28dagarsenare.se -Årsbok 2011

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Aseabarn""]
Tänkte först odla min stofilistiska profil och gnälla lite... nog var det lite mycket oskärpa och motljus i början och den fantastiska fotografen Riddar M (I'm a fan) har här lyckats välja sina SÄMSTA bilder av det fantastiska Beelitz. :confused: [/quote]

Hahaha. Det är inte Beelitz utan ett annat ställe. Jag valde helt subjektivt den bild jag själv tycker bäst om från 2011, blev såklart inte den tekniskt eller kompositionsmässigt bästa.

Och tycker slutresultatet blev ännu snyggare med revideringen, mycket bra jobbat!
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Blev imponerande. Har man en riktigt bra skrivare har man väl snygg bok direkt. Såg en utskrift av en annan pdf fil på en dyr laserskrivare och det blev väldigt vackert
Bjärke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 09:18

Inlägg av Bjärke »

[quote=""Aseabarn""]Gratulerar! Var inte så imponerad av den preliminära versionen men det tog sig i slutet! Mitt deltagande föll på att jag inte kan bestämma mig för eget namn eller alias så nu lutar jag mig tilbaka som sofftyckare istället:

Tänkte först odla min stofilistiska profil och gnälla lite... nog var det lite mycket oskärpa och motljus i början och den fantastiska fotografen Riddar M (I'm a fan) har här lyckats välja sina SÄMSTA bilder av det fantastiska Beelitz. :confused: Vad Mad Bleach har här att göra med sin "tag" förstår jag inte, det är väl bara att gratulera till den ultimata trollningen av communityn. Kvalitetskontroll/omröstning nästa år? Minimikriterium måste ju vara att det är en fotografisk bild.

Hursomhelst hatten av för Gruvtroll, Akrylamid, Exitt, kristofer och Rutger. :) å tjusigt Jörnmark, är bilden färgmanipulerad eller var det tonade fönster?[/quote]

Din inställning dödar kreativitet!

Det är så mycket enklare att klaga på något än att faktiskt göra något kreativt själv!

Vad är ditt problem?
Varför lägger du ner så mycket tid på att klaga på något som folk lagt ner sin tid och energi på. Är det avundsjuka som visar sitt fula tryne?

"Minimikriterium måste ju vara att det är en fotografisk bild."

Vilken bild är inte ett foto?
Även om det fanns med en teckning eller liknande som inte var ett foto vem är du att bestämma reglerna i ett projet som du inte ens är med i?


Du pratar om Kvalitetskontroll/omröstning nästa år. Detta var ett fantastiskt projekt där alla som ville fick vara med, inget elitistiskt projekt för yrkesfotografer. Detta var ett projekt som stärkte 28d-communityn men det verkar du vilja pissa på.

Ursäkta mig om jag uttryckt mig hårt men du har gjort mig förbannad!
Senast redigerad av 1 Bjärke, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""Bjärke""]Din inställning dödar kreativitet!

Det är så mycket enklare att klaga på något än att faktiskt göra något kreativt själv!

Vad är ditt problem?
Varför lägger du ner så mycket tid på att klaga på något som folk lagt ner sin tid och energi på. Är det avundsjuka som visar sitt fula tryne?

"Minimikriterium måste ju vara att det är en fotografisk bild."

Vilken bild är inte ett foto?
Även om det fanns med en teckning eller liknande som inte var ett foto vem är du att bestämma reglerna i ett projet som du inte ens är med i?


Du pratar om Kvalitetskontroll/omröstning nästa år. Detta var ett fantastiskt projekt där alla som ville fick vara med, inget elitistiskt projekt för yrkesfotografer. Detta var ett projekt som stärkte 28d-communityn men det verkar du vilja pissa på.

Ursäkta mig om jag uttryckt mig hårt men du har gjort mig förbannad![/quote]

Tror nog att de på detta forum som valt att delta i projektet kan tåla kritik. Delar man av skapande verksamhet så kan man alltid räkna med att få kritik för det, och är man en klok person kan man svara på denna och föra en dialog, och kanske till och med lära sig något.
Varför ens orka lägga ner tid på att bli irriterad över detta? Bidrar inte det till den negativa stämningen också i så fall?
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Bjärke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 09:18

Inlägg av Bjärke »

[quote=""62explore""]Tror nog att de på detta forum som valt att delta i projektet kan tåla kritik. Delar man av skapande verksamhet så kan man alltid räkna med att få kritik för det, och är man en klok person kan man svara på denna och föra en dialog, och kanske till och med lära sig något.
Varför ens orka lägga ner tid på att bli irriterad över detta? Bidrar inte det till den negativa stämningen också i så fall?[/quote]

Det jag vänder mig mot är denna negativa inställning till kreativa ideer som så ofta dyker upp på internet. Folk som lägger ner mer tid på att klaga än att faktiskt göra något kreativt själv.

Jag har ingenting emot utveckling snarare tvärt om. Men då handlar det om konstruktiv kritik och det saknar jag i det aktuella inlägget. Den utmärkta utländska ue-siten http://www.uer.ca/ har en del där man bara postar foton och en del där man postar foton och kan få konstruktiv kritik. En simpel och bra lösning.

Nu vill jag inte starta ett krig e den här tråden men jag tycker att det är en viktig fråga!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Ojojoj, här händer saker ser jag.
Det är klart att man ska få ge kritik och komma med förslag på synpunkter på årsboken. Rent generellt och personligen när det gäller ros/ris/konstruktiv kritik, så är jag själv försiktig med hur jag t.ex. skulle kritisera folks bilder om inte personen själv bett om detta. Alla som nu ställde upp med bidrag hoppas jag inte tagit illa upp av ev kritik som skrivits eftersom de faktiskt inte själva bett om att bli kritiserade. Dessutom så var en av "kriterierna" i upplägget inte att det skulle vara den bästa bilden utan även vad bilden/besöket/objektet betydde för en själv. Det kan ju vara andra saker som spelar in och gör en bild intressant än själva det tekniska resultatet av hur den faktiskt blev.

Så tänker iaf jag kring själva bidragen, själva PDF:en, layout, kvalité, upplägg, sånt tar jag gärna emot förslag och synpunkter på hur jag/vi skulle kunna få den bättre, det blir liksom två olika saker att hålla isär och ge kritik på.
Som sagt, jag själv tar gärna emot kritik och förslag på förbättringar, jag är trots allt bara en glad amatör som vill lära mig mer. Resultatet blev bra och jag är nöjd med hur den blev, framförallt glad över hur den tagits emot, alltid roligt med positiv feedback. Jag hoppas på en fortsättning nu i slutet av året där kanske ännu fler vill vara med. :)

Däremot så är jag, återigen personligen, inte specielllt intresserad av att agera bildkritiker/kvalitetsgranskare/domare/rösträknare över vad som ska få vara med eller inte, tycker det räcker att det ska vara något UE relaterat.
Min tanke är/var att alla som är medlemmar på forumet ska få möjlighet att få vara med oavsett om man är en erfaren och duktig fotograf eller om man är helt nybörjare på fotoområdet eller inom UE. Fasen, hela världen är full av svåruppnåbara nivåer där man ska vara såpass bra för att få kvala in. Detta ska förhoppningsvis fortsättningsvis ses som ett kul projekt för oss alla här på forumet, annars tappar det liksom charmen. 28ds, som forum, är i mina ögon ett trevligt forum med seriösa medlemmar som bidrar till detta, att det drivs kostnadsfritt för oss är oerhört häftigt tycker jag, Årsboken ska liksom passa in detta upplägg, forumets karaktär och schyssta upplägg ska även prägla årsboken.

Sammanfattningsvis: Precis som här på forumet, alla ska få vara med, synpunkter och idéer ska få lyftas om man håller en respektfull ton genemot varandra och även plats för en stor dos humor ska finnas.

Varför skrev jag inte bara sammanfattningen direkt bara, det var ju det jag ville ha fram ju , mkt text blev det ;) .
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Felstavning
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""DMT""]

Sammanfattningsvis: Precis som här på forumet, alla ska få vara med, synpunkter och idéer ska få lyftas om man håller en respektfull ton genemot varandra och även plats för en stor dos humor ska finnas.

Varför skrev jag inte bara sammanfattningen direkt bara, det var ju det jag ville ha fram ju , mkt text blev det ;) . [/quote]

Tycker att du har nått fram med ditt budskap :)

28ds är ju primärt ett forum som avhandlar ruiner/övergivna platser i dess olika former och stadier av förfall, och inte ett forum som avhandlar fotografering, även om foto av naturliga skäl (medlemmar visar upp bilder från sina besök) är en stor del av forumets innehåll.

