28dagarsenare.se - "Årsbok 2014"

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

28dagarsenare.se - "Årsbok 2014"

Inlägg av DMT »

Vintern närmar sig igen och därmed även mörkret och det är dags att sopa av sig utforskardammet och gå igenom sina foton på platser man besökt på under året.

Tänkte nu se om intresse för ytterligare en årsbok finns därute bland er alla. "Årsbok" är kanske fel ord men i brist på annat använder jag mig fortfarande av det, vad det handlar om är en fotobok, en sammanställning och summering av foton tagna under det gångna året.

Efter samråd med benkar, vår eminenta mod här på forumet så beslöt vi att klistra en huvudtråd om forumets årsböcker och låta de andra trådarna om tidigare årsböcker släppas fria och leva sina egna liv.

Bakgrund
Bakgrunden till årsböckerna var att jag tyckte att här på forumet fanns stor kunskap om spännande och bortglömda platser samt medlemmar med kameror som gärna kombinerar dessa två intressen.
En fotoklubb som jag läste om för några år sen gav ut en årlig fotobok hopsatt av bidrag från sina medlemmar och det var så tanken på en "Årsbok" för oss på 28dagarsenare kom till.

Tanken är att alla medlemmar, nya som gamla, på forumet är välkomna att lämna in text- och bildbidrag från ue-besök som gjorts under året och dessa sammanställs till en gemensam PDF-fil runt årsskiftet. Det finns inga krav på kvalitén på bilderna utan det kan vara, enligt sig själv, "dåliga" foton men som är tagna på en intressant plats som betytt något speciellt för den som besökte det.

Enda kravet är att bilden/bilderna ska ha ue-anknytning och taget under ett besök under året och inte falla under skyddsobjektlagstiftningen dvs vara aktivt skyddsobjekt.

Den första PDF:en sattes ihop 2011 och det kommer förhoppningsvis att rulla på framöver.

Copyright och rättigheter
Rättigheterna till era texter och foton tillhör givetvis alltid er som tagit och skrivit dessa, jag sammanställer bara materialet och gör en pdf av det. Inlämnade foton och text är heller inget jag ändrar eller petar i om det inte handlar om uppenbara stavfel, i värsta fall kanske att fotot behöver beskäras något för att passa in på sidan (obs väldigt sällan det hänt vill jag tillägga), målsättningen är att foto och text ska vara precis som ni lämnat in det. Oftast återkommer jag till den det berör och förklarar att en ändring i materialt behöver göras så får denne avgöra om man fortfarande vill ha med materialet.
Det jag däremot ofta behöva göra är att minska ner storleken och därmed kvalitén på inlämnade foton för att PDF: en annars skulle bli alldeles för stor. Jag försöker däremot alltid försöka hitta bästa balansen mellan storlek och kvalité.

För er som vill lämna in bidrag maila in text och foton till: [email protected]
Alternativt pm:a text till mig samt adress till ert/era foto(n).

Samtliga fotoböcker/årsböcker finns att ladda ner här: http://sdrv.ms/Xf2hsf



-
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

nice, ska gå igenom årets skörd och bidra med något/några
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Årsböcker samlingstråd

Inlägg av htiawe »

Kul att traditionen fortsätter!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ska rota i hårddisken, i 2014-mappen!

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Hmmm, jo jag kan ha lite att skicka in jag med... Ca 2000 bilder tagna i år så det blir att gallra lite.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Trevligt att höra, första bidraget har redan kommit in kan jag tillägga.....
Så bara maila på.

Jag brukar skicka en bekräftelse på att jag fått bidraget, kan ta några dagar ibland eftersom det inte är min standardmail. Om ni mailat in nåt och inte hör från mig pm:a i så fall, ibland fastnar mail i hotmailens spam-filter.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Om allt fungerat så borde DMT nyss ha fått 2 st bidrag från mig :)

/B
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Japp de har landat i mailen som de ska.

Maila på alla ni som vill vara med, tvekar ni, gör det i alla fall ;) .
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Kommer också skicka in lite senare!
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Oj, kul med tradition! Jag ska också försöka hitta nåt, har du satt nåt sista-datum för inskickande?
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Skriv svar