28dagarsenare.se -Årsbok 2011

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""benkar""]Varför ska en 28ds-årsbok vara en tävling? Varför ska allt nuförtiden vara tävlingar och omröstningar? Skulle kunna köpa det konceptet om 28ds var ett fotoforum som tex fotosidan.se, men nu är 28ds inte ett sådant forum.

Är väl betydligt mer spännande med en 28ds-årsbok där forumets medlemmar helt fritt kan bidraga med sin bild/syn vad de håller på med, dela med sig av sina upplevelser, utan att det ska röstas och tävlas?

Låt oss ha kvar en plats i världen, där det inte handlar om omröstning, tävling, utröstning, byråd och annan form av elitism, utan låt oss ha en 28ds Årsbok 2012 där alla kan bidraga med det de vill/känner för.

Tycker i alla fall jag...

/B[/quote]

Jag håller med :) . Annars lär jag ju inte komma med förän 2030 ungefär. Sån klass som mina bilder håller :D
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""benkar""]Låt oss ha kvar en plats i världen, där det inte handlar om omröstning, tävling, utröstning, byråd och annan form av elitism[/quote]

Det är i och för sig en sund inställning som jag skriver under på. Är hjärtligt trött på den tävlingshysterin. Samtidigt är det väl så att en årsbok måste ha något slags exklusivitet för att vara motiverad som "det bästa av det bästa" vilket jag hittills utgick från att en årsbok skulle vara. Ser man det som en enkel resumé så är det mer öppet förstås.

EDIT: Jag kan se att det verkar konstigt att börja prata om det nu efteråt, då ser det ut som gnäll. Kunde förstås ha föreslagit det i förväg men tänkte inte lägga mig i en fastslagen form (när jag ändå inte var med själv). Nu efteråt tyckte jag däremot det var dags för recension, det står ju alla fritt. Det kanske var naivt. Det slår mig hur "svensk" reaktionen blev. Ett ord jag normalt säger med stolthet, men inte i det här fallet - konsensussamhället och jantelagen i en ask. Det är liksom fult att ha åsikter om inte alla har samma på varje punkt.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Nu vill jag också lägga mig i.
Trots att jag är ny här och inte har någon som helst aning om den eventuella hierarkin som råder på detta forum.

Jag har också en åsikt. Såklart. :p

Jag tänkte helt ärligt säga att jag personligen inte riktigt förstår valet av just den bilden till just Årsboken.
Framför allt inte med länk till deras sida och allt. Tänker lite att det kan vara lätt att missförstå (när man kollar i årsboken) och tolkar det som att UEK har alltför stora kopplingar med det här forumet.

Sen kan ju jag ha misstolkat allt också, det här forumet kan ju mycket väl ha mer med UEK att göra, än vad jag har uppfattat.
Har dock inte fått det intrycket hittills, därav min förvirring. :)

Tycker däremot att röstning eller dylikt inte borde vara med i bilden. Står väl om inte annat fritt för alla att göra sin egen årsbok med bilder man tycker passar. ;)

Som sista kommentar i ett i övrigt långt inlägg; Jag tycker, för vad nu det är värt, att hela initiativet med årsboken är strålande!
Alltid trevligt med engagerat folk. Och många bilder som är med i Årsboken är iaf jag avundsjuk på! :D

(Sorry om det blev lite långt nu här va...! :rolleyes :)
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Varför ska en 28ds-årsbok vara en tävling? Varför ska allt nuförtiden vara tävlingar och omröstningar? Skulle kunna köpa det konceptet om 28ds var ett fotoforum som tex fotosidan.se, men nu är 28ds inte ett sådant forum.

Är väl betydligt mer spännande med en 28ds-årsbok där forumets medlemmar helt fritt kan bidraga med sin bild/syn vad de håller på med, dela med sig av sina upplevelser, utan att det ska röstas och tävlas?

Låt oss ha kvar en Årsbok här i världen, där det inte handlar om omröstning, tävling, utröstning, byråd och annan form av elitism, utan låt oss ha en 28ds Årsbok 2012 där alla kan bidraga med det de vill/känner för.

Tycker i alla fall jag...

/B[/quote]

Så bra sagt.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Enirdna""]Nu vill jag också lägga mig i.
Trots att jag är ny här och inte har någon som helst aning om den eventuella hierarkin som råder på detta forum.

