En fysisk tidning, om UE

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

omnig
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 03 jan 2012, 13:53

En fysisk tidning, om UE

Inlägg av omnig »

Hej!
Jag håller på med ett ganska omfattande projekt just nu. Det är en tidning om UE, Geocaching och modernt "äventyrande". Första numret kommer ut nu i december och marknadsföringen sker via Google, Facebook och andra sociala medier. Det är en prenumerera upplaga om fyra nummer per år så inget säljs i kiosk.

Ni behöver inte "flame":a hela projektet.
Jag vet vad den allmänna åsikten är så bespara mig kommentarer som "Gör det bara inte" och "du förstör ju allt". Försök i stället att styra det till något bra och vettigt som faktiskt blir intressant för alla med samma intresse, det är ingen Bonnierägd produkt direkt... Vi är otroligt lyhörda för åsikter, speciellt i startskedet.

Läs om den på http://www.uesweden.se och kommentera. Vi har idag tre frilansare som har gått med på att skriva, givetvis mot ersättning men de är lika försiktiga och har samma intresse som alla andra med att lämna ut exakta platser. Projektet i sig är snudd på filantropiskt utan större delen går till att täcka kostnader för tryck och produktion.
En prenumerationstidning om nedlagda fabriker, tomma hus och bortglömda byar
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""omnig""]Hej!
Jag håller på med ett ganska omfattande projekt just nu. Det är en tidning om UE, Geocaching och modernt "äventyrande". Första numret kommer ut nu i december och marknadsföringen sker via Google, Facebook och andra sociala medier. Det är en prenumerera upplaga om fyra nummer per år så inget säljs i kiosk.

Ni behöver inte "flame":a hela projektet.
Jag vet vad den allmänna åsikten är så bespara mig kommentarer som "Gör det bara inte" och "du förstör ju allt". Försök i stället att styra det till något bra och vettigt som faktiskt blir intressant för alla med samma intresse, det är ingen Bonnierägd produkt direkt... Vi är otroligt lyhörda för åsikter, speciellt i startskedet.

Läs om den på http://www.uesweden.se och kommentera. Vi har idag tre frilansare som har gått med på att skriva, givetvis mot ersättning men de är lika försiktiga och har samma intresse som alla andra med att lämna ut exakta platser. Projektet i sig är snudd på filantropiskt utan större delen går till att täcka kostnader för tryck och produktion.[/quote]

I min värld så är detta ett hopplöst projekt att sjösätta då jag ser utforskandet mer som ett lite "hemligt" privat nöje. Att börja läsa om det i en tidning kommer aldrig ske för mig.
Problem nummer två med detta projekt blir att alla ställen (nåja nästan) i Sverige redan är avhandlade på olika forum etc. Mystiken finns liksom inte där från början längre.

Mina personliga tankar om det hela vilket inte behöver betyda att fler tycker så.. :)
omnig
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 03 jan 2012, 13:53

Inlägg av omnig »

[quote=""bunkrologen""]I min värld så är detta ett hopplöst projekt att sjösätta då jag ser utforskandet mer som ett lite "hemligt" privat nöje. Att börja läsa om det i en tidning kommer aldrig ske för mig.
Problem nummer två med detta projekt blir att alla ställen (nåja nästan) i Sverige redan är avhandlade på olika forum etc. Mystiken finns liksom inte där från början längre.

Mina personliga tankar om det hela vilket inte behöver betyda att fler tycker så.. :) [/quote]

Målgruppen, ska jag tillägga, är ju också de som aldrig kommer att gå in i en nedlagd industri eller ägna sig åt "överträdelser" (förvisso i ädelt och o-förstörande syfte) men som ändå har en liten slumrande äventyrare i sig. Den inbitne UE:aren får sitt lystmäte genom egna erfarenheter eller surfande. Det finns ju en hel del böcker som bevisar att ett tryckt medium fortfarande har en publik och att tidningen i framtiden även kommer behandla utländska objekt (om man får drömma). Detta behöver dock inte betyda att du har fel =)
En prenumerationstidning om nedlagda fabriker, tomma hus och bortglömda byar
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag hade en tanke om detta för flera år sedan när det var fullt ös i de svenska ödehusen.. men jag övergav det dock då jag konstaterade att det är ett otroligt svårt ämne att göra tidning av men så mycket kontroverser. Jag får ändå passa på att önska lycka till, så får vi se va de blir.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Så ingen lösnummerförsäljning?
Om ni nu faktiskt inriktar er på en målgrupp som inte UE'are tycker jag, trotts din uppmaning, "Gör det bara inte". Det sista som behövs är ytterligare en tidning/film/dokumentär som berättar vad "UE" är för något.

