28-dagarsenares års/fotobok 2015

Tips, recensioner och diskussioner rörande allt i UE-etern.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

28-dagarsenares års/fotobok 2015

Inlägg av DMT »

Efter att ha postat i tråden för årsboken 2014 så startar jag en tråd för forumets års/fotobok för 2015.
Alla ni som är intresserade kan nu maila in text och fotobidrag till mig så sammanställer jag det så att PDF:en är klar till mitten av januari nån gång, svårt i dagsläget att ge ett exakt datum, beror givetvis på hur många som vill vara med.

Jag kopierade i stort sett tidigare års upplägg och info eftersom det har fungerat bra så läs vidare här nedan. Givetvis så kan ni ställa frågor här i tråden eller pm:a mig så återkommer jag så fort jag hinner.


Bakgrund
Bakgrunden till årsböckerna var att jag och flera andra tyckte att här på forumet fanns stor kunskap om spännande och bortglömda platser samt medlemmar med kameror som gärna kombinerar dessa två intressen.
En fotoklubb som jag läste om för några år sen gav ut en årlig fotobok hopsatt av bidrag från sina medlemmar och det var så tanken på en års/fotobok för oss på 28dagarsenare kom till.

Tanken är att alla medlemmar, nya som gamla, på forumet är välkomna att lämna in text- och fotobidrag från ue-besök som gjorts under året och dessa sammanställs till en gemensam PDF-fil runt årsskiftet. Det finns inga krav på kvalitén på bilderna utan det kan vara, som vissa av er beskriver, "dåliga" foton men som är tagna på intressanta platser som betytt något speciellt för den som besökte det, historien kan var minst lika viktig. Så släpp överdrivna krav på er själva att det ska vara perfekta proffsfoton, många av oss är glada amatörer, så dela med er av era foton från året. Tycker ni det är jobbig att skriva nåt om platsen, strunta i det, skicka in fotot och er signatur så är det också kalas.

Enda kravet är att bilden/bilderna ska ha ue-anknytning och taget under ett besök under året och inte falla under skyddsobjektlagstiftningen dvs vara aktivt skyddsobjekt.

Den första PDF:en sattes ihop 2011, detta blir den 5:e i ordningen.

Copyright och rättigheter
Rättigheterna till text och foton är viktiga saker och de tillhör givetvis alltid er som tagit fotona och skrivit texterna, jag sammanställer bara materialet och gör en PDF av det.
Era foton och text är heller inget jag ändrar eller petar i om det inte handlar om uppenbara stavfel, i värsta fall kanske att fotot behöver beskäras något för att passa in på sidan (obs väldigt sällan det hänt vill jag tillägga), målsättningen är att foto och text ska vara precis som ni lämnat in det och vill ha det. Oftast återkommer jag till den det berör och förklarar att en ändring i materialet behöver göras så får denne avgöra om man fortfarande vill ha med materialet eller inte.

Det jag däremot ofta behöva göra är att minska ner storleken och därmed kvalitén på inlämnade foton annars skulle PDF:en bli alldeles för stor. Jag försöker däremot alltid försöka hitta bästa balansen mellan storlek och kvalité för att göra fotona rättvisa.

För er som vill lämna in bidrag maila in text och foton till: [email protected]
Alternativt pm:a text till mig samt adress till ert/era foto(n) om de ligger på er hemsida.


Tidigare fotoböcker/årsböcker finns att kika på och ladda ner här: http://sdrv.ms/Xf2hsf
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: 28-dagarsenares års/fotobok 2015

Inlägg av htiawe »

Jag har skickat in mina bidrag, hoppas forumrävarna vaknar till liv och bidrar även de. :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

2015 är för mig nästan ett förlorat år, väldigt få besök, men ska se om jag inte kan skaka fram 1-2 bilder.... :o

/B
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: 28-dagarsenares års/fotobok 2015

Inlägg av FRH »

[quote=""benkar""]2015 är för mig nästan ett förlorat år, väldigt få besök, men ska se om jag inte kan skaka fram 1-2 bilder.... :o

/B[/quote]
Samma här. Jag kommer inte att lyckas få ihop några bilder tyvärr, så mitt nyårslöfte blir att delta i årsboken 2016 :)
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Tackar för de bidrag som kommit in, fortsätt nu alla ni andra, det behövs många fler.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Har nu skickat in bidragen till årets bok.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Så... Fanns inte så många bilder från 2015 att välja bland, men jag hittade ett par bilder som kändes OK, inskickat! :)

/B
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Tackar för inkomna bidrag, det behövs fler så kom igen, mailbomba mig ;)
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Ja kom igen nu bara att skicka in något även fast folk kanske sett stället förut etc.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: 28-dagarsenares års/fotobok 2015

Inlägg av htiawe »

Jag håller med, skicka även in om det är "kända" platser eller varianter på bilder som andra visat. Det är alltid kul att se vad folk lyckats ta sig till. :)
Skriv svar