28dagarsenare.se - "Årsbok 2012"

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Bra jobbat DMT och alla som skickat in bidrag! Jag håller på att lägga om mitt bildsystem så jag hann inte med den här gången.

Eftersom alla redan hyllat Aseabarn väljer jag att lyfta fram Rutgers tyska vilohem, fantastiskt ljus i den!


F.ö. rekommenderar jag alla som jobbar med att få till ljuset i sina bilder att kalibrera skärmen. En Spyder 4 kostar inte så mycket och behövs bara en gång i månaden eller mer sällan, så det går dessutom att köpa en ihop med några andra (det finns inga hinder att installera mjukvaran på fler datorer).
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Måste instämma i hyllningen av Gruvtrolls bergasal och Rutgers vilohem. De fyra silhuetterna i underjorden (samma person misstänker jag..) gör mycket till. Enorm bild. Benkars skugga på betongväggen ger också en extra dimension. Är själv lite allergisk mot att ha folk i bild men måste påminna mig att det kan lyfta hela bilden i vissa fall.

Ja holy sh**, det blev verkligen en annan bild, haha! Nej, det var ingen skillnad.
Jag experimenterade och landade i att om jag i Photoshop tar "Assign color profile" till Apple RGB så blir det identiskt med PDF:en. Så jag tror att det är vad DMT:s program gjort. Output-PDF:en blir i detta colorspace och de bilder som inte redan har samma, blir inte konverterade utan bara "tilldelade" denna färgrymd. Om jag först gör en "Convert to profile" till Apple RGB så misstänker jag att resultatet ska bli rätt, vi får se vad DMT kommer fram till. Sen är inte livet slut om bilden är lite för ljus, jag kan leva med det. Det finns petigare fotografer än jag (eller gör det?) :rolleyes: Men det kan ju vara bra att veta för framtiden vad som är rätt metod.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Mycket fin årsbok! Tack DMT (och alla som bidragit)!
Aseabarns trappa upp till Gud slår nog det mesta, i alla fall.
Jag fick också lite beröm och det tackar jag för.

Problem med för ljusa bilder: Just mitt tyska vilohem blev också lite för ljust i skuggorna jämfört med originalet, precis som Aseabarns bild. Jag kanske har en förklaring.

Det är nämligen så illa att olika program visar en och samma bild på olika sätt, trots att den visas på samma skärm. Det har med de olika programmens färghantering att göra. Jag har själv märkt av det, om man jämför Photoshop och Windows bildtittare. Problemet verkar synas mest i halvmörka partier av bilden. För ett solbelyst motiv spelar skillnaderna ingen större roll.
På Fotosidan finns flera trådar om detta. Här är en i högen (orkar inte leta fram den mest relevanta)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92960

Bildvisning, och då särskillt färghantering, är dataålderna verkliga akilleshäl. Man får helt enkelt stå ut med att ens egna bilder kan se ut lite hur som helst hemma hos folk. Man ska ända försöka göra sitt bästa för att få rätt färgåtergiving på sin skärm. Det har man igen när man ska skriva ut sin bild, eller trycka den.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Tack för det Rutger.

Nu tror jag frågan om färgerna är löst, Aseabarn kom på vad det antagligen var, kan vara bra att känna till framöver, det hängde ihop med färginställningarna på nåt sätt.

Hursomhelst passade jag på att lägga upp den korrigerade versionen för er som önskar ladda ner den, finns HÄÄÄR

Nu drar jag mig åter undan i sällskap med en flaska rött, och filar på nåt nytt projekt. ;)
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Aseabarn""]Ja holy sh**, det blev verkligen en annan bild, haha! Nej, det var ingen skillnad.[/quote]
Vissa bilder blir en otrolig skillnad om jag tittar på jobbet eller hemma, medans med vissa andra bilder märker jag ingen skillnad... Nå väl, det finns lämpligare trådar för mig att ta upp detta i, en maffig bild är det hur som helst.
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

Bra jobbat DMT och allihopa! Jag tycker precis som jag ser att många andra gör Gruvtroll och Aseabarns bilder var de allra mest exotiska! Men inte att förglömma er andra, många timmar som spenderats bland rost och förfall, underjord och spindlar. Det gillar vi :)
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

En vecka efter att årsboken var klar, gjorde jag en komplett engelsk översättning av all text, kan jag avslöja nu. Nu verkar det som att DMT fått ändan ur vagnen och äntligen satt in texten i årsboken också. :rolleyes: Vad tycker ni, det vore väl inte helt fel med en internationellt gångbar version? Själv har jag inga internationella kontakter i ruin-svängen men det finns det säkert andra som har och vet hur och var man bäst publicerar en dylik skrift?

Antar att den kommer upp under morgondagen, det är upp till DMT. Sen lär väl synpunkterna ramla in från folk som anser sig felöversatta.. Jag har iaf. gjort mitt allra bästa. :cool:
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Japp, det tog lite tid innan jag tog tag i det igen men nu är det gjort, länk till den engelska versionen finns här:
http://sdrv.ms/10mTh0K

Hoppas som sagt att ni inte har nåt emot detta initiativ men både Aseabarn och jag tyckte det vore roligt att göra en engelsk version också.

Passade även på att göra om den svenska versionen lite också. Jag märkte när jag tryckte upp den att framsidans text blev på tok för mörk så jag gjorde den lite ljusare och lite andra färger helt enkelt.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Bra initiativ.
Jag hoppas de som är reggade på div utländska forum kan förmedla insatsen.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Tjusigt!
Många bilder som var värda att nämnas tycker jag.

Nu har jag missat två år i rad, och skall fan försöka komma ihåg nästa år. Vi får väl se... ;)

Jättebra jobbat var det iaf! :D
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Skriv svar