SVT: Hemliga svenska rum

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Pexter""]Ja det var en fantastisk gruvmiljö där![/quote]

Verkligen, helt klart det intressantaste avsnittet hittills. Kul att få se baggbo-folk på tv dessutom
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Mrw
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 13:32

Inlägg av Mrw »

Kolla nyss på avsnittet det är så man får gås hud och funderar på vad man måste göra för att få följa med dom en vända ner =) det skulle vara en riktig upplevelse
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Tuna e grymt! bodde där under 2 helger nu i somras
Användarvisningsbild
Linkan
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 15:52
Kontakt:

Inlägg av Linkan »

[quote=""jofawe""]Kolla på avsnittet som går nästa vecka, om en gruva utanför Borlänge.. fy fan vad vackert![/quote]

Mycket intressant program.

Måste dock anmärka på att de inte är helt sanningsenliga när de visar hur de kommer in i gruvan. Ja, det går att komma in genom det lilla hål de visar att de går in i. Men efter 25 m så slutar orten med ett stup, man har kommit till ett brytrum. Att ta sig vidare där kräver klätterutrustning och en hel del mod. De lär ju ha gått in där uppe (där det för övrigt är väl igenombommat med lås - om nån skulle kommma på tanken).
jofawe
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 15:12
Kontakt:

Inlägg av jofawe »

[quote=""Linkan""]Mycket intressant program.

Måste dock anmärka på att de inte är helt sanningsenliga när de visar hur de kommer in i gruvan. Ja, det går att komma in genom det lilla hål de visar att de går in i. Men efter 25 m så slutar orten med ett stup, man har kommit till ett brytrum. Att ta sig vidare där kräver klätterutrustning och en hel del mod. De lär ju ha gått in där uppe (där det för övrigt är väl igenombommat med lås - om nån skulle kommma på tanken).[/quote]

Jag funderade lite på hur de fått ner all jäkla kamerautrustning och dykargrejer.
En såndär miniminiminiubåt som de kör omkring med väger ju en del.. likaså dykhus till kamera osv..
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Linkan""]Mycket intressant program.

Måste dock anmärka på att de inte är helt sanningsenliga när de visar hur de kommer in i gruvan. Ja, det går att komma in genom det lilla hål de visar att de går in i. Men efter 25 m så slutar orten med ett stup, man har kommit till ett brytrum. Att ta sig vidare där kräver klätterutrustning och en hel del mod. De lär ju ha gått in där uppe (där det för övrigt är väl igenombommat med lås - om nån skulle kommma på tanken).[/quote]

Det är inte bara i den här episoden de spär på lite extra och gör show av det hela. Gäller de mesta i media, lite show så är alla nöjda..


[quote=""jofawe""]Jag funderade lite på hur de fått ner all jäkla kamerautrustning och dykargrejer.
En såndär miniminiminiubåt som de kör omkring med väger ju en del.. likaså dykhus till kamera osv..[/quote]

Nuförtiden finns det välordnat med spel för att forsla utrustning utan att behöva bära det. Det tar lite tid men är ju mycket lättare. Det är också delvis pga. av detta som besök kräver tillstånd idag.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Linkan""]
Måste dock anmärka på att de inte är helt sanningsenliga när de visar hur de kommer in i gruvan. Ja, det går att komma in genom det lilla hål de visar att de går in i. Men efter 25 m så slutar orten med ett stup, man har kommit till ett brytrum. Att ta sig vidare där kräver klätterutrustning och en hel del mod. De lär ju ha gått in där uppe (där det för övrigt är väl igenombommat med lås - om nån skulle kommma på tanken).[/quote]

Man ska alltid ta TV-reportage, och även vanliga foton/fotogallerier, med en nypa salt.

Man kan genom film, och även stillbilder, alltid välja att vinkla det som man vill, genom att visa det man vill, utelämna annat, och även visa film/bilder i en annan följdordning än vad som skedde i verkligheten.

/B
Racke
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 16:03

Inlägg av Racke »

Mitt intresse för gruvor o brott har fört mig ner i Tunahästberg ett antal ggr, främst förr innan trappor fanns.
Reportaget var vinklat så att det såg ut som om man behövde krypa genom ras och klättra på is för att komma till den stora salen. Så är det ju inte riktigt irl.
Sen bredde de på med faror och att det var en stor press osv känner inte igen mig i detta precis. Är det så skrämmande för dom?
Men det är en häftig gruva!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Racke""]Mitt intresse för gruvor o brott har fört mig ner i Tunahästberg ett antal ggr, främst förr innan trappor fanns.
Reportaget var vinklat så att det såg ut som om man behövde krypa genom ras och klättra på is för att komma till den stora salen. Så är det ju inte riktigt irl.
Sen bredde de på med faror och att det var en stor press osv känner inte igen mig i detta precis. Är det så skrämmande för dom?
Men det är en häftig gruva![/quote]

Som kristofer skrev, det är ju TV, man vinklar och gör besök mer "spännande" än vad det egentligen var/är.

Ge mig ett TV-team, någon som är bra på att klippa, rätt musik, släck ljuset, så skulle en vandring in i/besök i minsta lilla bergrum, kanske tom källaren här hemma, bli nära på hysteriskt "spännande och farligt" :p

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Racke""]
Reportaget var vinklat så att det såg ut som om man behövde krypa genom ras och klättra på is för att komma till den stora salen. Så är det ju inte riktigt irl.
[/quote]
Kul att folk uppmärksammar detta då TV inte alltid ger rätt bild av verkligheten.
Dock gillar jag Hemliga svenska rum ändå...

Benkar: fixa en vettig kamera till mig så ska du få se på grejer! :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar