Årsbok 2013

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Årsbok 2013

Inlägg av DMT »

Gott folk, nu kände jag det var dags att förhöra mig om intresset att gemensamt sätta ihop en årsbok för 2013. För er som inte var med förr om åren kör vi en resumé så ni vet vad det handlar om, jag kopierar fritt från förra årets upplägg:

1. Ni väljer ut en eller några favoritbilder från ett minnesvärt besök 2013, enda kravet är att det är UE-relaterat, skriv lite kortfattat vad det är för något eller omständigheterna kring fotot, kanske vad ni kände när ni var där, utan att outa platsen (eller er själva), gärna nån kort historia om ni känner till något om platsen/objektet.

2. Maila mig sen bild o text, det är smidigast då allt blir samlat på ett ställe, adress står här nedan. Ligger bilden på nån hemsida, Pm:a mig isf text och länk till bilden så löser jag det därefter.

3. Enbart ert användarnamn skrivs ut, om ni nu inte önskar ha sitt riktiga namn med förstås. Skriv isf detta i mailet/pm:et så jag vet.

4. Fotot behöver inte vara i högsta upplösningen/kvalité, pga av storleken på pdf:en behöver man ibland ändå göra fotona mindre, dvs försämra kvalitén för att den färdiga filen ska förbli relativt hanterbar storleksmässigt. -Jag försöker givetvis hitta bästa balans mellan kvalité och storlek på totala PDF:en. Foton i RAW-format är trevligt men är för stora att maila runt så undvik gärna detta.

Alla medlemmar på 28dagarsenare får givetvis vara med, nya som gamla, ung som gammal, proffs som amatör, systemkamera som mobilkamera, ju fler desto bättre.
Bekymra er inte om era bilder är tillräckligt bra eller inte, detta är inte menat som en tävling, ett foto som man inte är helt nöjd med rent fotografiskt kanske har en rolig och intressant historia eller betyder nåt speciellt för en som man känner man vill delge andra.

SAKER ATT POÄNGTERA
-Jag vill också förtydliga, jag väljer inte ut eller sållar bland fotona som ska vara utan alla som skickar in får vara med bara det är ue-relaterat och inte kränkande mot någon, skyddsobjektet är kanske inte heller så bra, samma regler som gäller här på forumet i övrigt kan vi väl säga.

-Er text ändras inte utan er vetskap, bortsett från ev/uppenbara felstavningar, nån gång har jag fått göra nån liten förändring för att texten skulle passa in på sidan.

-Bild- och texträttigheter tillhör givetvis er fullt ut och materialet får inte användas (ens helt eller delar av) utan att ni tillfrågas och godkänner det, det är samma sak som gällt de tidigare årsböckerna och är inget som ska förändras.


För nya medlemmar eller ni som inte varit med tidigare så hittar ni förra årens böcker i min signatur eller under respektive "Årsbok"-tråd i denna del av forumet.

Tanken är att om allt går som det ska att den ska vara klar runt nyårsafton.
Frågor och synpunker tar vi här i tråden eller via pm om ni så vill

För er som är intresserade och vill vara med, maila i så fall era texter, bilder, eller länkar till:
[email protected]


••••••••
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""DMT""]Gott folk, nu kände jag det var dags att förhöra mig om intresset att gemensamt sätta ihop en årsbok för 2013. För er som inte var med förr om åren kör vi en resumé så ni vet vad det handlar om, jag kopierar fritt från förra årets upplägg:

1. Ni väljer ut en eller några favoritbilder från ett minnesvärt besök 2013, enda kravet är att det är UE-relaterat, skriv lite kortfattat vad det är för något eller omständigheterna kring fotot, kanske vad ni kände när ni var där, utan att outa platsen (eller er själva), gärna nån kort historia om ni känner till något om platsen/objektet.

2. Maila mig sen bild o text, det är smidigast då allt blir samlat på ett ställe, adress står här nedan. Ligger bilden på nån hemsida, Pm:a mig isf text och länk till bilden så löser jag det därefter.

3. Enbart ert användarnamn skrivs ut, om ni nu inte önskar ha sitt riktiga namn med förstås. Skriv isf detta i mailet/pm:et så jag vet.

4. Fotot behöver inte vara i högsta upplösningen/kvalité, pga av storleken på pdf:en behöver man ibland ändå göra fotona mindre, dvs försämra kvalitén för att den färdiga filen ska förbli relativt hanterbar storleksmässigt. -Jag försöker givetvis hitta bästa balans mellan kvalité och storlek på totala PDF:en. Foton i RAW-format är trevligt men är för stora att maila runt så undvik gärna detta.

Alla medlemmar på 28dagarsenare får givetvis vara med, nya som gamla, ung som gammal, proffs som amatör, systemkamera som mobilkamera, ju fler desto bättre.
Bekymra er inte om era bilder är tillräckligt bra eller inte, detta är inte menat som en tävling, ett foto som man inte är helt nöjd med rent fotografiskt kanske har en rolig och intressant historia eller betyder nåt speciellt för en som man känner man vill delge andra.

SAKER ATT POÄNGTERA
-Jag vill också förtydliga, jag väljer inte ut eller sållar bland fotona som ska vara utan alla som skickar in får vara med bara det är ue-relaterat och inte kränkande mot någon, skyddsobjektet är kanske inte heller så bra, samma regler som gäller här på forumet i övrigt kan vi väl säga.

-Er text ändras inte utan er vetskap, bortsett från ev/uppenbara felstavningar, nån gång har jag fått göra nån liten förändring för att texten skulle passa in på sidan.

-Bild- och texträttigheter tillhör givetvis er fullt ut och materialet får inte användas (ens helt eller delar av) utan att ni tillfrågas och godkänner det, det är samma sak som gällt de tidigare årsböckerna och är inget som ska förändras.


För nya medlemmar eller ni som inte varit med tidigare så hittar ni förra årens böcker i min signatur eller under respektive "Årsbok"-tråd i denna del av forumet.

Tanken är att om allt går som det ska att den ska vara klar runt nyårsafton.
Frågor och synpunker tar vi här i tråden eller via pm om ni så vill

För er som är intresserade och vill vara med, maila i så fall era texter, bilder, eller länkar till:
[email protected]


••••••••
[/quote]

Har väntat hela året! :D Kul att du tar dig tid till det!
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Årsbok 2013

Inlägg av htiawe »

Kul! Jag har också väntat! Det blir fantastiskt kul att se vad alla bidrar med. :)
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Trevligt!
Synd att man inte varit ute å fotat så mkt i år, men nått ska jag försöka bidra med.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Kul att höra, har fått in första bidraget så bara ös på nu ni andra. ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Finns det något sista datum för att "lämna in bidrag"? (Lite tjåkat med annat just nu...)

/B
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""benkar""]Finns det något sista datum för att "lämna in bidrag"? (Lite tjåkat med annat just nu...)

/B[/quote]

Har egentligen inte tänkt på nåt sista datum målet är ju som sagt att försöka ha den klar till nyåret men det är ju som alltid flexibelt. Själva ihopsättning av texter och bilder brukar gå rätt snabbt och jag kommer nog att vara lite ledig runt jul för att kunna pyssla med detta isf. ;)

-just det jag är ju bortrest på nyår så den kommer antingen att vara färdig före nyåret eller några dagar efter, antagligen några dagar efter då eftersom det är ju lite att stå i på mellandagarna.

Så kom igen nu mailbomba mig. :)
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Årsbok 2013

Inlägg av htiawe »

Mina bidrag är inskickade. Det är konstigt hur man kan spendera timmar till att researcha för att till slut besöka platserna och det hela resulterar i bilder som inte berättar ens en tiondel av det man känt eller varit med om.
Användarvisningsbild
Radarsnoop
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 19:06

Inlägg av Radarsnoop »

kanske missat det men hur många bilder? En var? eller...
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Radarsnoop""]kanske missat det men hur många bilder? En var? eller...[/quote]

Det går bra med några stycken, funkade bra förra året så jag tycker vi kör likadant i år igen.
Skriv svar