SVT: Hemliga svenska rum

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag har faktiskt svårt att förstå att grundskolan inte har obligatoriska kurser i kritisk media och informationsanalys. Med tanke på det samhälle vi lever i och att vi ständigt måste kunna ta till oss nya saker är ju vikten att kunna sortera och ta in de viktiga en livsnödvändig kunskap.

Vad gäller just detta programmet kan jag tycka att de gör rätt i att spä på, det blir bättre tv och de håller säkert de som är lite osäkra en bit bort pga att det ser "svårt" ut. För även om just denna gruva är en stabil gruva så finns det många risker där nere under ytan. Det räcker ju med ganska triviala saker för att det ska bli besvärligt, saker händer frågan är bra när..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Linkan""]Måste dock anmärka på att de inte är helt sanningsenliga när de visar hur de kommer in i gruvan.[/quote]

Kan inte se något fel i om man i ett mainstreammedium som TV tagit sig en funderare eller tre på hur man bäst avskräcker kreti och pleti från dumdristigheter som också sliter på platsen.

För övrigt var det ett ganska dråpligt sammanträffande när speakern lyriskt berättade om det kristallklara vattnet samtidigt som kameran svepte över en grupp feta oljebrytare som rostade för fullt... De var fortfarande Aseagröna så det dröjer väl några decennier än innan det börjar sippra ut PCB. Det kanske vore ett lämpligt uppdrag för dykarna att bärga dem medan de är intakta?
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Aseabarn""]Kan inte se något fel i om man i ett mainstreammedium som TV tagit sig en funderare eller tre på hur man bäst avskräcker kreti och pleti från dumdristigheter som också sliter på platsen.

För övrigt var det ett ganska dråpligt sammanträffande när speakern lyriskt berättade om det kristallklara vattnet samtidigt som kameran svepte över en grupp feta oljebrytare som rostade för fullt... De var fortfarande Aseagröna så det dröjer väl några decennier än innan det börjar sippra ut PCB. Det kanske vore ett lämpligt uppdrag för dykarna att bärga dem medan de är intakta?[/quote]


Haha. Ja jäklar. "Ofta är gruvorna väldigt förorenade och har dålig sikt". Märkligt att koppartjuvarna inte varit där.. :eek:
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Jaha, vad tyckte ni om årets säsong av Svenska hemliga rum? Sista avsnittet har nu lagts ut på svtplay.se, man besöker HC Sländan.

Jag säger som så, sista och första avsnitten var de bästa, muskö och saab-berget delar andra plats, Sandträsk 3:e plats och resten ganska ointressant.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
iNTENSITY
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:18

Inlägg av iNTENSITY »

[quote=""MrJ""]Jaha, vad tyckte ni om årets säsong av Svenska hemliga rum? Sista avsnittet har nu lagts ut på svtplay.se, man besöker HC Sländan.

Jag säger som så, sista och första avsnitten var de bästa, muskö och saab-berget delar andra plats, Sandträsk 3:e plats och resten ganska ointressant.[/quote]

Håller helt klart med dig om det, det är klart att det kan vara intressant med de övriga platser som beskrivits, men för oss som har UE-intresset så är de underjordiska och övergivna ställena säkerligen mer intressant.
jofawe
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 15:12
Kontakt:

Sv: SVT: Hemliga svenska rum

Inlägg av jofawe »

Är de nån här som varit nere i Sländan?
Fick lite galna fotoidéer när jag såg bilderna..
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jofawe""]Är de nån här som varit nere i Sländan?
Fick lite galna fotoidéer när jag såg bilderna..[/quote]

Vet inte om nedanstående 28ds-personer verkligen varit där, men ser ut som bilder från Sländan.

Aceman67: http://www.pixbox.se/alb_show_id1074539_page0.html
Erro: http://erro.se/traces/HC_Slandan/
JakobE: http://www.pbase.com/jakobe/abandoned_c ... nse_bunker
benkar: http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... etDalarna/

Finns något mer galleri jag sett, men kommer inte på det rakt av.

/B
Användarvisningsbild
LINK82
Inlägg: 255
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 22:53
Kontakt:

Inlägg av LINK82 »

Vad kommer att hända med anläggningen nu när den blivit så uppmärksammad?
Kommer den att plomberas eller kommer den att stå öppen ?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""LINK82""]Vad kommer att hända med anläggningen nu när den blivit så uppmärksammad?
[/quote]

Raveparty på nyår? :D

Det som händer är att kommunen fått ett problem på halsen, i juni 2009 tog man beslut om att utifrån den "rådande ekonomiska sitiuationen" INTE skjuta till pengar för en miljösanering/stängning.

Gissar att man kommer, om det inte redan är gjort, svetsa igen dörren/ingången ordentligt som en temoprär lösning, tills man kommit på hur man ska göra i slutändan.

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Raveparty på nyår? :D

Det som händer är att kommunen fått ett problem på halsen, i juni 2009 tog man beslut om att utifrån den "rådande ekonomiska sitiuationen" INTE skjuta till pengar för en miljösanering/stängning.

Gissar att man kommer, om det inte redan är gjort, svetsa igen dörren/ingången ordentligt som en temoprär lösning, tills man kommit på hur man ska göra i slutändan.

/B[/quote]

Den är väl redan låst vad jag har förstått..
Skriv svar