Sen att ni tillsynes verkar bara kopiera rakt av tidigare format av UE-inriktade tidningar gör det ju inte specielt mycket roligare.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Tycker det som spännande och intressant id'e, hoppas det går vägen så lycka till. :)
Har du mer info:
Hur många sidor siktar ni på i varje nummer?

Vad kommer den digitala versionen att ligga på?

Hur mkt tar Apple för att ni ska få sälja den genom dem?
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Jag tycker, i brist på mer info, att detta verkar som en dålig idé.
Hobbyn har väl nog med uppmärksamhet som det är just nu och exakt vem kommer att prenumerera på en sån här tidning när allt redan finns på internet "gratis"? Böckerna köper man ju för att det är bra fakta, bra bilder och skrivet av ofta inom "hobbyn" kända personer som vet vad dem gör och snackar om. Kan man dessutom inte köpa lösnummer så känns det som ännu en spik i kistan.

Att man dessutom sett det postas på Flashback först av en tämligen ny användare utan inlägg som dessutom är helt nyreggad här ger ju lite jag-är-ny-och-vill-ha-gratis-tips vibbar.

Men kör på så får vi se om det blir något.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Mirage""]Så ingen lösnummerförsäljning?
Om ni nu faktiskt inriktar er på en målgrupp som inte UE'are tycker jag, trotts din uppmaning, "Gör det bara inte". Det sista som behövs är ytterligare en tidning/film/dokumentär som berättar vad "UE" är för något.

Sen att ni tillsynes verkar bara kopiera rakt av tidigare format av UE-inriktade tidningar gör det ju inte specielt mycket roligare.[/quote]

Indeed. UE är redan "gjort" i media, det har uppmärksammats allt för mycket för sitt eget bästa och har du minsta intresse för UE så bör du också inse det.

De böcker som finns ligger på ett helt annat plan än en tidning. De handlar först och främst om historia, jmf Jan Jörnmarks böcker eller Leif Högbergs böcker,Blekinge, det hemliga landskapet. Båda mycket intressanta ur UE-synpunkt men de handlar om något annat i första hand.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
snigel1
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 21:28

Inlägg av snigel1 »

Självklart kommer jag stödköpa,

Men förstår inte varför man vill ge sig på att starta en papperstidning 2012, särskilt med så smalt ämne och i ett så litet land. Är det inte bättre att bränna energin på att göra en grymm nättidning istället?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: En fysisk tidning, om UE

Inlägg av Grishnac »

Utan att lämna en åsikt just i ämnet så slås jag direkt av en sak i den här tråden.

En kollega till mig berättade en gång om en resa han gjorde till Frankrike och en av vingårdarna där nere.

När han pratar med ägaren av vingården kommer han in på hur ägaren upplever responsen på att han öppnar sitt hem för besökare och ägaren säger omgående:
- Det är jättetrevligt, men jag avskyr svenskar och japaner.
-Jaså, hur kommer det sig, säger min kollega.
-Jo japaner dom får smaka på det fina vinet och oavsett vad det smakar så ler dom bara, bugar och säger very nice. Svenskarna, dom bara letar fel.
-Vad menar du, letar fel?
-Jo ger du en svensk det finaste vinet av den bästa årgången så kommer denna ändå att säga något som: "är det inte lite syrligt" eller "är det inte lite torrt" medans en fransman eller tysk skulle säga "fantastisk mustighet" eller "underbar fruktighet"!


Det här har jag tänkt på lite grann och det stämmer oerhört bra, vi svenskar letar oftast fel när vi blir presenterade inför en ide eller något nytt - istället för att se det positiva och lyfta fram detta.
Det var också väldigt tydligt i denna tråd.


Jag tycker att om det finns en marknad för en tidning av ett sådant slag så lär det märkas - om inte så lär den inte bära sig, så kör på bara.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar