Grängesberg

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""bunkrologen""]Finns ju en del personalbostäder man kan rusta upp i området.. :) [/quote]

De verkar alltså ha anmanat din ide. ;)
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""kristofer""]De verkar alltså ha anmanat din ide. ;) [/quote]

Jag var långt ifrån seriös i mitt inlägg. Dock verkar det finnas en del seriositet i deras skrivbords-antaganden.. Tror dock att det är billigare och enklare att riva och bygga nytt.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""bunkrologen""]Jag var långt ifrån seriös i mitt inlägg. Dock verkar det finnas en del seriositet i deras skrivbords-antaganden.. Tror dock att det är billigare och enklare att riva och bygga nytt.[/quote]

De är som vanligt när det finns drömmar om att allt ska bli som förr. Det är nog många fortfarande tror och hoppas på den tryggheten som fanns under gruvans storhetstid. När fakta är att ett nyöppnande av gruva idag bara skulle bli en liten parentes i ett samhälles historia. Det krävs ingen ingenjörsexamen för att räkna ut hur länge malmen räcker enligt de prognoser som finns i förhållande till den tänkta bryttakt.
Sedan är det klart att husen går att renovera men det kommer med dagens standarder kosta massor och det för en liten parentes i samhällets historia?
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""kristofer""]De är som vanligt när det finns drömmar om att allt ska bli som förr. Det är nog många fortfarande tror och hoppas på den tryggheten som fanns under gruvans storhetstid. När fakta är att ett nyöppnande av gruva idag bara skulle bli en liten parentes i ett samhälles historia. Det krävs ingen ingenjörsexamen för att räkna ut hur länge malmen räcker enligt de prognoser som finns i förhållande till den tänkta bryttakt.
Sedan är det klart att husen går att renovera men det kommer med dagens standarder kosta massor och det för en liten parentes i samhällets historia?[/quote]

Jag är dessutom enormt skeptisk till den totala ekonomiska kalkylen om man ser till de totala nödvändiga investeringarna.
Infrastruktur, fastigheter etc tror jag inte går hem riktigt i kalkylen.

Men, det är väl som man brukar säga, "det kostar att tjäna".

Ser man på den totala idén så känns det som ett idiotprojekt enligt min mening. Framtiden ser ljus ut på ruinfronten.

Får väl gardera mig med att jag inte är någon ekonom.. :)
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""bunkrologen""]Jag är dessutom enormt skeptisk till den totala ekonomiska kalkylen om man ser till de totala nödvändiga investeringarna.
Infrastruktur, fastigheter etc tror jag inte går hem riktigt i kalkylen.

Men, det är väl som man brukar säga, "det kostar att tjäna".

Ser man på den totala idén så känns det som ett idiotprojekt enligt min mening. Framtiden ser ljus ut på ruinfronten.

Får väl gardera mig med att jag inte är någon ekonom.. :) [/quote]

Snillen som spekulerar som det så fint heter. ;)
Att några gruvor kommer öppna ser jag som rimligt då all känd gruvmak runt bergslagen är inmutat. Sedan vilken eller vilka är nog svårt att sia om. Som konjunkturen ser ut nu lär det inte bli mycket mer än provborrning dock.
Jag väntar med spänning, då det säkert kommer dra fram nått utländskt bolag som försvinner spårlöst när malmen sinat och kvar står ett nytt paradis för oss.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Froggbul
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 22:04

Inlägg av Froggbul »

Riktigt gammal tråd men det handlar ju om att väcka liv i saker... Sitter och käkar fukost i på Stopet i Gränges och läser i Nya Ludvika Tidning att man fått 26 mkr i riskkapital för återstart 2014. GIAB noteras på Oslo börsen. Bara att börja leta upp de sista backarna Spendrups...
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

Vet inte om denna gamla tråd är rätt att posta detta i men....
Drömmen lever vidare,
Grängesbergs kommande gruvdrift nämns en bit ner i artikeln.

http://www.dalademokraten.se/sida/id/159852/
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jag är inget stort fan av Aftonblaskan men den här artikeln är intressant:
Bergslagen sitter på en guldgruva
"1989, när jag var sex år gammal, lades gruvan ner. Det var inte lönsamt att bryta malm här längre. Sedan gick allt snabbt.

Järnvägsstationen stängdes. Cassels donation brann ner. Bostadshus revs. Klädaffärerna och skoaffärerna flyttade. Arbetslösheten rusade upp till närmare 15 procent, arbetsförmedlingen stängde. Balkankrig, flyktingbaracker, borgerlig valseger och en halverad kommunbefolkning.

Men nu står Grängesberg, med sina 3 000 invånare, inför en dramatisk förändring. Efter 20 år av förfall, hopplöshet, utflyttning, arbetslöshet reser sig en stukad bygd upp"
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Husen på Öra-berget måste åtgärdas tycker de, själv tycker jag de är rätt trevliga där de står. Klart synd på all skadegörelse som de råkat ut för dock.

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.3617 ... ot-misaren
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Faniskogen""]Husen på Öra-berget måste åtgärdas tycker de, själv tycker jag de är rätt trevliga där de står. Klart synd på all skadegörelse som de råkat ut för dock.

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.3617 ... ot-misaren[/quote]

Jag tycker de börjar likna hästhagen på alla vis ja.. förutom att teglet är rött. Villor omkring som inte vill ha sitt område förfulat av ett gäng vandaliserade limpor med badkaren på gården.

Det är imponerande vilka krafter som sätts i rullning kring sådana här platser, första gången jag var där fanns en olåst källardörr, innan för stod det till och med cyklar kvar i förrådet. Det hade varit enkelt att få dem beboeliga igen men nu total misär.

Att de sedan finns en så fortsatt stark tro på gruvstart och vad detta skulle medföra är nog mest skrämmande. Förvisso ser jag med försiktighet en möjlighet att gruvan faktiskt öppnar, men gruvdrift idag och eventuell arbetskrafts krav på boende ser helt annorlunda ut idag. Att man dessutom får en villa för några hundra tusen gör inte framtiden säkrare för dessa limpor.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar