SVT: Hemliga svenska rum

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Fullbumpa
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 18:40

Inlägg av Fullbumpa »

I norra ändan av ön ser det på satelitbilderna ut som en fartygstunnel. Kunde man åka rakt igenom eller var det en av dem som inte brukar nämnas så ofta?
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Från Muskö till Linköping. Saabs bergfabrik ligger nu för allmän beskådan på SVT play, även det en maffig anläggning.
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""baaz""]Från Muskö till Linköping. Saabs bergfabrik ligger nu för allmän beskådan på SVT play, även det en maffig anläggning.[/quote]

Såg just slutet av detta program på TV. Magnifikt! Potentiell plats för en forumträff?
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Första underjordsanläggningen som faktiskt verkar intressant enligt mig! Nej förresten, andra!

Tack och lov att man är techie och inte ekonom. Jag kommer aldrig att förstå nyttan med den vansinniga kapitalförstöring det måste innebära att lägga ned en bergsanläggning.

ASEA i Västerås hade långt gångna planer på en liknande underjordsverkstad vid tiden. Den skulle ligga under Rocklundaskogen och ha infart ungefär vid Hovdestalunds kyrkogård. ASEA ägde ju marken med Villa Utsikten på berget. Men det blev aldrig av (sägs det...). Man verkar ha vänt med byggstart bara någon månad bort. Istället började man bygga på Finnslätten, idag Västerås "Silicon Valley". Jag har letat spår efter den planerade ingången men inte hittat något säkert.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""Ärlige Harry""]Såg just slutet av detta program på TV. Magnifikt! Potentiell plats för en forumträff?[/quote]

Under en period i livet jobbade jag som NC fräsare i Hall 3 ovan jord och besökte bergsverkstaden nästan dagligen. Första gången man som mycket ung man såg den långa rulltrappan ned blev man rätt imponerad och nästan lite stolt faktiskt. Lite kusligt att plötsligt börja bli en del av historien. Jag kan konstatera att de bara visade en liten del av alla verkstadshallar/avdelningar som fanns därnere.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Var det bara jag som höll på att göra i brallan i slutet av extramaterialet?
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Aseabarn""]Första underjordsanläggningen som faktiskt verkar intressant enligt mig! Nej förresten, andra!

Tack och lov att man är techie och inte ekonom. Jag kommer aldrig att förstå nyttan med den vansinniga kapitalförstöring det måste innebära att lägga ned en bergsanläggning.

ASEA i Västerås hade långt gångna planer på en liknande underjordsverkstad vid tiden. Den skulle ligga under Rocklundaskogen och ha infart ungefär vid Hovdestalunds kyrkogård. ASEA ägde ju marken med Villa Utsikten på berget. Men det blev aldrig av (sägs det...). Man verkar ha vänt med byggstart bara någon månad bort. Istället började man bygga på Finnslätten, idag Västerås "Silicon Valley". Jag har letat spår efter den planerade ingången men inte hittat något säkert.[/quote]

Spännande! Är själv gammal Aseat så säg gärna till om du hittar nåt! :)
jofawe
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 15:12
Kontakt:

Sv: SVT: Hemliga svenska rum

Inlägg av jofawe »

Kolla på avsnittet som går nästa vecka, om en gruva utanför Borlänge.. fy fan vad vackert!
Frazdrik
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 17:09

Inlägg av Frazdrik »

[quote=""jofawe""]Kolla på avsnittet som går nästa vecka, om en gruva utanför Borlänge.. fy fan vad vackert![/quote]

Jag fick gåshud av det där avsnittet. :) Som en sagovärld.
Användarvisningsbild
Pexter
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 20:53
Kontakt:

Inlägg av Pexter »

[quote=""Frazdrik""]Jag fick gåshud av det där avsnittet. :) Som en sagovärld.[/quote]

Ja det var en fantastisk gruvmiljö där!
Skriv svar