar varit inblandad med motståndsrörelsen i Norge under kriget då han jobbade som tullare på en gränsstation, men mycket mer än det har vi inte vetat innan jag snubblade över hans namn i boken "De glömda agenterna" och det framkom att han tydligen inte bara blundade för flyktingar utan också skall ha jobbat med att transportera materiel in till Norge för Hjemmefrontens räkning.

Just nu har jag kontakt med Hjemmefrontens arkiv och vi letar efter fler uppgifter om denna smått hemlige man som tydligen också stred under Finska inbördeskriget (inte vinterkriget alltså).[/quote]

Hade en liknande episod för ett tag sen när jag satt i ett längre samtal med min farfar och började prata om hans ungdom. Detta var ju inte lika spännande men det framkom att han under sin tjänstgöring i det militära under beredskapsåren ägnat flertalet månader åt att bygga försvarslinjer i värmland. Vi hade aldrig tidigare pratat om hans tid i det militära.

Min farmor var även lotta (Svala är väl det korrekta smeknamnet för just hennes sysselsättning). Hon var iaf utbildad att spana efter fientligt flyg. Hon har en historia som hon berättar om och om igen att när dom under natten låg och sov i en barack att det skulle smugit in ryssar till dom (sanningshalten i detta är med allra sannorlikhet 0 då hon börjar bli väldigt till åren, snart 95)

/R
Skriv svar