Så, i mina ögon, är det fina med en "28ds Årsbok" att en sådan kan hjälpa till att visa upp vad en del av forumets medlemmar (åtminstone de som vill bidraga med bilder till årsboken) sysslar med, och visa den bredd som finns här.

Någon sorts kvalitéts-kontroll osv av en Årsboks innehåll skulle bara vara hämmande, och dagens billiga/gratis hantering av digitala medier innebär inga ekonomiska begränsningar kring hur omfattande en 28ds-Årsbok skulle kunna vara.

Ännu en gång en stor eloge till dig DMT som kom på detta med årsboken, tack för ditt jobb/engagemang, och hoppas att du tar på dig att sammanställa 28ds Årsbok 2012, hoppas den innehåller minst 100 bilder!

/B
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Herrejösses. Förhoppningsvis sista gången på 11 månader jag befläckar denna tråd med min onda penna: ;)

"Fotografisk bild" avsåg endast ett bidrag: Provokatören Mad Bleach "tag" betraktar inte jag som en raktigenom fotografisk bild vilket väl borde vara ett grundkriterium. Snarare liknar den en insmugen reklamaffisch, försedd med loggor och kladd och behandlad som den är i sina subversiva definitionsförsök. Åter tas UE-begreppet ner där det tydligen hör hemma trots allt? Det kanske är bra att sättas på plats, vad vet jag. Men det är inte alla som förstår ironin (om det är det?). I sådant sällskap är jag iaf glad att jag inte deltog, och det var egentligen just av dylika farhågor jag avstod. Jag ägnar mig inte åt UE, åtminstone inte i den definitionen.

Sen tycker jag bildtexternas vältrande i nyfunnen sentimentalitet kan bli lite tjatigt, men det är inget speciellt här och det är väl en del av hela vinkeln (är själv en nostalgiker) (se där, fler slängar av sleven)

Om vi kan släppa detta nu så tänkte jag försöka vara konstruktiv och tycker det vore kul att utvidga konceptet till en årlig omröstning där de bästa bidragen föräras en plats i årsboken. Omröstningen måste isåfall begränsas till kort tid, t ex en vecka, så att inte tidigt publicerade bilder får ett orättvist övertag. De flesta av bidragen i år hade varit goda vinnare.

För övrigt lägger jag faktiskt fruktansvärt mycket tid på att fota, för den som tvivlar. Betydligt mer än på att skriva. Jag har valt att inte förhäva mig (här) genom att skapa en tråd för varenda ställe jag besöker, det finns det nog av ändå. Så det blir mest sporadiskt kommenterande. Det kan säkert kallas blygsamhet och inte bara översitteri. Men det är inte första gången jag fått försvara mig efter att ha stuckit ut hakan så jag ska försöka balansera det bättre i fortsättningen. Jag har i alla fall lovat mig själv att försöka bli ärligare i vad jag skriver men ska det vara så här så blir man väl relegerad. Kan man inte bli älskad så kan man i alla fall bli hatad. Tänk om jag skulle posta några av mina opublicerade inlägg... byrålådan är full... ;)

Bra skrivet, DMT. Skönt att du överlevde med gott mod.

/PompösPelle
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: 28dagarsenare.se -Årsbok 2011

Inlägg av Grishnac »

Kort sagt - man skall inte ha fingrarna på tangentbordet när man tänker. ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Aseabarn""]
Om vi kan släppa detta nu så tänkte jag försöka vara konstruktiv och tycker det vore kul att utvidga konceptet till en årlig omröstning där de bästa bidragen föräras en plats i årsboken. Omröstningen måste isåfall begränsas till kort tid, t ex en vecka, så att inte tidigt publicerade bilder får ett orättvist övertag. De flesta av bidragen i år hade varit goda vinnare.
[/quote]

Varför ska en 28ds-årsbok vara en tävling? Varför ska allt nuförtiden vara tävlingar och omröstningar? Skulle kunna köpa det konceptet om 28ds var ett fotoforum som tex fotosidan.se, men nu är 28ds inte ett sådant forum.

Är väl betydligt mer spännande med en 28ds-årsbok där forumets medlemmar helt fritt kan bidraga med sin bild/syn vad de håller på med, dela med sig av sina upplevelser, utan att det ska röstas och tävlas?

Låt oss ha kvar en Årsbok här i världen, där det inte handlar om omröstning, tävling, utröstning, byråd och annan form av elitism, utan låt oss ha en 28ds Årsbok 2012 där alla kan bidraga med det de vill/känner för.

Tycker i alla fall jag...

/B
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar