En fysisk tidning, om UE

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Satte också upp mig som prenumerant (och klickade på [_f]acebook-gilla), hemsidan var väldigt snygg och ingav förtroende för högtidsstunder i fåtöljen när tidningen kommer... :)
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

Låter som ett trevligt projekt, kommer givetvis att skriva upp mig på en prenumeration. :D .
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Mirage""]Det sista som behövs är ytterligare en tidning/film/dokumentär som berättar vad "UE" är för något.[/quote]
Första kaffekoppen är förbrukad och andra är på god väg, so here goes...

Intressen/nöjen/hobbies/sporter har enligt mig tre olika faser som de kan gå genom.
Fas1: Det är nytt och väldigt få sysslar med detta. Nykomlingar till "scenen" uppskattas och då det är nytt så är det lätt att snabbt bli duktig och komma in i gemenskapen, bara man är tillräcklig intresserad.
Fas2: Det är lite halv känt och nu börjar det bli ganska många som är intresserad. Många av de som hoppar på tåget i denna fas vill gärna vara annarlunda, ser detta som ett coolt udda hobby och ser helst inte att det blir ännu fler utövare för då är man inte annarlunda längre. Det krävs också lite mera av utövarna för att de ska kunna klassa sig som utövare av aktiviteten i fråga.
Fas3: Mainstream. Det är ett hobby/intresse precis som alla andra, inget konstigt eller annarlunda med det.

Självklart finns det undantag. Det finns de som hoppade på tåget under fas2 som glädligen hjälper andra nykomlingar, och det finns de som var med i fas1 som aldrig ville ha flera, men generelt så följs detta mönster.

Ett exempel på en sysselsättning som nyligen nått fas3 är snowboard. Det var inte så vanligt för 15 år sen men nu åker varannan snowboard, det är inget konstigt.

Ett exempel på en sysselsättning som är på väg in i fas3 är klättring. Klättring har ökat väldigt mycket på senare tid och många ser det som ett roligare alternativ till friskis & svettis. Jag stöter på väldigt många som känner i alla fall någon som klättrar aktivt. Tack vare plastklättring inomhus så får fler och fler upp ögonen för klättring. Att klättring är på väg in i fas3 kännetecknas av att det förr så standard frågan "är det inte farligt?" ersätts ofta av "min son/kompis klättrar/har en kompis som klättrar...".

Ett exempel på en sysselsättning som befinner sig i fas1 och har funnits där länge är speleologi/grottning. Visst kan man gå in i en turistgrotta och förundras, men hur många aktivt spenderar lite semester varje år med att kräla omkring i kalla blöta trånga och ofta smutsiga gångar, ofta långt bort från civilisation? På en flera möten jag varit på med grottare talas det ofta om hur trevliga alla är och hur välmött man blir. Det beror ju inte på att det är grottning de sysslar med, det beror på att de är i fas1. Så var klättergemenskapen förr, och förmogligen även snowboardgemenskapen.

Vissa aktiviter dör ut innan de når fas2. Mono-ski är ett sånt exemplel. Visst finns väll de som envisas med mono-ski, antigen för att de verkligen vill vara annarlunda eller för att de verkligen gillar det, men det är ju så gott som dött nu. Iofs så blir skidorna bredare och bredare, snart har man en mono-ski på varsin fot, men det är ju inte samma sak...

UE har enligt mig ganska nyligen nått fas2. Kommer det att nå fas3? Jag vet inte, men när icke UEande folk för höra mitt intresse så tipsar de ofta mig om en bok som handlar om övergivna platser... Så det är ju ett känt fenomen men var och varannan känner inte någon som sysslar med det direkt. Det kanske kommer...

Hur det går med den här tidningen följer jag gärna med intresse. Går det mycket bra, ja, kanske är det ett kännetecken på att fas3 är inte så himla långt borta. Går det ok, kanske betyder det att UE är kvar i fas2 ett bra tag till, kanske för alltid. Går det dåligt, då har UE kanske befunnit sig i fas2 lite för kort tid för att en tidning som denna ska kunna gå runt...

Att UE skulle studsa tillbaka till fas1 eller dö ut tror jag inte kommer att ske. Den här typen av tidning är bara ett naturligt steg i aktivitetsevolution, att kämpa emot är lönlöst.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Akrylamid""]
Ett exempel på en sysselsättning som nyligen nått fas3 är snowboard. Det var inte så vanligt för 15 år sen men nu åker varannan snowboard, det är inget konstigt.[/quote]

Jisses! :eek: Jag började åka bräda 1989!

Fas 0 för mig då ;)
Men man var ganska ensam med bräda då minst sagt! Även i alperna så jag är med på ditt resonemang.

Sorry för OT :)
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""bunkrologen""]Jisses! :eek: Jag började åka bräda 1989!

Fas 0 för mig då ;)
Men man var ganska ensam med bräda då minst sagt! Även i alperna så jag är med på ditt resonemang.

Sorry för OT :) [/quote]

Du brädade mig med ett par år alltså... ;) Jag började åka 1991, det var tider de. Jag har kvar min Burton Air från glamdagarna.

Ännumera OT, fast ja gillar utlägget om de olika faserna.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""kristofer""]Du brädade mig med ett par år alltså... ;) Jag började åka 1991, det var tider de. Jag har kvar min Burton Air från glamdagarna.

Ännumera OT, fast ja gillar utlägget om de olika faserna.[/quote]

Burton cruiser 165 med split tail var det hetaste då... (1989) ;)
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Min första bräda var en Burton Cruiser, dock ej med tailsplit :)

När jag lånade en bräda för att testa för första gången ca 18 år sedan fick jag höra från högtalarna i liftsystemet att de skulle ha skidkurs dagen efter och jag var varmt välkommen. Jag hade enorma problem med ankarliftarna och blev lite av en kändis i liftkön den dagen :o

Edit: Nu ljuger jag! Min första bräda var ju en Nidecker! Inte med tailsplit, den hade helt rak ända och bindningar för slalompjäxor. Cruisern var min andra bräda, den första jag hade med bindningar för kängor.
Senast redigerad av 1 Akrylamid, redigerad totalt 0 gånger.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Jag är inte emot idén med en tidning. Tvärt om har jag lämnat vad tips och idéer jag har till en annan person här på forumet som jag tror är bättre lämpad att försöka driva ett sådant här projekt.

Hos omnig har jag däremot inte kunnat se någon potential i huvudtaget.


(Håller förövrigt inte alls med dig om Snowboard som verkar bli allt mindre för varje år i backen. Numera känner jag mig nästan lika malplacerad i backarna som vi brädåkare kunde tycka skiåkarna var, för en 10-15 år sedan)
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Mirage""]J(Håller förövrigt inte alls med dig om Snowboard som verkar bli allt mindre för varje år i backen. Numera känner jag mig nästan lika malplacerad i backarna som vi brädåkare kunde tycka skiåkarna var, för en 10-15 år sedan)[/quote]

Det är för alla tror att carvingskidor är snowboards..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Anders And
Inlägg: 96
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 13:24

Inlägg av Anders And »

Det är bara att gasa på - det finns alltid plats för en bra produkt, även en tidning som du beskriver - det är ju inte bara UE utan annat för de som söker äventyr. Det finns ju alla möjligheter att skriva och berätta i samband med vad som finns av bildmaterial - också inom geocaching och annat. Let it roll!
Skriv svar