Försvarsanläggningen i Hamn öppnad

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Försvarsanläggningen i Hamn öppnad

Inlägg av nonamegiven »

Nu har den mer eller mindre omtalade försvarsanläggningen i Hamn söder om Sundsvall öppnats. Försvarsanläggningen som låg ute på Fortifikationsverket och som många innan det uppdagades att det var till salu sade att det inte fanns något där. Tyvärr får man inte se så mycket i filmklippet på ST men det är alltid något, vore roligt att få besöka stället. :)

http://www.st.nu/allmant/medelpad/oppni ... met-i-hamn
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Försvarsanläggningen i Hamn öppnad

Inlägg av Grishnac »

Fan vad jag har letat efter det där bergrummet. Nu har jag ju karta så det är lättare, men inte då.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Verkar röra sig om Batteri SL4, färdigställt 1968. Var bestyckad med tre 7,5cm M57 tornpjäser som var ihopkopplade via en centraltunnel.

Jag antar att det är inslaget till centraltunnel som dom öppnar upp i videon. Kul att fler och fler bergrum öppnas upp! Brunnarna verkar fungera då den inte var helt vattenfylld.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Grishnac""]Fan vad jag har letat efter det där bergrummet. Nu har jag ju karta så det är lättare, men inte då.[/quote]
Det är du inte ensam om. Var där så sent som för ett år sen och letade med hojen men hittade inte ingången. Tror mig veta var den låg men det var så mycket sly att jag struntade i det, sen var det ju ingången plomberad så det spelade ju egentligen mindre roll.
[quote=""Saddam""]Verkar röra sig om Batteri SL4, färdigställt 1968. Var bestyckad med tre 7,5cm M57 tornpjäser som var ihopkopplade via en centraltunnel.

Jag antar att det är inslaget till centraltunnel som dom öppnar upp i videon. Kul att fler och fler bergrum öppnas upp! Brunnarna verkar fungera då den inte var helt vattenfylld.[/quote]
Stämmer nog bra det. Platserna för tornpjäserna går att se på berget än om naturen gjort sitt. Hoppas att bergrummet kommer till någon användning nu annat än förråd. Ska dom ha en serverhall som nämns i klippet så får dom nog asfaltera en väg dit upp.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""nonamegiven""]Det är du inte ensam om. Var där så sent som för ett år sen och letade med hojen men hittade inte ingången. Tror mig veta var den låg men det var så mycket sly att jag struntade i det, sen var det ju ingången plomberad så det spelade ju egentligen mindre roll.

Stämmer nog bra det. Platserna för tornpjäserna går att se på berget än om naturen gjort sitt. Hoppas att bergrummet kommer till någon användning nu annat än förråd. Ska dom ha en serverhall som nämns i klippet så får dom nog asfaltera en väg dit upp.[/quote]
När avvecklades och plomberades SL4? När naturen väl får växa fritt kan det gå djävligt snabbt! Vissa av systerbatterierna plomberades på 90-talet medan andra fanns kvar en bit in på 2000-talet trots att alla utgick vid millenieskiftet.

EDIT: besvarar mig själv, hittade denna artikel...
[ www.st.nu - "Köpte mark -fick bergrum på köpet" ]

Bergrummen plomberades år 2001.
Senast redigerad av 2 Saddam, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: hittade en artikel!
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
lhansson
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 24 nov 2009, 14:34

Inlägg av lhansson »

[quote=""Saddam""]Verkar röra sig om Batteri SL4, färdigställt 1968. Var bestyckad med tre 7,5cm M57 tornpjäser som var ihopkopplade via en centraltunnel.
[/quote]

Det finns en centraldel med kök, generatorer, eldledning och logement men det går inte tunnel till pjäserna.

Batteriet bör ha återställt sent 1990-tal och är i bra skick förutom lite mögel i högt belägna platser.
-----
http://www.bunkertours.se
förläggare researrangör guide
Skriv svar