Jag har också en åsikt. Såklart. :p

Jag tänkte helt ärligt säga att jag personligen inte riktigt förstår valet av just den bilden till just Årsboken.
Framför allt inte med länk till deras sida och allt. Tänker lite att det kan vara lätt att missförstå (när man kollar i årsboken) och tolkar det som att UEK har alltför stora kopplingar med det här forumet.

Sen kan ju jag ha misstolkat allt också, det här forumet kan ju mycket väl ha mer med UEK att göra, än vad jag har uppfattat.
Har dock inte fått det intrycket hittills, därav min förvirring. :)

Tycker däremot att röstning eller dylikt inte borde vara med i bilden. Står väl om inte annat fritt för alla att göra sin egen årsbok med bilder man tycker passar. ;)

Som sista kommentar i ett i övrigt långt inlägg; Jag tycker, för vad nu det är värt, att hela initiativet med årsboken är strålande!
Alltid trevligt med engagerat folk. Och många bilder som är med i Årsboken är iaf jag avundsjuk på! :D

(Sorry om det blev lite långt nu här va...! :rolleyes :) [/quote]

Tackar, vet inte om jag fattade ditt inlägg helt rätt men vill isf bara förtydliga att jag personligen inte valt ut några av bilderna. De fotona som var med, var alla de foton som skickades in av medlemmarna. Texterna och innehållet i texterna är också direkt från "källorna". Det var några stycken som ville länka till sina sidor och jag kände väl att om det är ok för några så ska det vara ok för alla. Någon gräns hade väl fått sättas om det hade länkats till nåt som definitivt inte hade nåt med UE att göra eller till nåt kränkande. Jag är ju inte så mkt för att in och peta i saker eller censurera folk, jag ändrade någon felstavning tror jag, det var det enda. ;)
När det gäller det här med hierarkin på forumet så är inte det nåt jag kan direkt uttala mig om heller, eller ens lägger mig i, årsboken eller "årliga resumeerna", kan ju ses som ett sätt att bryta ev hierarki, alla är välkomna att vara med, det är ju det som är tanken.

Fortsätt diskussionen, jag läser, funderar och tar till mig det ni skriver här även om jag inte svarar på allt. :)
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

[quote=""DMT""]Tackar, vet inte om jag fattade ditt inlägg helt rätt men vill isf bara förtydliga att jag personligen inte valt ut några av bilderna. De fotona som var med, var alla de foton som skickades in av medlemmarna.[/quote]

Jag kan då tillägga att jag trodde att du (i det här fallet) hade valt ut bilder bland inskickade bidrag. Nu vet jag bättre! ;)

Riktar ist den delen av mitt föregående inlägg till den personen som skickade in den bilden, då min åsikt likväl är densamma. :D
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Vanadis
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 29 jul 2012, 14:59

Inlägg av Vanadis »

Sicket fint lördagsnöje jag fick då! Mycket bra jobbat, snygg layout och bra med en vild mix mellan svenska och utländska platser :)
Senast redigerad av 1 Vanadis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Vanadis""]Sicket fint lördagsnöje jag fick då! Mycket bra jobbat, snygg layout och bra med en vild mix mellan svenska och utländska platser :) [/quote]

Kul att du gillade den, har suttit vid datorn senaste veckan och klurat vidare om hur årsbok 2012 skulle kunna bli. Det är ju goa tider innan hösten men jag hoppas ju att folket här på forumet, nya som gamla, kända som okända, är intresserade i år igen. :)
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""DMT""]Kul att du gillade den, har suttit vid datorn senaste veckan och klurat vidare om hur årsbok 2012 skulle kunna bli. Det är ju goa tider innan hösten men jag hoppas ju att folket här på formet, nya som gamla, kända som okända, är intresserade i år igen. :) [/quote]


Det kändes som att det va dags att väcka den här tråden :)
Jag bidrar gärna med bild igen.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""podden""]Det kändes som att det va dags att väcka den här tråden :)
Jag bidrar gärna med bild igen.[/quote]

Varför inte kontinuerligt skicka bilder till höga vederbörande tills det sägs ifrån? :D

Tyvärr är mina kunskaper inom fotokonsten högst elementära, så jag avstår från att konkurrera med de mer kunnige... ;)
Dock är uppdragstagaren mer än välkommen att från mig inhämta de fotografiska katastrofer som anses bevärdigade att publiceras " i vale mä" riktiga fotokonstnärers.. :o
;) :D
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar