Gamla Stockholm - Staden i mitt hjärta

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Gamla Stockholm - Staden i mitt hjärta

Inlägg av Aseabarn »

Sevärd tillbakablick just nu i SVT2:
Staden i mitt hjärta, dokumentär från 1992.

http://www.svtplay.se/video/138581/staden-i-mitt-hjarta

Frilansfilmaren Anders Wahlgren berättar hur hans barndoms Stockholm har förändrats. Stockholm är den stad som förändrats mest i Europa utan att ha blivit bombad. Mer än 700 hus strök med i den stora rivningsvågen på 50- och 60-talen. I gamla och nya bilder får vi uppleva Malmskillnadsgatan, Brunkebergstorg, Regeringsgatan och det gamla Klara och möta människor som bott och arbetat i de gamla kvarteren.

Här utdelas välförtjänta smockor. Ge dem vad de tål bara!

Helt osökt gör jag en lustig koppling: Jag läste just i den skrämmande boken "Den flamsäkra katten", om kemisamhället. Bly har effekten att det påverkar nervsystemet och gör människor "dumma". Två generationer anses ha förlorat 5 poäng på IQ-skalan tack vare den blyade bensinen och dess avgaser! Jag funderar så smått om det finns en koppling till rivningsvansinnet som plågade svenska städer när bilismen-optimismen var som störst... Något galet var det. Dessutom ska Sverige alltid vara duktigast. Det är vad flera hundra års fred gör med ett samhälle. Då kan man ägna sig åt att driva det sociala experimentet till sin spets och försöka skapa ett sterilt idealsamhälle där alla ska ha lika men jag ska ha mest. Man vet inte vad man har innan man riskerar förlora det. Nej, Sverige skulle må gott av ett redigt krig. OK, det där sista menade jag inte... ;) (slänger in en smiley som brasklapp för att inte låta bitter)
Senast redigerad av 6 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

ja det är obegripligt hur man gick fram. Visst fanns det kvarter som var mer eller mindre slum i Klara men samtidigt tog man ner massor av hus som var vackra och fullt användningsbara. Sagerska palatsen där dåvarande PK-banken byggdes tex. Listan kan göras lång

Det rivs ännu idag. Lindgården med dess historia är ofattbart att det togs bort. Saknar den runda busstationen vid Norra bantorget. En viktig rest för att förstå Sthlms historia med bussar in från landsorten. Vet inte riktig vad som sker bakom Skandia på Sveavägen men det ser ut som om man river ett väldigt vackert Jugendliknande hus. Hur har man fått tillstånd till det?

På Grev Turegatan togs ett 30-talshus ner för att bygga nytt. Biografen Astoria på Nybrogtan rivs.

Men frågan är om inte landsortsstäderna drabbades värst? Man byggde Konsum/Bolag/ etc. Nu dör stadskärnorna och kommersen flyttar ut på gärden utanför staden. Där sitter man med sina tomma vandaliserade torg. De gamla kommunalpamparna snurrar nog i sina gravar
Skriv svar