En fysisk tidning, om UE

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Mirage""]Jag är inte emot idén med en tidning. Tvärt om har jag lämnat vad tips och idéer jag har till en annan person här på forumet som jag tror är bättre lämpad att försöka driva ett sådant här projekt.[/quote]
Nu var det visserligen inte enbart ditt inlägg jag svarade på, men meningen jag citerade tyckte jag inte var så svår att misstolka.... Sorry om jag gjorde det.

[quote=""Mirage""](Håller förövrigt inte alls med dig om Snowboard som verkar bli allt mindre för varje år i backen. Numera känner jag mig nästan lika malplacerad i backarna som vi brädåkare kunde tycka skiåkarna var, för en 10-15 år sedan)[/quote]
Hmm, intressant. Jag har inga varit i en backe på någon anläggning på mycket länge. Jag har på sista tiden endast gjort toppturer där jag knatat upp själv med snöskor, så koll har jag nog inga längre :o

Jag är ändå lite intresserad av att se vad tidningen försöker att erbjuda som skall få folk att betala för det, men inte tillräckligt intresserad för att prenumerera... Men kan en bok sälja så kan nog en bra tidning sälja också.
omnig
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 03 jan 2012, 13:53

Inlägg av omnig »

[quote=""Mirage""]Jag är inte emot idén med en tidning. Tvärt om har jag lämnat vad tips och idéer jag har till en annan person här på forumet som jag tror är bättre lämpad att försöka driva ett sådant här projekt.

Hos omnig har jag däremot inte kunnat se någon potential i huvudtaget.
[/quote]

Nu är jag i försvarsställning igen känner jag så jag är inte så hård som jag framstår nu. Men, om den här andra personen är mer lämpad, varför finns det inte redan en tidning om UE då?

Hur som helst så får vi se vad det blir av det här, som läget är nu har vi redan ett 50-tal prenumeranter och det kommer in nya varje dag utan större ansträngning så med lite flyt, tur och envishet så når vi break-even och allt blir en realitet. Gör vi det inte så kommer jag absolut vara den första att säga "Nej, vi kunde inte nå dit, denna gång".

När man inte har något mer vettigt att säga så kan man citera någon annan som sagt något bra. Jag väljer Henry Fords svar till sina ingenjörers argument att det inte gick att bygga en 8-cylindersmotor i ett enda block. Han svarade dem bara:

"Do it anyway"
En prenumerationstidning om nedlagda fabriker, tomma hus och bortglömda byar
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""omnig""]Nu är jag i försvarsställning igen känner jag så jag är inte så hård som jag framstår nu. Men, om den här andra personen är mer lämpad, varför finns det inte redan en tidning om UE då?

Hur som helst så får vi se vad det blir av det här, som läget är nu har vi redan ett 50-tal prenumeranter och det kommer in nya varje dag utan större ansträngning så med lite flyt, tur och envishet så når vi break-even och allt blir en realitet. Gör vi det inte så kommer jag absolut vara den första att säga "Nej, vi kunde inte nå dit, denna gång".

När man inte har något mer vettigt att säga så kan man citera någon annan som sagt något bra. Jag väljer Henry Fords svar till sina ingenjörers argument att det inte gick att bygga en 8-cylindersmotor i ett enda block. Han svarade dem bara:

"Do it anyway"[/quote]
Lycka till.
omnig
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 03 jan 2012, 13:53

Inlägg av omnig »

[quote=""jornmark""]Lycka till.[/quote]

=) Tack!
En prenumerationstidning om nedlagda fabriker, tomma hus och bortglömda byar
omnig
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 03 jan 2012, 13:53

Inlägg av omnig »

Om vi nu bortser från själva idén i sig med en tidning och i stället låtsas att den redan finns. Vad vill man ha för reportage i den? Det kommer vävas in lite grottforskning och Geocaching (minns inte vem i tråden som sa detta) men det var något som faktiskt kom på tal när vi hade vårt initiala redaktionsmöte.

Naturligtvis är det en del UE-rapporter som kommer behandlas. Förutom det så har jag en kort lista på några av de saker vi funderade över och det vore kanon att få lite reflektioner på det:

* Geocaching
* Spelunking
* Test av diverse utrusning
* Fototips
* Intervjuer med folk relaterade till objekten (varför de blev övergivna etc)
* Utländska objekt och historier
* Intervjuer med utövare
* Ställen som det utövas verksamhet i men som kan relatera till hobbyn. Tex den ombyggda kärnkraftsbunkern som Bahnhof idag har byggt om till en serverhall (mycket intressant!)
* En medlemsförening frånkopplad från tidningen (Vet att detta har diskuterats förut)
* Arrangerade "gruppresor" med tillträde till platser som kan vara svårt att få tillstånd till som individ

Det finns fler grejer på listan men vi tar tacksamt emot reflektioner om ovanstående samt nya idéer på intressanta ämnen relaterat till intresset.

Ha en fortsatt bra dag!
En prenumerationstidning om nedlagda fabriker, tomma hus och bortglömda byar
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""omnig""]Om vi nu bortser från själva idén i sig med en tidning och i stället låtsas att den redan finns. Vad vill man ha för reportage i den? Det kommer vävas in lite grottforskning och Geocaching (minns inte vem i tråden som sa detta) men det var något som faktiskt kom på tal när vi hade vårt initiala redaktionsmöte.

Naturligtvis är det en del UE-rapporter som kommer behandlas. Förutom det så har jag en kort lista på några av de saker vi funderade över och det vore kanon att få lite reflektioner på det:

* Geocaching
* Spelunking
* Test av diverse utrusning
* Fototips
* Intervjuer med folk relaterade till objekten (varför de blev övergivna etc)
* Utländska objekt och historier
* Intervjuer med utövare
* Ställen som det utövas verksamhet i men som kan relatera till hobbyn. Tex den ombyggda kärnkraftsbunkern som Bahnhof idag har byggt om till en serverhall (mycket intressant!)
* En medlemsförening frånkopplad från tidningen (Vet att detta har diskuterats förut)
* Arrangerade "gruppresor" med tillträde till platser som kan vara svårt att få tillstånd till som individ

Det finns fler grejer på listan men vi tar tacksamt emot reflektioner om ovanstående samt nya idéer på intressanta ämnen relaterat till intresset.

Ha en fortsatt bra dag![/quote]

Kärnkraftsbunker??
Tror du har rört ihop det hela lite nu. :)
Utan att på något sätt vara elak, men jag förstår vad Mirage menar nu med någon som hade bättre förutsättningar.

Jag har svårt att se den här tidningen bli verklighet om du som initiativtagare inte själv har ett stort intresse och framförallt är insatt i ämnet. Du skulle behöva knyta någon som är insatt till dig och låta den personen föra talan om objekt och andra liknande frågor.

Bara mina funderingar om det hela. :)
omnig
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 03 jan 2012, 13:53

Inlägg av omnig »

[quote=""bunkrologen""]Kärnkraftsbunker??
Tror du har rört ihop det hela lite nu. :)
Utan att på något sätt vara elak, men jag förstår vad Mirage menar nu med någon som hade bättre förutsättningar.

Jag har svårt att se den här tidningen bli verklighet om du som initiativtagare inte själv har ett stort intresse och framförallt är insatt i ämnet. Du skulle behöva knyta någon som är insatt till dig och låta den personen föra talan om objekt och andra liknande frågor.

Bara mina funderingar om det hela. :) [/quote]

Helt korrekt, inte kärnkraftbunker utan kärnVAPEN bunker. (Däremot har jag för mig att det faktiskt -finns- ett kärnkraft som byggdes till reservkraft någonstans i mitten av Stockholm...) Läser du längre upp så ser du att jag inte är ensam utan jag HAR folk som är intresserade i ämnet redan och HÅLLER aktivt på med det här. Jag kommer inte skriva.

Jag understryker igen, man måste inte alls kunna ämnet mer än ytligt. Man knyter till sig folk som kan det och har intresset. 99% av er som läser detta har heller aldrig startat och drivit en tidning från scratch.

Så, med det sagt, hur kan vi göra den så bra som möjligt i stället för att diskutera om det går eller ej?
En prenumerationstidning om nedlagda fabriker, tomma hus och bortglömda byar
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Lycka till med projektet. Vissa kanske tycker att UE bör förbi en subkultur som inte syns allt för mycket, samtidigt så hade dessa personer haft noll koll utan alla dessa forum ute på nätet. En tidning hade varit ungefär likvärdig med ett forum, dock utan en massa OT-snack... Ser fram emot "Månadens ficklampa" och liknande artiklar. :D
[quote=""omnig""](Däremot har jag för mig att det faktiskt -finns- ett kärnkraft som byggdes till reservkraft någonstans i mitten av Stockholm...)[/quote]
Du tänker kanske på Ågesta som värmde upp Farsta?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
omnig
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 03 jan 2012, 13:53

Inlägg av omnig »

[quote=""Saddam""]Du tänker kanske på Ågesta som värmde upp Farsta?[/quote]

Japp! Precis det som jag hade i åtanke. För de som är intresserad av Bahnhofs anläggning så kan man läsa om den på deras hemsida. "Pionen" heter den och jag hade, som företagskund" en inbjudan dit under invigningen. Bor dock lite för långt bort för att det skulle kännas som att det var värt det just då...

Annars, en oerhört läcker station, kika HÄR
En prenumerationstidning om nedlagda fabriker, tomma hus och bortglömda byar
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Saddam""]Ser fram emot "Månadens ficklampa" och liknande artiklar. :D
[/quote]

Varför inte "Månadens UE-utvik" där någon UE:are har fotograferat sig själv naken i någon ruin.... :p (Tanken slog mig, med hänvisning till en tråd här på 28ds med hänvisning till en tråd på 28dk-UK)

/B
Skriv svar